Kiinan ja venäjän tulkit saapuivat tabletissa Suomen lentoasemille

Suomalainen lentoasemayhtiö Finavia pilotoi virtuaalista kiinan ja venäjän kielten tulkkauspalvelua Helsinki-Vantaan ja Rovaniemen lentoasemillaan. Digitaalisten tulkkien avulla matkustajat ja kenttien palveluntarjoajat ylittävät nopeasti ja kätevästi mahdollisen kielimuurin.

Suomalainen mobiilitulkkauspalvelu Tulka ja Suomen 21 lentokenttää operoiva Finavia ovat aloittaneet yhteisen kokeilujakson Suomen päälentoasemalla sekä joulupukin virallisella lentokentällä. Lentoasemien myymälöiden ja muiden palveluiden henkilökunta testaa tulkkauspalvelua tablettitietokoneiden avulla erilaisissa asiakaspalvelutilanteissa erityisesti kiinan- ja venäjänkielisten asiakkaidensa parissa.

- Finavia pyrkii jatkuvasti tarjoamaan asiakkailleen innovatiivisia maailmanluokan palveluita. Tulkan avulla saamme ammattitulkin paikalle mobiilisti äänen ja kuvan muodossa jopa muutamassa sekunnissa, kertoo Helsinki-Vantaan lentoaseman apulaisjohtaja Heikki Koski Finaviasta.

Yhteistyöpilotin tavoitteena on todentaa tulkkausavun käytöllä saatavat hyödyt lentoasemien matkustajien ja palveluntarjoajien välillä. Kokeilussa seurataan erityisesti asiakaspalvelukokemuksen vaikutuksia asiakkaiden määrään ja kaupankäynnin vilkastumiseen.

Tulka-pilotissa ovat mukana Budget-Avis, Vantaan Taxi, World of Delights Helsinki, Marimekko, Iittala, WDFG Helsinki, Finavian Helsinki-Vantaan Customer Service -yksikkö ja Rovaniemen lentoasema.

Pilotti alkoi heinäkuussa ja jatkuu vuoden 2017 loppupuolelle. Päätökset mahdollisesta jatkosta tehdään kokeilujakson jälkeen.

*****

Helsinki-Vantaan lentoasema on merkittävä eurooppalainen lentoliikenteen solmukohta, erityisesti Aasiaan suuntautuvilla lentoreiteillä. Kentällä vieraili vuonna 2016 yli 17 miljoonaa matkustajaa. Vuonna 2020 matkustajia odotetaan olevan jo 20 miljoonaa. Kiinalais- ja venäläismatkustajien määrät ovat kasvussa. Kentällä onkin viime vuosina kiinnitetty erityistä huomiota suomen-, ruotsin- ja englanninkielisten palveluiden lisäksi kiinankielisiin opasteisiin ja palveluihin.

Lue lisää Helsinki-Vantaan lentoasemasta

Rovaniemen lentoasema Pohjois-Suomessa tunnetaan virallisena joulupukin lentoasemana. Vuonna 2016 kansainvälisten matkustajien määrä kentällä kasvoi viidenneksen edellisvuoteen verrattuna. Rovaniemelle on suoria lentoja mm. Iso-Britanniasta, Sveitsistä ja Hollannista.

Lue lisää Rovaniemen lentoasemasta

*****

Kuvia tulkkauspalvelusta lehdistökäyttöön: http://finavia.materialbank.net/NiboWEB/p/scpc/11671570/185865/fi

Finavia tarjoaa ja kehittää lentoasemapalveluja, joiden kulmakivinä ovat turvallisuus, asiakaslähtöisyys ja kustannustehokkuus. Finavian kattava 21 lentoaseman verkosto mahdollistaa kansainväliset yhteydet Suomesta maailmalle − ja maailmalta eri puolille Suomea. Helsinki-Vantaan lentoasema on Pohjois-Euroopan johtava vaihtoasema kaukoliikenteessä. Vuoden 2016 liikevaihto oli 381 miljoonaa euroa ja konsernin henkilöstömäärä on 1900.