Suklaa maistuu suomalaisille kesälläkin − tietysti mansikoilla

Syksy on perinteisesti suklaa-aikaa, jolloin maistellaan uutuuksia ja puhutaan suklaasta. Fazer on usein syksyisin lanseerannut legendaariseen Fazerin Sininen –tuoteperheeseen uuden maun. Tänä vuonna uutuuslanseeraus ajoitettiin kuitenkin kesään, mikä nosti suklaaherkun suomalaisten huulille poikkeukselliseen aikaan.

Karl Fazer Mansikka-Vanilja -suklaalevy yhdisti kaksi suomalaista perusmakua, ja saapui markkinoille toukokuussa. ”Kesällä syödään perinteisesti hieman enemmän sokerimakeisia, mutta mansikkasuklaamme menestys osoittaa, että myös kesällä suklaa kiinnostaa suomalaisia, mikäli tuote on tarpeeksi mielenkiintoinen. Kesään lanseerattu mansikkasuklaamme on myynyt jopa paremmin kuin perinteisesti syksyllä lanseeratut Karl Fazer -levyt ”, toteaa Jonna Pelvo.

”Mansikat ja kesä ovat tietysti erittäin klassinen yhdistelmä ja suklaa on helppo välipala vaikka lomalla reissatessa. Tuotteessa olevat aidot mansikanpalat ovat herättäneet ihastusta. Erilaiset aidot marjat, hedelmät ja pähkinät kiinnostavatkin juuri nyt. Luonnollisuus on yksi isoista kuluttajatrendeistä ja näkyy myös suklaan suosiossa”, kertoo Jonna Pelvo tämän hetken suklaatrendeistä.

Valmisherkku suomalaisten iloksi

Fazerin Sinisen saapuessa markkinoille 1922 suomalaista herkuttelua hallitsivat vielä kotona tehdyt herkut kuten marjakiisselit ja leivonnaiset. Siniseen kääreeseen pakattu suklaa loi pohjan kotimaiselle suklaamaulle. Tänään Karl Fazer -levyjä on 14 eri makua. Ensimmäinen makuvariantti sisälsi hasselpähkinää. Erilaisten pähkinöiden, rusinoiden ja marjojen jälkeen suosikkisarja laajentui tuttuihin brändeihin 2000-luvulla: Lontoo rae, Marianne ja Omar saivat omat 200 gramman maitosuklaalevynsä.

Sininen maitosuklaalevy on Fazer Makeisten myydyin tuote, ja vuonna 2011 se kasvatti myyntiään enemmän kuin mikään muu yrityksen tuotteista. Seuraavaksi myydyin sarjan suklaalevy on hasselpähkinälevy.

Fazerin Sininen sai alkunsa ystävänpalveluksesta 90 vuotta sitten − siksi merkkivuotta vietetään teemalla ”Hyvän resepti”. Yhä tänäänkin Fazerin Sininen -maitosuklaa pohjautuu tuohon kiitoksena saatuun reseptiin. Kaikki sarjan suklaat valmistetaan Vantaalla, jossa 350 suklaan ammattilaista pitää huolen suklaanvalmistuksen perinteen ja laadun säilymisestä.

Katso video "Suklaan maistelua Karl Fazer Caféssa" osoitteessa www.fazer.fi/suklaanmaistelua Mitä suklaan ystävät sanovat uutuusmausta? Majlen Fazer johdattaa klassikkosuklaan tarinaan ja makuihin.

brand manager Jonna Pelvo, Fazer Makeiset, p. 046 851 5911
viestintäpäällikkö Satu Ikäheimo, Fazer Leipomot & Makeiset, p. 050 380 4996

Fazer-konserni sai alkunsa vuonna 1891 perustetusta perheyrityksestä, kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsinkiin. Tänään Fazer-konserni tarjoaa ruokailupalveluja sekä leipomo- ja makeistuotteita. Toimintaa on kahdeksassa maassa. Asiakaslähtöisyys, laadukkuus ja yhteistyö ovat Fazerin toiminnan perusta. Konserniin kuuluu kaksi liiketoiminta-aluetta, Fazer Food Services ja Fazer Leipomot & Makeiset, jotka luovat makuelämyksiä omilla aloillaan. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2011 oli vajaat 1,6 miljardia euroa. Henkilöstön määrä vuonna 2011 oli noin 15 200.

Fazer Food Services on Pohjoismaiden johtava ruokailupalveluyritys, joka tarjoaa hyvää ruokaa ja asiakaskohtaisia palveluratkaisuja. Fazer Food Servicesillä on yli 1 100 ravintolaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa.

Fazer Leipomot & Makeiset
Fazer on Suomen ja Venäjän johtava leipomoyritys, Ruotsin toiseksi suurin ja yksi johtavista Itämeren alueella. Leipiä ja leivonnaisia valmistetaan Suomessa, Ruotsissa, Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Venäjällä. Makeistoimialalla Fazer on Suomen johtava yritys sekä vahva toimija Itämeren alueella. Makeistehtaat sijaitsevat Suomessa: Vantaalla (suklaat), Lappeenrannassa (sokerimakeiset) ja Karkkilassa (purukumit).