Suomalaiset kirjoittavat Fazerin historiikin

Fazer kutsuu juhlavuotensa kunniaksi kaikki mukaan kirjoittamaan yhteistä Fazer-historiaa. Digihistoriikkiin voi jättää jälkensä suomeksi ja ruotsiksi, ja oma Fazer-muisto näkyy historian sähköisillä lehdillä saman tien. Makujen tarinat on ensimmäinen suomalaisten kanssa yhdessä kirjoitettava yrityksen historiikki.

Omia muistoja menneiltä vuosikymmeniltä on voinut kirjoittaa jo alkuvuoden aikana Facebookin kautta. Nyt Makujen tarinat -digihistoriikki on avautunut kirjoitettavaksi ja luettavaksi osoitteessa www.fazer.fi/makujen_tarinat.

Digihistoriikki kutsuu kaikki kävijät jakamaan omat Fazer-muistonsa, tarinansa ja valokuvansa eri vuosikymmeniltä. Historiikin sivuilla voi myös tehdä aikamatkan menneeseen vanhojen mainosten ja nostalgisten tuotteiden parissa. Digihistoriikki on osa Fazerin 120. juhlavuoden teemaa ”Juhlitaan yhdessä”.

”Perinteisesti monet organisaatiot julkaisevat historiikkikirjan juhlavuonna, mutta meille oli selvää, että Fazer-historia rakentuu yhteisistä muistoista suomalaisten kanssa. Lähes jokaisella suomalaisella on suhde Fazeriin, mistä kertoo myös Facebook-ystäviemme määrä, joka on yksi Suomen suurimmista. Olemme kiitollisia 120 vuoden aikana rakentuneesta rakkaustarinasta”, toteaa sidosryhmäsuhdepäällikkö Nina Törhönen.

Oman muiston jättäminen digihistoriikkiin on helppoa ja mukaan voi liittää haluamansa kuvan. Historiikki elää ja kasvaa koko ajan, ja tarinoita voi kirjoitella juhlavuoden jälkeenkin. Juttuja voi lueskella vuosikymmenittäin, aiheen mukaan tai valita joukosta vaikkapa uusimmat tai eniten pidetyt.

”1950-luvun alkupuolella Fazer valmisti ruskeaa Fazerina-patukkaa. Ensin oli Da Capo, mutta en pitänyt siitä. Tämä ruskea Fazerina oli silloin nuorelle tytölle jotain, mitä ei voi sanoin kuvailla. Silloin oli suuri iskelmätähti Olavi Virta, joka lauloi mainoksen "Fazerina, Fazerina, tumma tyttöni suloinen. Sulle vain, sulle vain, minä tässä laulelen".

”Olin noin kolmevuotias kun meillä kerrostalon lapsilla oli pihalla lumiukonrakennuskilpailut. Minä voittajana sain sisälle tultuani äidiltäni Kiss Kiss -karkkeja. Ne oli niin hyviä. Maku palaa kielelle vieläkin näin monen vuoden jälkeen.”

Nina Törhönen, päällikkö, sidosryhmäsuhteet p. 040 509 3792

Verkkosivujen käyttöön liittyen voit olla yhteydessä: verkkotiedottaja Sirpa Korpela, p. 040 5171 870

Kuvia: www.fazer.fi/kuvapankki

Fazer-konserni sai alkunsa vuonna 1891 perustetusta perheyrityksestä, kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsinkiin. Tänään Fazer-konserni tarjoaa ruokailupalveluja sekä leipomo- ja makeistuotteita. Toimintaa on kahdeksassa maassa.  Asiakaslähtöisyys, laadukkuus ja yhteistyö ovat Fazerin toiminnan perusta. Konserniin kuuluu kaksi liiketoiminta-aluetta, Fazer Food Services ja
Fazer Leipomot & Makeiset, jotka luovat makuelämyksiä omilla aloillaan.

Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2010 oli yli 1,5 miljardia euroa. Henkilöstön määrä vuonna 2010 oli noin 16 500.

Fazer Food Services on Pohjoismaiden johtava ruokailupalveluyritys, joka tarjoaa hyvää ruokaa ja asiakaskohtaisia palveluratkaisuja. Fazer Food Servicesilla on lähes 1 400 ravintolaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa Tanskassa ja Venäjällä.

Fazer Leipomot & Makeiset
Fazer on Suomen johtava leipomoyritys ja yksi johtavista Itämeren alueella ja Venäjällä. Leipiä ja leivonnaisia valmistetaan Suomessa, Ruotsissa, Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Venäjällä, jossa Fazer toimii nimellä Hlebnyi Dom. Makeistoimialalla Fazer on Suomen johtava yritys sekä vahva toimija Itämeren alueella. Makeistehtaat sijaitsevat Suomessa: Vantaalla (suklaat), Lappeenrannassa (sokerimakeiset) ja Karkkilassa (purukumit).