Mignon-munissa ei salmonellaa

Fazerin perinteisissä Mignon-munissa manteli-pähkinänougatmassa on aidossa suomalaisessa kananmunankuoressa. Mignoneita voi tänäkin pääsiäisenä nautiskella täysin huoletta - Mignon-munissa ei ole salmonellaa.

Vuosittain Fazer Makeiset ostaa Scaneggilta noin 1,5 miljoonaa ”Mignon-mittaista” (52 g) munankuorta. Munankuoret käyvät läpi erittäin tarkan puhdistuksen ja laadunvalvonnan.

Ensin kananmunista puhalletaan niihin poratun reiän kautta paineilman avulla munamassa ulos. Tämän jälkeen kuoret pestään huolella lämpimällä vedellä ja jokaisesta pesuvedestä otetaan salmonellanäyte, joka analysoidaan Scaneggin laboratoriossa.

Pesun jälkeen kuoret kuivataan huolellisesti ja aistinvaraisen lopputarkastuksen jälkeen munankuoret pakataan kuljetusta varten Fazer Makeisten Vantaan tehtaalle.

Kaikki Fazerin tehtaalle tulleet kuorierät on testattu ja todettu salmonellavapaiksi yllä kuvatun mukaisesti.

Mignon-muna on Fazerin toiseksi vanhin markkinoilla oleva tuote, joka lanseerattiin vuonna 1896. Karl Fazer toi tuoteidean Saksasta Suomen Suuriruhtinaskuntaan. Täksi pääsiäiseksi 113-vuotias Mignon-muna sai rinnalleen munanmuotoisen konvehtirasian.

Yrityksestä

Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksi- ja viljatuotteita sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazerin missio on luoda makuelämyksiä. Fazerin menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin, osaaviin ihmisiin ja vastuulliseen toimintatapaan.. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2016 oli 1,6 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee lähes 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin. Kun haluatte hyvää