Vain vastuullista kaakaota – Fazerin kaakaonhankinnan keskiössä on viljelijä

Kaikki Fazerin käyttämä kaakao on vastuullista ja jäljitettävää. Vuonna 2017 kaakaosta hankittiin sertifioituna 86 % ja vastuullisten viljelijäohjelmien kautta 14 %. Fazerin kaakaonhankinnan keskiössä on viljelijän saama hyöty ja kaakaonviljelyn tulevaisuuden varmistaminen. Vuonna 2018 on käynnistynyt uusi viljelijäohjelma Norsunluurannikolla.

Kaakao on suklaan tärkein raaka-aine. Fazerin suklaatehtaassa Vantaalla valmistetaan vuorokaudessa noin 100 000 kiloa suklaata, jonka valmistuksessa käytetään raaka-aineina kaakaomassaa, kaakaovoita ja kaakaojauhetta. Lisäksi kaakaota käytetään Fazerin leipomoissa, kahviloissa ja sadoissa ravintoloissa.

Fazerin kaakaosta neljännes tulee Ecuadorista ja loput Länsi-Afrikasta. Laajapohjaisen kaakaonhankinnan avulla pidetään huolta siitä, että käytettävissä on riittävästi makuprofiililtaan juuri oikeanlaisia kaakaovaihtoehtoja. Fazer käyttää vain vastuullisesti tuotettua kaakaota: vuonna 2017 kaakaosta 86 % hankittiin sertifioituna ja 14 % vastuullisten viljelijäohjelmien kautta.

Kaakaonhankinnan keskiössä on viljelijän saama hyöty

Maailmassa on noin viisi miljoonaa kaakaonviljelijää. Kaakaotilat ovat yleensä muutaman hehtaarin kokoisia perheviljelmiä, joita sama perhe viljelee sukupolvesta toiseen. Näistä tiloista suurin osa sijaitsee Länsi-Afrikassa, missä kaakaonviljelijät kamppailevat monien haasteiden kanssa. ”Ilmastonmuutoksen vaikutuksista puhutaan paljon, mutta on myös iso haaste saada kaupungeissa paremmin viihtyvät nuoret innostumaan kaakaonviljelystä”, kertoo Fazerin kaakao- ja suklaa-asiantuntija Majlen Fazer ja jatkaa: ”Haasteita tuovat myös ikääntyneet viljelmät. Viljelijöille kaakaopuut ovat kuin perheenjäseniä ja niiden uusiminen ei ole helppoa”

Sertifiointi ei ole ainoa tapa varmistua kaakaon vastuullisuudesta. Arvioiden mukaan noin 80 % maailman viidestä miljoonasta kaakaonviljelijästä ei ole minkään sertifiointijärjestelmän piirissä. Kaakaonviljelyn ja suklaanvalmistuksen tulevaisuuden turvaamiseksi on välttämätöntä kehittää viljelijäohjelmien kautta myös sertifiointien ulkopuolella olevien viljelijöiden elinkeinoa. Tämän takia Fazer hankkii vastuullista kaakaota sertifiointien lisäksi myös vastuullisten viljelijäohjelmien kautta mm. Nigeriasta, jossa viljelijäohjelmassa on mukana 4500 viljelijää. Vuonna 2018 Fazer on käynnistänyt uuden viljelijäohjelman Norsunluurannikolla, alkuvaiheessa ohjelmassa on mukana 1200 viljelijää.

Viljelijäohjelmien kautta ostettava kaakao on tilalle asti jäljitettävää, ja vastuullisesta kaakaosta viljelijä saa saman hinnan kuin sertifioidusta kaakaosta. Lisäksi viljelijöille tarjotaan koulutusta ja uusia, parempia kaakaopuun taimia. Ohjelmiin sisältyy myös tukea koko yhteisölle esimerkiksi koulujen ja kaivojen rakentamisen muodossa. Tämän vuoden alussa Nigeriaan valmistui kaksi uutta koulua ohjelman kautta. Projektit valitaan yhteistyössä viljelijöiden kanssa. Vastuullisen kaakaonviljelyn edistämisen lisäksi on tärkeää tukea koko viljelijäyhteisöä ja vahvistaa mahdollisuuksia tulotason kasvattamiseen pidemmälle tulevaisuuteen.

Viljelijäohjelma teki unelmasta totta - Fidelis Adie kolminkertaisti satonsa ja panostaa nyt laatuun

Fidelis Adie viljelee kaakaota Etungin alueella Nigeriassa. Kolmea tilaa viljelevä Adie sai ennen viljelijäohjelmaa 3 200 kilon vuosittaisen kaakaosadon. Viljelyssä oli kuitenkin haasteita: puut olivat vanhoja ja sadot heikkoja, hyönteiset ja kasvitaudit tekivät tuhojaan ja tilojen hoito oli puutteellista. Torjunta-ainekulut olivat suuria.

Viljelijäohjelman aikana Adie oppi, miten kaakaopapujen määrää ja laatua voidaan parantaa. Ohjelmassa kerrottiin myös raskaiden torjunta-aineruiskutusten vaikutuksista vesistöihin, lannoitteiden käytöstä ja integroidusta kasvinsuojelusta. Adie vei opit omille kaakaotiloilleen, seurasi ohjeita ja otti käyttöön koulutuksessa saamansa lannoitteen. Tuloksena hänen satonsa kasvoi 200 prosenttia 9 600 kiloon ja torjunta-aineiden käyttö väheni alle puoleen entisestä.

Sadon huikean kasvun ansiosta Adie saattoi toteuttaa haaveensa ja ostaa lisää maata. Hän kannustaa myös muita viljelijöitä seuraamaan tarkkaan viljelijäohjelman oppeja, jotta he voivat tuottaa markkinoille entistä laadukkaampia, terveitä kaakaopapuja. Hän toivoo, että ohjelma Nigeriassa jatkuu, jotta maan kaakaontuotanto voidaan palauttaa entiseen asemaansa ja viljelijät voivat nostaa elintasoaan.

Lisää viljelijätarinoita:

Kaakaosato kasvuun koulutusohjelman avulla - terveemmät puut turvaavat Eta Christopherin perheen toimeentulon.

Hyvät viljelykäytännöt vähentävät torjunta-aineita - Michael Otu Bisong oppi torjumaan kasvitauteja tehokkaasti pienemmällä kemikaalimäärällä.

www.forbettercocoa.com

Liisa Eerola, viestintäjohtaja, Fazer Makeiset puh. 044 710 8860
Nina Elomaa, yritysvastuujohtaja, Fazer-konserni puh. 045 3548611
Fazerin mediapuhelin palvelee arkisin klo 8.00–16.00 p. 040 668 2998
Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@fazer.com

Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksi- ja viljatuotteita, kasvipohjaisia aterioita, maidottomia tuotteita, mukaan otettavaa ruokaa ja juomia sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerin missio on Ruokaa, jolla on merkitys. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazerin menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin, osaaviin ihmisiin ja vastuulliseen toimintatapaan. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2017 oli 1,6 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee lähes 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.

Kun haluatte hyvää

Avainsanat: