Finavia ja Cinia tähtäävät uudella sovellus- ja pilvipalveluyhteistyöllä kansainvälisille markkinoille

Yhtiöt ovat solmineet sopimuksen tietoturvallisen, moderneja pilviteknologioita hyödyntävän Aviatracker -sovelluksen rakentamisesta lennonjohtajien työajan seurantaan ja pätevyyksienhallintaan.

Sovellus tuotetaan Finavialle palveluna Cinian Lioncloud -pilviympäristöstä.

Aviatracker -sovelluspalvelu otetaan käyttöön vaiheittain ensin Finaviassa. Sen jälkeen Finavia ja Cinia markkinoivat yhdessä ratkaisua muille toimijoille kotimaassa ja ulkomailla.

”Toteutettavaa ratkaisua on joustava hyödyntää myös muissa yrityksissä ja organisaatioissa, joissa pätevyyksienhallintaan kohdistuu vaatimuksia esim. työturvallisuuteen liittyen tai lainsäädännöstä johtuen”, kertoo Finavian lennonvarmistuksen liiketoimintajohtaja Raine Luojus.

”Sovelluspalvelu skaalautuu arkkitehtuurinsa puolesta suurille käyttäjämäärille ja siihen voi joustavasti toteuttaa asiakas- tai toimialakohtaisia laajennuksia”, kertoo Cinian liiketoimintajohtaja Kimmo Alamartimo.

Cinia toimittaa sovelluksen palveluna sisältäen kehitystyön, Lioncloud-tuotantoympäristön ja jatkuvat sovellusylläpidon palvelut.

Lisätietoja:

Finavia Oyj: Pasi Nikama, Vice President, Service Development, puh. +358 40 8482904, pasi.nikama@finavia.fi.

Cinia Group Oy: Jari Mäkijärvi, Executive Vice President, Chief Business Development Officer/CBDO Office, puh. +358 40 5070 408, jari.makijarvi@cinia.fi.

Finavia Oyj tarjoaa ja kehittää lentoasema- ja lennonvarmistuspalveluja, joiden kulmakivinä ovat turvallisuus, asiakaslähtöisyys ja kustannustehokkuus. Finavian kattava 22 lentoaseman verkosto mahdollistaa kansainväliset yhteydet Suomesta maailmalle − ja maailmalta eri puolille Suomea. Helsinki-Vantaan lentoasema on Pohjois-Euroopan johtava vaihtoasema kaukoliikenteessä. Vuoden 2015 liikevaihto oli 353 miljoonaa euroa ja konsernin henkilöstömäärä 2300.

Cinia Group tarjoaa älykkäitä verkko-, järjestelmä- ja ohjelmistopalveluita sekä turvallisia pilvipalveluita, jotka poistavat etäisyyksien merkityksen ja parantavat maailman toimivuutta. Vahva osaaminen kriittisissä järjestelmissä sekä oma yli 10 000 kilometrin laajuinen kuituoptinen runkoverkko Suomessa mahdollistavat yrityksille tietoturvallisen it-infrastruktuurin ja tulevaisuuden pilvipohjaisen toimintaympäristön. Cinia C-Lion1 -merikaapeli vahvistaa Euroopan digitaalisia sisämarkkinoita tarjoamalla lyhyimmän ja nopeimman reitin Keski-Euroopasta pohjoisen Euroopan datakeskuksille ihanteellisiin oloihin sekä Aasian ja itäisen Euroopan markkinoille. Suomalaisen Cinian palveluksessa on noin 200 osaajaa. Lisätietoa: www.cinia.fi