Finnair aloittaa omien osakkeiden hankinnan

Finnair Oyj                  Pörssitiedote               29.11.2018 klo 9.00

Finnair Oyj:n hallitus on päättänyt varsinaisen yhtiökokouksen 20.3.2018 antaman valtuutuksen perusteella aloittaa yhtiön omien osakkeiden hankinnan.

Finnair hankkii omia osakkeita korkeintaan 600 000 kappaletta, eli enintään 0,47 % koko osakekannasta. Osakkeiden hankintaan käytetään enintään 5,0 miljoonaa euroa. Yhtiön hallussa on tällä hetkellä yhteensä 197 008 omaa osaketta, mikä vastaa noin 0,15 % kaikista osakkeista ja äänistä.

Omien osakkeiden hankinta aloitetaan aikaisintaan 5.12.2018 ja lopetetaan viimeistään huhtikuun viimeisenä päivänä 2019. Osakkeet hankitaan Nasdaq Helsingin järjestämässä julkisessa kaupankäynnissä hankintahetken markkinahintaan.

Osakkeet hankitaan pääosin Finnairin henkilöstön FlyShare-osakesäästöohjelman sekä avainhenkilöiden pitkän aikavälin osakekannustinjärjestelmän toteuttamista varten. Osakesäästöohjelmaa ja osakekannustinjärjestelmää on kuvattu tarkemmin Finnairin internetsivuilla www.finnairgroup.com kohdassa Hallinnointi/Palkitseminen.

Varsinainen yhtiökokous valtuutti 20.3.2018 hallituksen päättämään enintään 5 000 000 oman osakkeen hankkimisesta yhtiön vapaalla omalla pääomalla. Yhtiön omia osakkeita voidaan hankkia muun ohella yhtiön pääomarakenteen kehittämiseksi, mahdollisten yrityskauppojen, investointien tai muiden liiketoimintaan kuuluvien järjestelyjen rahoittamiseksi tai toteuttamiseksi tai käytettäväksi yhtiön kannustin- tai palkkiojärjestelmissä. Valtuutus on voimassa 20.9.2019 saakka.

Finnair Oyj

Finnair Media Desk, p. 09 818 4020, comms(a)finnair.com

Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Helsingin maantieteellinen sijainti antaa Finnairille kilpailuedun, sillä nopeimmat yhteydet useiden Euroopan kohteiden ja Aasian megakaupunkien välillä kulkevat Suomen yli. Finnairin visiona on tarjota matkustajille ainutlaatuinen pohjoismainen kokemus ja missiona on tarjota Helsingin kautta pohjoisen pallonpuoliskon sujuvimmat ja nopeimmat lentoyhteydet sekä kotimarkkinoidensa paras lentoverkosto maailmalle. Finnair on ainoa pohjoismainen 4 tähden verkostolentoyhtiö Skytrax-luokituksessa ja oneworld-allianssin jäsen. Vuonna 2017 Finnairin liikevaihto oli 2 568 milj. euroa ja matkustajamäärä lähes 12 miljoonaa. Finnair Oyj:n osakkeet on noteerattu Nasdaq Helsingissä.