Italialaiset pikkujättiläiset, Ferrari-traktorit Suomeen

Report this content

Italialainen sukunimi Ferrari yhdistetään nopeisiin, usein punaisiin ajoneuvoihin. Ferrari on myös traktorimerkki jo vuodesta 1954. Nyt nämä pikkujättilaiset ovat saatavissa myös Suomessa. Ferrari-traktorit ovat vihreitä niin väriltään kuin ympäristöystävällisyydeltäänkin. Keveytensä, noin 1000 kg ja näppärän kokonsa ansiosta ne eivät vahingoita ympäristöä, missä ikinä niillä tehdäänkin töitä.

Ferrari-traktoreissa punaisten serkkujensa kanssa yhteistä turvallisuusajattelu. Siksi niidenkin painopiste on matalalla ja niissä on vakiona suojaava turvakaari. Luonnollisesti ne täyttävät EU-päästö- ja muut vaatimukset. Tuontiohjelmaan kuuluvat kaikki Ferrarin pien- ja erityiskäyttötraktorit. Malliston pienimmat ovat perinteisen traktorin näköinen Raptor ja runko-ohjattu Cromo.

Pienestä koostaan huolimatta Ferrari-traktorit ovat suorituskyvyltään oikeita työkoneita, toisin kuin mönkijät, joita ne vastaavat, mutta vain kooltaan. Ferrarit rekisteröidään maataloustraktoreiksi. Niiden voimanlähteenä on nestejäähdytteinen Kubota- tai Lombardi-diesel. Maatalouskäytössä polttoaineena on kevyt polttoöljy, muussa diesel. Polttoainetta kuluu tunnissa hyvin vähän. Käyttökustannukset pysyvät hyvin alhaisina.

Ferrari-traktorit voi varustaa turvaohjaamolla, joka on vaustettavissa myös ilmastoinnilla. Ne voidaan varustaa hyvin monipuolisesti erilaisiin kiinteistön- ja metsänhoidon tehtäviin tai vaikkapa golfkenttien tahi hautausmaiden hoitoon. Käyttökohteita on lukemattomia niin yritysmaailmassa kuin kotitalouksissakin. Pienimmätkin mallit pyörittävät klapi- ja halkaisukoneita. Vain mielikuvitus on rajana näiden monipuolisten koneiden käyttökohteita lueteltaessa. Niihin on saatavissa kymmeniä erilaisia lisälaitteita. Ferrareissa on vakiona oma hydrauliikka, joten lisälaitteita voidaan käyttää ilman erillistä hydraulipumppua. Esimerkiksi hydraulivetoinen nostopuomilla varustettu metsävaunu on helppo kytkeä.

Ferrari Raptor on perinteisen traktorin näköinen. Se sopii erinomaisesti töihin, missä vaaditaan ketteryyttä. Kuljettajan ilona on kevyt hydrostaattinen ohjaus. Sen kääntösäde on vain 2,7 metriä! Taka-akselilla on planeettapyörästöt alennusvaihteena. Etuakseli voidaan kytkeä irti nelivedosta. Vaihteistossa on 12 nopeutta eteen ja taakse, 0,7 - 30 km/h.

Raptoriin voi liittää lähes kaikki tavanomaiseen traktoriin tarkoitetut laitteet. Siinä on edessä ja takana nostovarret ja voimanotto. Ruohonleikkuri, etulevy, linko ja trukkipihdit on helppo asentaa. Takana on vakiona lisäksi vetokita johon voidaan liittää adaptorilla vetokuula auton perävaunujen vetoa varten. Rungon keskelle voi asentaa ruohonleikkurin tai tielanan. Raptoriin on saatavissa ympärivuotiseen käyttöön tarkoitettu EU-tyyppihyväksytty ohjaamo, mikä tekee siitä ihanteellisen kiinteistönhuoltokoneen.

Cromo on runko-ohjauksensa ja jatkuvan nelivedon ansiosta oiva ratkaisu siellä, mihin iso kone ei pääse tai ympäristö on sellainen, ettei siellä voi painavalla koneella työskennellä. Cromo on alle 250 cm pitkä ja kapeimmillaan alle metrin leveä. Vaihteistossa on kahdeksan nopeutta eteen, 1,5 - 30 km/h ja neljä taakse, 1,5 – 6,9 km/h. Etu- ja takatasauspyörästö voidaan lukita samanaikaisesti polkimen avulla.

Monipuoliset Ferrari-traktorit sopivat niin kiinteistönhuollon kuin ympäristöä säästävän metsätaloudenkin käyttöön. Selvityksissä on käynyt ilmi, että ensihakkuussa koneellinen puunkorjuu pilaa 12,5 % metsäpohjan puustosta. Näppäränkokoisella Ferrarilla puut voi korjata vahingoittamatta maapohjaa ja kasvamaan jätettävää puustoa.

Ferrari-traktorit tuo maahan KK Trade Oy. Lisää tieoa Ferrari-traktoreista saa osoitteesta www.ferrariagri.fi.

Lisätietoja antaa Kari Kallio, sähköposti kari.kallio@kktrade.fi, p. 0500 332 335.