• Fazer Group/

Tällä viikolla juhlitaan leipää: Fazer leipoo ruisleipänsä oman myllyn kotimaisesta rukiista

Tällä viikolla vietetään valtakunnallista Leipäviikkoa teemalla ruisleipä. Suomalaiset syövät maailmassa eniten ruisleipää, noin 18,5 kg / vuosi, mikä tarkoittaa keskimäärin kahta palaa ruisleipää päivässä. Fazerin omassa myllyssä ja leipomoissa uskotaan vahvasti rukiiseen. Samaa mieltä on myös Suomen kansa. Tänä vuonna suomalaiset valitsivat ruisleivän kansallisruuakseen.

Fazerin leipomoissa leivotaan ruisleipää 100 % kotimaisesta rukiista

Tutkimuksen mukaan ruisleivän ostajalle yksi tärkeimmistä valintakriteereistä on, että ruisleipä on leivottu kotimaisesta rukiista. (Lähde: Suuri leipätutkimus 2017, Red Note).

”Ruisleipä on osa kansallista identiteettiämme Olemme ensimmäinen valtakunnallinen leipomo, joka alkoi leipoa kaikki ruisleivät 100 %:sti kotimaisesta rukiista”, kertoo Fazer Leipomot Suomen toimitusjohtaja Markus Hellström. ”On ilo huomata, että myös alle 30-vuotiaat ovat ruisleivän faneja, sillä juuri he äänestivät suurella joukolla ruisleipää Suomen kansallisruuaksi.”

Fazerilla on Suomessa leipomot Lahdessa, Lappeenrannassa, Oulussa ja Vantaalla. Itämeren alueen suurimpana jauhonostajana ja myllyviljojen merkittävänä käyttäjänä Fazer on aloittanut yhteistyön viljan arvoketjussa ympäristöystävällisemmän viljelyn kehittämiseksi. ”Tavoitteemme on, että vuoteen 2025 mennessä kaikki käyttämämme vilja täyttää kestävän viljelyn periaatteet”, jatkaa Hellström.

Periaatteet on koottu kymmeneksi konkreettiseksi periaatteeksi, joilla hillitään muun muassa vesien rehevöitymistä.

Jauhot omasta myllystä

Suomessa rukiin vuotuinen sato on noin 108 miljoonaa kiloa ja se menee lähes kaikki elintarvikekäyttöön. Yli 60 % viljellystä rukiista käytetään ruisleivän leivontaan.

”Rukiin puinti on hyvässä vauhdissa ja satoennusteen mukaisesta sadosta on puitu 75 %.  Sato tulee kattamaan Fazerin kaikki ruistarpeet ja viljan laatu sopii erinomaisesti kotimaisen ruisleivän leivontaan”, kertoo Fazer Mylly Suomen johtaja Pekka Mäki-Reinikka.

Fazerin Lahden leipomon kupeessa sijaitseva Fazer Mylly on merkittävä mylläri Suomessa ja Ruotsin markkinoilla rukiin, kauran ja vehnän osalta. Vientiä myllyllä on yli 30 maahan.

Oman myllyn jauhoja Fazer käyttää myös isojen markettien yhteydessä sijaitsevissa lähileipomossaan, joita Suomessa on jo lähes 50. Lähileipomoissa leipää leivotaan paikan päällä alusta alkaen käsin.

Lahdessa ruis taipuu moneen uuteen muotoon

Osaaminen ja intohimo synnyttää uutta rukiista jatkuu. Lahti on Fazerin ruisleivontaosaamisen keskus, jossa ruis saa koko ajan uusia muotoja. Tästä maistuva esimerkki on syksyn 2017 uutuus Oululainen Jälkiuunilastut. Runsaasti huomiota on kerännyt myös maailman ensimmäinen low-FODMAP -ruisleipä, Fazer Vatsaystävällinen Ruis, sekä yli 30 % kasviksia sisältävä Fazer Juuresleipä, Ruis.

Lahden uuneissa kypsyvät myös kuluttajien kestosuosikit Oululainen Jälkiuunileivät ja -palat, Oululainen hapankorput, Fazer Puikula täysjyväruispalat sekä parhaillaan ”murteita puhuvat” Oululainen Reissumies -leivät.

#suomalaistahyvää #kestäväviljely #suomi100 #ruisleipä #leipäviikko #kansallisruoka

Painokelpoisia kuvia tuotteista: www.fazergroup.com/pictures ”Media_Press”, Fazer Ruisleivät 2017

Toimitusjohtaja Markus Hellström, Fazer Leipomot Suomi, markus.hellstrom@fazer.com , puh. +358 40 732 0057

Johtaja Pekka Mäki-Reinikka, Fazer Mylly Suomi, pekka.maki-reinikka@fazer.com , puh +358 400 422 051

Tiedottaja Taina Lampela-Helin, Fazer-konserni, taina.lampela-helin@fazer.com, puh. +358 40 668 46 00

Fazerin mediapuhelin palvelee arkisin kello 8-16 puh. +358 40 668 2998.

Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksi- ja viljatuotteita sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazerin missio on Ruokaa, jolla on merkitys. Fazerin menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin, osaaviin ihmisiin ja vastuulliseen toimintatapaan.. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2016 oli 1,6 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee lähes 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.

Kun haluatte hyvää

Avainsanat: