Ensimmäinen kiinalainen lentoyhtiö aloittaa Helsinki-Vantaalla

Finavian Helsinki-Vantaan lentoaseman rooli Aasian-liikenteen keskuksena vahvistuu entisestään, kun kiinalainen lentoyhtiö Lucky Air aloittaa lennot Suomeen talvella 2018.

Lucky Airin uusi reitti tuo kaksi suurta kiinalaiskaupunkia suomalaisten ulottuville. Kyseessä on niin sanottu kolmioreitti: Kiinasta Suomeen matkatessaan lentoyhtiö lentää ensin Kunmingista Chengduun ja jatkaa sieltä lyhyen pysähdyksen jälkeen Helsinkiin. Paluu sujuu samaa reittiä takaisin.

– Kiinalaisen lentoyhtiön avaus Suomessa tukee tavoitettamme kehittää Helsinki-Vantaan lentoasemaa Aasian-liikenteen merkittävänä solmukohtana. Lentoyhteyksien määrällä mitattuna Helsinki-Vantaa on ykkönen koko Pohjois-Euroopassa ja matkustajatutkimusten perusteella yksi maailman parhaista lentoasemista. Toivotamme uuden lentoyhtiötulokkaan lämpimästi tervetulleeksi Suomeen ja Helsinki-Vantaalle, sanoo johtaja Joni Sundelin Finaviasta.

Lentoreitin on suunniteltu alkavan 17. tammikuuta ja sitä lennetään Airbusin A330-laajarunkokoneilla kahdesti viikossa. Chengdu ja Kunming ovat molemmat kiinalaisia miljoonakaupunkeja, joiden asukkailla on avauksen jälkeen hyvät yhteydet Suomeen ja Helsinki-Vantaan jatkoyhteyksien kautta muualle Eurooppaan. Lucky Air on osa kiinalaista HNA-konsernia.

Reittivalikoima paranee, kasvu jatkuu

Finavia tekee tiivistä yhteistyötä Suomen lentoasemien reittikehityksen eteen muun muassa Visit Finlandin ja matkailualan eri toimijoiden kanssa.

– Lucky Airin liikenteen aloittaminen Kunmingista ja Chengdusta Helsinkiin on Visit Finlandin kannalta merkittävä uuden ja kiinnostavan markkinan avaus Kiinan ja Suomen välisessä liikenteessä. Molemmat kaupungit ovat nopeasti kansainvälistyviä, kasvavia ja dynaamisia liike-elämän alueellisia keskuksia, jotka edustavat uutta potentiaalia Suomeen suuntautuvalle matkustukselle Kiinasta. Chengdu on myös Kiinan pandakeskus, ja vuoden lopulla Suomeen saapuvat pandat tuovat näin mukanaan suoran yhteyden kotikaupungistaan vilkastuttamaan matkailua maidemme välillä, toteaa johtaja Paavo Virkkunen Visit Finlandista.

Helsinki-Vantaalta on Lucky Airin ja Finnairin uusien reittiavausten jälkeen loistavat lentoyhteydet Kiinaan: Peking, Shanghai, Xi’an, Chongqing, Guangzhou, Nanjing, Chengdu/Kunming, Hongkong.

Finavian Helsinki-Vantaan lentoasema teki vuonna 2016 kaikkien aikojen matkustajaennätyksen: 17,2 miljoonaa matkustajaa. Ennätystehtailu jatkuu ja ennusteiden mukaan Helsinki-Vantaan matkustajamäärä ylittää 18,5 miljoonaa vuonna 2017.

– Kasvun taustalla on kansainvälisen vaihtoliikenteen lisääntyminen. Samalla eksoottinen ja pohjoinen Suomi kiehtoo nyt matkakohteena maailmalla. Finaviassa olemme viime aikoina panostaneet paljon kiinalaismatkustajien palveluun ja asiakaskokemukseen Helsinki-Vantaan lentoasemalla, jotta ensihetket Suomeen saapuessa olisivat mahdollisimman mukavat ja sujuvat, Joni Sundelin sanoo.

Finavialla on käynnissä Helsinki-Vantaan lentoasemalla 900 miljoonan euron kehitysohjelma. Lentoaseman laajennusten ansiosta lentoasemalla voidaan tulevaisuudessa palvella 30 miljoonaa matkustajaa vuodessa.

Finavia tarjoaa ja kehittää lentoasemapalveluja, joiden kulmakivinä ovat turvallisuus, asiakaslähtöisyys ja kustannustehokkuus. Finavian kattava 21 lentoaseman verkosto mahdollistaa kansainväliset yhteydet Suomesta maailmalle − ja maailmalta eri puolille Suomea. Helsinki-Vantaan lentoasema on Pohjois-Euroopan johtava vaihtoasema kaukoliikenteessä. Vuoden 2016 liikevaihto oli 381 miljoonaa euroa ja konsernin henkilöstömäärä on 1900.