Pax lentää Lappeenrannasta New Yorkiin kannustaen Suomea YK:n turvallisuusneuvostoon

Fazerin Pax lanseerattiin ensimmäisen kerran vuonna 1947 juuri kun Pariisin rauhansopimus oli solmittu toisen maailmansodan jälkeen. Kyyhkysen kuvalla varustettu pastilli sai pian ihmisten suussa nimen ”rauhan pastilli”. Klassikkopastilli palasi tauon jälkeen markkinoille 2007, kun Suomi täytti 90 vuotta. Nyt Suomen pyrkiessä YK:n turvallisuusneuvostoon Pax on jälleen mukana.

Turvallisuusneuvoston jäsenvaali käydään torstaina 18. lokakuuta YK:n 67. yleiskokouksen aikana. Fazerin Pax nostattaa tunnelmaa maanantaista perjantaihin Helsinki- Vantaan lentoasemalla ja erityisesti Finnairin New Yorkin lennolla. Verkossa Paxin matkassa voi reissata aina kotipesästä Lappeenrannan makeistehtaalta YK:n päämajaan asti New Yorkissa. Viihteellinen animaatio on katsottavissa muun muassa Fazerin verkkosivuilla osoitteessa www.fazer.fi/pax ja kampanja-askin QR-koodilla.

Suomen YK-suurlähettiläs Jarmo Viinanen kertoo Pax-pastillien maistuneen eri maiden kollegoilleen New Yorkissa: "Increase the Peace − lisää Paxia!"

Pax-pastillit valmistetaan Lappeenrannassa Fazerin tehtaalla, joka on yksi Fazerin kolmesta kotimaisesta makeistehtaasta. Paxin valmistuksessa käytetään alkuperäistä reseptiä vuodelta 1947. Paxin omaleimainen, raikas maku syntyy yrttiseoksesta ja lakritsiuutteesta.

Lisätietoja
Kati Sulin, online-dialogijohtaja, Fazer, p. 040 5858 488 tai etunimi.sukunimi@fazer.com
lehdistösihteeri Pirjo-Liisa Heikkilä, Suomen pysyvä edustusto YK:ssa, p. +1 917 294 3915 tai etunimi.sukunimi@formin.fi

Videot
suomeksi: http://youtu.be/vaqmE8NNHI4
englanniksi: http://youtu.be/xfEE0e2t02s

Fazer-konserni sai alkunsa vuonna 1891 perustetusta perheyrityksestä, kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsinkiin. Tänään Fazer-konserni tarjoaa ruokailupalveluja sekä leipomo- ja makeistuotteita. Toimintaa on kahdeksassa maassa. Asiakaslähtöisyys, laadukkuus ja yhteistyö ovat Fazerin toiminnan perusta. Konserniin kuuluu kaksi liiketoiminta-aluetta, Fazer Food Services ja Fazer Leipomot & Makeiset, jotka luovat makuelämyksiä omilla aloillaan. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2011 oli vajaat 1,6 miljardia euroa. Henkilöstön määrä vuonna 2011 oli noin 15 200.

Fazer Food Services on Pohjoismaiden johtava ruokailupalveluyritys, joka tarjoaa hyvää ruokaa ja asiakaskohtaisia palveluratkaisuja. Fazer Food Servicesillä on yli 1 100 ravintolaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa.

Fazer Leipomot & Makeiset Fazer on Suomen ja Venäjän johtava leipomoyritys, Ruotsin toiseksi suurin ja yksi johtavista Itämeren alueella. Leipiä ja leivonnaisia valmistetaan Suomessa, Ruotsissa, Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Venäjällä. Makeistoimialalla Fazer on Suomen johtava yritys sekä vahva toimija Itämeren alueella. Makeistehtaat sijaitsevat Suomessa: Vantaalla (suklaat), Lappeenrannassa (sokerimakeiset) ja Karkkilassa (purukumit).