Miesten ihailema, naisten rakastama Reissumies täyttää 35 vuotta

Vuonna 1978 Suomi sai uuden maun ja muodon. Elettiin perusmakujen maailmassa, jossa oliivit olivat eksotiikkaa. Reissumies oli ensimmäinen leipä Suomessa, jolla oli fantasianimi. Rukiisesta mausta herahti 35 vuotta kestänyt rakkaustarina. Suomalaiset syövät vuosittain noin 25 miljoonaa pakkausta Reissumies-leipää. Merkkivuotta juhlistaa aidosti erilainen ruisleipäuutuus Reissumies Tosi tumma, jossa on häivähdys savun makua.

”Reissumies on paljon enemmän kuin ruisleipä − suomalaiset mieltävät hahmon eläväksi. Voidaan sanoa, että Reissumies on eräänlainen suomalaisten oma James Bond, johon miehet haluavat samastua ja naiset rakastua”, kiteyttää senior brand manager Iisa Kunnala Fazerilta. ”Reissumies on itsenäinen, rento, vapaa ja hyvin suomalainen - kukapa ei haluaisi tuntea Reissumiehen vapautta askeleessaan”.

Leipää valitessa tärkein ostokriteeri on hyvä maku, mutta myös tuoreutta, terveellisyyttä ja helppokäyttöisyyttä arvostetaan. ”Reissumies on leipänä helppo, se on ikään kuin hyvällä tavalla perusruisleipää. Reissumies oli aikoinaan ensimmäisiä pikkupakkauksia ja tänään neljän kappaleen pikkupakkaus toimii erittäin hyvin niin pienissä talouksissa kuin reissuevääksi”, miettii Kunnala.

Luonnollista energiaa

Ruisleipä edustaa järkevää välipalasyömistä, jonka avulla jaksaa pistää tossua toisen eteen. Reissumies -leivät antavat luonnollista energiaa, eivätkä leivät sisällä lainkaan lisäaineita.

Merkkivuoden kunniaksi Reissumiehen komeaa taivalta juhlistaa aidosti erilainen ruisleipä Reissumies Tosi tumma. Sen tumma, mutta pehmeä maku on peräisin maltaasta ja tammisavuaromista. Ravitsevan ja lisäaineettoman leivän pintaa komistavat mustat ja valkoiset unikonsiemenet. Uutuusleivän maun viimeistelee häivähdys savua aivan kuin muistona nuotiolta”, kuvailee Kunnala.

Kulkijamainoksistaan jo 80-luvulta tunnettu leipä oli ensimmäinen valtakunnallinen palaleipä. Se suunniteltiin kuluttajaa ajatellen, helppokäyttöiseksi ja valmiiksi halkaistuksi evääksi. Vuosien saatossa Reissumiehestä on tullut synonyymi pyöreälle ruispalaleivälle.

Toiset on luotuja kulkemaan

Tänään Reissumies on yksi tunnetuimmista ja suosituimmista brändeistä. Keltainen väri, kulkijahahmo ja tunnussävel ”Reissumiestä vaisto vie” ovat lähes kaikille suomalaisille tuttuja tunnusmerkkejä. Reissumiehen mainonnan ydin on alusta asti liittynyt matkustamiseen, reissaamiseen.
”Reissumies kulkee omia polkujaan ja useimmiten jalan. Reissumies-fanit eivät hyväksy mitä tahansa kulkuvälinettä tälle kulkijalle”, hymyilee Iisa Kunnala.

Salskea kulkijamiehen hahmo sykähdytti tv-mainonnassa jo 80-luvulla, karheaäänisen Bablon levyttämä ”Reissumiestä vaisto vie” siivitti sopivasti rennon erämiehen matkaa 80- ja 90-luvuilla. ”Mainonnan linja on palannut tähän perinteeseen: mies samoaa luonnossa, eväät repussa ja pilkettä silmäkulmassa.

Reissumiehen pakkausta on uudistettu hienovaraisesti vuosien varrella. Keltainen väri on ollut mukana alusta lähtien. Ensimmäisissä pakkauksissa kuvana oli reppu keltaisella pohjalla. Reissumies-poika tuli pakkaukseen 80-luvulla.

25 miljoonaa pakkausta vuodessa

19 vuoden ajan Reissumies-leipää oli saatavana vai alkuperäisessä muodossaan, vuonna 1997 samasta tuotteesta saatiin isompi 12 kappaleen pakkaus.
”Vasta 2011 Reissumies heittäytyi blondiksi ja tuotteesta tuli vaalea uutuus Reissumies Täysjyvä. Nykyajan kiireisille arkireissaajille tuotiin markkinoille syksyllä 2012 täytetyt eväsleivät, jotka ovat samaa hyvää ruisleipää valmiina eväsleipänä, taustoittaa Iisa Kunnala.

Vuosittain suomalaiset ostavat 25 miljoonaa pakkausta Reissumies-leipää. Leipäklassikko on koko kansan tuote ja Suomen myydyimpiä leipiä. ”Myynti kulkee erittäin hyvin”, kertoo Kunnala.

”Reissumiehellä on vielä monta reissua edessä. Se on yksi Fazerin pääbrändeistä ja panostamme siihen. Brändillä on vahva perintö, mutta se elää ajan hermolla nyky-Reissumiesten ja -naisten elämässä esimerkiksi musiikkivideoyhteistyön ja sosiaalisen median”, pohtii Iisa Kunnala. Viimeksi Reissumies käveli Suomen päästä päähän Markus Kallionpään matkassa.

Rukiinen Reissumies leivotaan Fazerin Lahden leipomossa ja se kuuluu Oululainen-tuoteperheeseen. Uutuusleipä leivotaan Fazerin Oulun leipomossa ja vaalea Reissumies taas Vantaalla.

senior brand manager Iisa Kunnala, Fazer Brands Suomi, p. 040 744 6905
viestintäpäällikkö Satu Ikäheimo, Fazer Brands Suomi, p. 050 380 4996
sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@fazer.com

Painokelpoiset tuotekuvat
www.fazer.fi/media, ”Media_Press”, ”Reissumies 35”
viestintäkoordinaattori Minnamari Mattila, p. 046 851 3552

Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksituotteita sekä ruokailu-, ravintola- ja kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä yli 40 maahan. Yrityksen menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin ja osaaviin ihmisiin. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja UN Global Compactin luomiin periaatteisiin. Fazer-konserni toimii kahdella liiketoiminta-alueella. Fazer Brands on tunnettu maukkaista leipomotuotteista ja makeisista. Fazer Food Services tarjoaa hyvää ruokaa ja asiakaskohtaisia palveluita sopimusruokailussa. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2012 oli lähes 1,7 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee yli 15 000 henkeä.