• Fazer Group/

Suomen parhaat kauraleipurit löytyvät Fazerilta: Fazer Leipomot tuo kauppoihin useita herkullisia kauraleipä-uutuuksia

Kaura on voimaviljaa, joka on täynnä hyviä ja ainutlaatuisia ravintoaineita. Kauran leivonta vaatii kuitenkin erityistä huolellisuutta tuotekehittäjältä ja leipureilta, sillä kauralla ei ole luontaista kykyä muodostaa tavanomaisen leivän rakennetta. Fazer on kauran asiantuntija: kaikki leivonnassa käytetty kaura tulee yrityksen omasta myllystä Lahdesta.

”Kauran leivonta edellyttää erityistä osaamista, sillä kaurasta tehty leipä murenee helposti. Toimme helmikuun alussa markkinoille kolme uutta kauratuotetta, joista Fazer Puikula 100Kaura sai Foodwestin tekemässä makutestissä Fazer Leipomoiden historian parhaimmat kuluttajien arviot ja voitti kirkkaasti myös markkinaverrokit”, kertoo innovaatio- ja tuotekehitysjohtaja Juhani Sibakov Fazer Leipomoilta.

Kun kauraa käytetään leivonnassa suuria määriä, on leipurilla oltava hyvä tietämys, missä muodossa ja missä vaiheessa kaura tulee lisätä taikinaan.

”Olemme Fazer Leipomoilla kehittäneet ainutlaatuisen teknologian, jolla kaurasta voidaan leipoa pehmeää ja pitkään tuoreutensa säilyttävää kauraleipää. Uutuustuotteissamme Fazer Puikula 100Kaura ja Fazer Lemppari Kaurasämpylä on hyödynnetty tätä ainutlaatuista teknologiaa”, valottaa tuotekehityspäällikkö Anne Wunsch.

Ammattitaitoa ja oman myllyn kotimaiset jauhot

Fazer on panostanut vahvasti kauratutkimukseen ja leivontaosaamisen kehittämiseen sekä jakamiseen niin tuotekehityksessä kuin tuotannossakin. Uutuustuotteiden tuotekehittäjät Maria Malinen, Jori Hämäläinen ja Taija Kaikkonen kertovat, että kehitysprosessi vaati lukuisia koeajoja ja tuotteiden rakennetta hiottiin aivan viime metreille asti.

”Halusimme varmistaa, että kuluttajat saavat nauttia mahdollisimman pehmeistä tuotteista, joissa korostuu kauran lempeä maku.”

Fazerin kolmas kaurauutuus on Oululainen Jälkiuuni Täysjyväkaura. Tuotteen taustalta löytyy tuotekehittäjä Seija And, joka uurasti pitkään tuotteen reseptin ja tuotantoprosessin kehittämisen kanssa. Lopputulos puhuu puolestaan: Jälkiuuni-sarjaan saatiin eriomainen kauraversio, jossa Jälkiuuni-tuotteille tyypillinen maku ja sitkeys yhdistyvät täysjyväkauran terveellisyyteen.

”Jokaisella kauratuotteella on oma prosessinsa ja eri tyyppiset leivät vaativat erilaista leivontaosaamista. Rohkenen väittää, että meillä on portfoliomme vahvan laajentumisen myötä nyt myös Suomen parhaat kauraleipurit”, Sibakov kiteyttää.

Fazerin kauraosaamista täydentää myös oma kauramylly. Fazer avasi oman kauramyllyn Lahteen syyskuussa 2013, josta myös Fazerin käyttämä kaura tulee.

Kaura on pohjoisen supervilja

Suomalainen kaura saa voimansa ainutlaatuisista kasvuolosuhteista. 60. leveyspiirin pohjoispuolella kasvukausi on lyhyt mutta tehokas. Kaura kylvetään toukokuussa ja korjataan elo- ja syyskuussa. Keskiyön auringon tuoma poikkeuksellinen valoisuus kasvattaa kauran lyhyessä ajassa huippuunsa. Talvella maa on jäässä, mikä osaltaan selittää Pohjoismaiden maaperän ja luonnon puhtauden ja kauran huippulaadun.

Kasvipohjaisella ruokavaliolla on tutkitusti positiivinen vaikutus maapallon tulevaisuuteen, sillä kasvisten suosiminen auttaa muun muassa vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä ja veden kulutusta tuotannossa.

Fazer on laatinut myös omat vastuullisen viljanviljelyn periaatteet yhteistyössä viljelijöiden kanssa. Vuoteen 2025 mennessä kaikki Fazerin käyttämä kotimainen vilja täyttää vastuullisen viljelyn periaatteet.

Fazer Leipomoiden uusimmat kauratuotteet kaupoissa helmikuussa 2019

Fazer Puikula Pehmeämpi 100Kaura 4 kpl, 220 g

Fazerin uusi Puikula Pehmeämpi 100Kaura on nimensä mukaisesti 100 % kotimaista kauraa. Fazer Puikula Pehmeämpi 100Kaura nostaa koko kauraleipien kategorian uudelle tasolle. Uusi leipä on herkullisen pehmeä, tuoreen tuntuinen ja maukas.

Fazer Puikula 100Kaura leivotaan Vantaalla Fazer Myllyn 100 % suomalaisesta kaurasta. Leivällä on Hyvää Suomesta -merkki.

Fazer Lemppari Kaurasämpylä 6 kpl, 300 g

Leivoimme kuluttajien toiveen mukaisesti hieman paremmat, taattua Fazer-laatua olevat arkisämpylät. Pienehköt sämpylät sopivat jokaisen perheen arkeen. Kaurasämpylän taikinan pohjana oleva, pitkään haudutettu kaurapuuro tuo sämpylään mehevyyttä ja kuohkeutta. Leipä pysyy tuoreen tuntuisena pitkään. Kaurasämpylän viljasta 24 % on täysjyväkauraa.

Oululainen Jälkiuuni Täysjyväkaura 4 kpl, 240 g

Oululainen Jälkiuuni Täysjyväkaura syntyy suomalaisesta täysjyväkaurasta (73%) ja -speltistä (27%). Oululainen Jälkiuuni Täysjyväkaurassa on sitkeä kuori ja mehevä sisus, ja se sopii kunnon puruvastusta kaipaavalle.

Leivän leivontaan on käytetty ainoastaan kotimaisia täysjyväviljoja, vettä, hiivaa ja merisuolaa.

Juhani Sibakov, innovaatio- ja tuotekehitysjohtaja, Fazer Leipomot Suomi juhani.sibakov@fazer.com, puh. 040 536 3428

Anniina Niemistö, viestintäjohtaja, Fazer Leipomot Suomi, anniina.niemisto@fazer.com, puh. 040 674 4672

Fazerin mediapuhelin palvelee arkisin klo 8.00–16.00 puh. 040 668 2998, media@fazer.com

Painokelpoiset tuotekuvat

www.fazergroup.com/pictures - Media_Press - Bakery Novelties Winter/spring 2019

Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksi- ja viljatuotteita, kasvipohjaisia aterioita, maidottomia tuotteita, mukaan otettavaa ruokaa ja juomia sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerin missiona on Ruokaa, jolla on merkitys. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazerin menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin, osaaviin ihmisiin ja vastuulliseen toimintatapaan. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2017 oli 1,6 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee lähes 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.

Kun haluatte hyvää