Päätös Tukholman kauppakamarin välimiesoikeudelta

Oy Karl Fazer Ab vastaanotti toukokuussa 2006 vaatimuksen AB Malfors Promotor -yhtiöltä, joka on osakkeenomistajana Cloetta Fazer AB (publ) -yhtiössä. AB Malfors Promotorin Tukholman Kauppakamarin välimiesoikeuteen jättämässä vaatimuksessa vaadittiin, että Hjalmar Svenfeltin säätiön tulee AB Malfors Promotorin kautta olla Cloetta Fazer AB:n suurin yksittäinen osakkeenomistaja. Välimiesoikeuden tänään antamassa päätöksessä Oy Karl Fazer Ab velvoitetaan alentamaan omistustaan Cloetta Fazer AB:ssa siten, ettei äänimäärä ylitä 38,9 %.

”Olemme yllättyneitä välimiesoikeuden päätöksestä ja tehtyjen sopimusten tulkinnasta”, toteaa konsernijohtaja Berndt Brunow. ”Meidän täytyy tutkia päätöstä tarkemmin, ennen kuin voimme antaa yksityiskohtaisempia lausuntoja asiasta. Kuten olen jo useissa eri yhteyksissä todennut, omistuksemme Cloetta Fazerissa on strateginen, ja meidän vastuumme ja etumme on kehittää yhtiötä menestyksekkäästi”.

Kolmen suurimman yksittäisen osakkeenomistajan omistus Cloetta Fazer AB (publ) -yhtiössä:
Oy Karl Fazer Ab: 42,2 % äänistä ja 29,7 % osakepääomasta
AB Malfors Promotor: 39,6 % äänistä ja 20,5 % osakepääomasta
Oy Cacava Ab: 10,4 % äänistä ja 28,4 % osakepääomasta

Tiedusteluihin vastaavat:
Lakiasiainjohtaja Max Oker-Blom, puh +358 400 600 887
Viestintäjohtaja Ulrika Romantschuk, puh +358 40 566 4246

Yrityksestä

Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksi- ja viljatuotteita, kasvipohjaisia aterioita, maidottomia tuotteita sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Meillä on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazerin missio on Ruokaa, jolla on merkitys makuelämyksiä. Fazerin menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin, osaaviin ihmisiin ja vastuulliseen toimintatapaan. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2017 oli 1,6 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin. Kun haluatte hyvää