Cloetta Fazerin liikevoitto kasvoi kolmannen vuosineljänneksen aikana

Cloetta Fazerin kolmannen vuosineljänneksen liikevoitto oli 89 miljoonaa kruunua (87) ilman uudelleenjärjestelykustannuksia, eli 12,9 prosenttia (12,4) liikevaihdosta. Liikevaihto pieneni 2 prosenttia 692 miljoonaan kruunuun (709).

– Cloetta Fazer teki kolmannella vuosineljänneksellä hyvän tuloksen huolimatta kesän ja syksyn lämpimästä säästä, joka vähentää makeisten kysyntää. Kahdentoista suurimman tavaramerkin myynti on edelleen kasvanut. Esimerkiksi Pantteri-tavaramerkin myynti on kasvanut yhteensä yli 50 prosenttia ja se on tällä hetkellä viidenneksi suurin tavaramerkkimme, sanoo konsernijohtaja Karsten Slotte.

Liikevaihto ajalta tammikuu-syyskuu oli 2.080 miljoonaa kruunua (2.098). Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä oli 217 miljoonaa kruunua (231).

– Liikevaihdon pieneneminen vuoden ensimmäisten yhdeksän kuukauden aikana liittyy pääasiassa Puolan markkinoihin, jossa myynti ei ole ollut odotusten mukainen. Myynti Pohjoismaiden markkina-alueella, joka vastaa yli 90 prosenttia kokonaisliikevaihdosta, kasvoi 1 prosenttia. Tärkeimpien tavaramerkkimme myynti kasvoi samalla ajanjaksolla 4 prosenttia.

– Venäjällä makeisten kulutus kasvaa tasaisesti, ja vahvistaakseen asemaansa Venäjän markkinoilla Cloetta Fazer perustaa maahan syksyn aikana oman myyntiorganisaation, joka aloittaa toimintansa ensi vuoden alussa, Karsten Slotte kertoo.