Ikkuna- ja ovivalmistaja Fenestra konkurssiin

Ikkuna- ja ovivalmistaja Fenestra Oy ja sen emoyhtiö Fenestra Group Oy jättivät 28.1.2014 Vantaan käräjäoikeudelle konkurssihakemuksen. Syynä ovat pitkään jatkunut toiminnan tappiollisuus ja rahoituksen puute vuodelle 2014. Konkurssimenettelyt alkoivat 28.1.2014.

Fenestra on tehnyt viime vuosien aikana useita järjestelyjä toimintansa tehostamiseksi ja turvaamiseksi. Vuoden 2013 alussa yhtiö siirsi Forssassa sijainneen ikkunoiden kokoonpanolinjansa Kuopion tehtaalle, jossa valmistetaan myös ikkunoihin tarvittavia puite- ja karmikomponentteja. Uuden integroidun tehtaan käyttöönotto saatiin onnistuneesti päätökseen vuoden 2013 loppuun mennessä.

Joulukuussa 2013 yhtiö myi sisäoviliiketoimintansa Matti-Ovi Oy:lle. Kaupassa Matti-Ovelle siirtyivät Alavuden ja Posion tehtaat ja 164 työntekijää ja toimihenkilöä.

Lisäksi yritys oli käynnistänyt useita toimenpiteitä kustannustasonsa ja toimintansa tehostamiseksi vuonna 2014.

Rakennusmarkkinoiden heikentyneestä kehityksestä johtunut liikevaihdon lasku ja Kuopion tehtaan ylösajovaiheessa syntyneet kertaluonteiset kustannukset olivat pääsyinä siihen, että vuoden 2013 tulos jäi edelleen tappiolliseksi. Rakennusmarkkinoiden kehityksen vuonna 2014 odotetaan pysyvän heikkona.

Tehdyt yritysjärjestelyt ja toimet tuloksen sekä kassavirran parantamiseksi eivät riittäneet vakauttamaan yhtiön taloudellista asemaa ja mahdollistamaan tarvittavaa rahoitusta. Tämän johdosta Fenestra Oy:n ja Fenestra Group Oy:n hallitukset ovat joutuneet jättämään konkurssihakemuksen 28.1.2014.

Fenestralla on ikkunatehtaat Kuopiossa ja Tallinnassa ja ovitehdas Viitasaarella. Fenestralla on Suomessa 335 ja Virossa 77 työntekijää ja toimihenkilöä.

Fenestra Oy on Fenestra Group Oy:n tytäryhtiö. Fenestra Group Oy:n omistavat yhtiön päärahoittajat Nordea Pankki Suomi Oyj ja Pohjola Pankki Oyj ja Martti Paloheimo.

Fenestran liikevaihto vuonna 2012 oli 103 M€ ja vuonna 2013 92 M€. Myytyjen sisäoviliiketoimintojen liikevaihdon osuus vuonna 2013 oli 21 M€. Fenestra-konsernin velat rahoittajilta olivat 52 M€ 31.12.2013. Näistä pääomalainoja oli 30 M€.

Fenestran pesänhoitajaksi on määrätty asianajaja Jarmo Makkonen Asianajotoimisto Krogerus Oy:stä.

Yhteystiedot:

Pesänhoitaja Jarmo Makkonen