Lennonvarmistus siirtyi Finavialta Air Navigation Services Finland Oy:lle

Finavian lennonvarmistusliiketoiminta siirtyi lauantaina 1.4.2017 uudelle omistajalle liikkeenluovutuksella.

Air Navigation Services Finland Oy (ANS Finland) tuottaa lentoreittipalvelua sekä lähi- ja lähestymislennonjohtopalveluita 22 lentoasemalle Suomessa.

Lentoreittipalvelut sisältävät Suomen aluelennonjohdon, ilmatilan hallinnan, lentopelastuksen sekä lentoliikennevirtojen säätelyn. Lisäksi uusi yhtiö vastaa lennonvarmistustekniikan palveluiden tuottamisesta.

Lentoasemien lähi- ja lähestymislennonjohtopalvelut sekä lennonvarmistustekniikka tuotetaan lentoasemille lennonvarmistusyhtiön toimesta sopimuspohjaisesti.

- Lennonvarmistusyhtiön tavoitteena on tuottaa lennonvarmistuksen palveluita lentoasemille kustannustehokkaasti ja tukea näin lentoliikennettä kaikkialla Suomessa. Yhtiöittäminen tarjoaa paremmat mahdollisuudet kansainvälisen lennonvarmistusyhteistyön tiivistämiseen ja parantaa toimintavalmiuksiamme Euroopan lennonvarmistusmarkkinoiden avautuessa, kertoo ANS Finlandin toimitusjohtaja Raine Luojus.

ANS Finland toimii itsenäisenä ja Finaviasta täysin erillisenä valtionyhtiönä liikenne- ja viestintäministeriön omistajaohjauksessa. Yhtiön liikevaihto on n. 75 milj. euroa.

Liikkeenluovutuksessa siirtyi ANS Finlandin palvelukseen n. 430 henkilöä, eli kaikki Finavian lennonvarmistusliiketoiminnan työntekijät; lennonjohtajat, teknikot, Avia College oppilaitos ja lennonvarmistuskoulutushenkilöstö sekä henkilöitä Finavian tukitoiminnoista.

Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Raine Luojus 020 708 2220