Finnair asentaa nopean Wi-Fi-yhteyden koko Airbus-kapearunkolaivastoon

Finnair on tehnyt sopimuksen kansainvälisen laajakaistapalvelu- ja teknologiayritys ViaSat Inc:in kanssa  nopean internet-yhteyden asentamisesta Finnairin Euroopan liikenteessä käyttämään Airbus A320-sarjan kapearunkolaivastoon. Langattoman yhteyden  asennustyöt alkavat toukokuussa 2017 ja valmistuvat kesäkuussa 2018.

Uusi järjestelmä tarjoaa asiakkaille nykymarkkinoiden nopeimman lennonaikaisen internet-yhteyden, 12 Mb/s per asiakas, ja mahdollistaa myös suosittujen videoiden suoratoistopalveluiden käytön lennon aikana.  ViaSat tarjoaa Finnairille koko Euroopan kattavan nopean satelliittipohjaisen internetpalvelun yhdessä Eutelsatin kanssa.

"Nettiyhteys on tärkeä palvelu asiakkaillemme. Laadukas ja nopea nettiyhteys antaa myös meille mahdollisuuden entisestään kehittää Nordic Sky -portaaliamme, jonka kautta asiakkaamme voivat mm. lukea viimeisimmät uutiset ja nauttia viihteestä sekä ostosmahdollisuuksista omalla päätelaitteellaan," sanoo Finnairin asiakaskokemuksen kehittämisestä vastaava johtaja Piia Karhu.

"ViaSat-yhteystyöllä pystymme tarjoamaan asiakkaillemme markkinoiden parhaan Wi-Fi-yhteydenjonka kapasiteetti kasvaa entisestään lähitulevaisuudessa uusien satelliittien myötä."

"Finnair on eteenpäin katsova lentoyhtiö, joka on saanut maailmanlaajuista tunnustusta asiakaspalvelustaan," sanoo Don Buchmanjohtaja, Commercial MobilityViaSat. "ViaSatin lennonaikaisen Wi-Fi-järjestelmän avulla Finnair voi tarjota asiakkailleen huippulaatuisen yhteyden ja mahdollisuuden käyttää langatonta yhteyttä omissa laitteissaan uusilla tavoilla - uusista ostosmahdollisuuksista uudenlaisiin viihdekokemuksiin."

Finnair kertoi heinäkuussa, että sen Airbus A330-laivastoon tuodaan Wi-Fi-yhteys jälkiasennuksena toukokuuhun 2017 mennessä. Tällä hetkellä Wi-Fi on tarjolla kuudessa Finnairin Airbus A350-koneessa, ja yhtiö saa viisi uutta A350-konetta käyttöönsä ensi vuoden loppuun mennessä. Kesäkuuhun 2018 mennessä Wi-Fi-yhteys on tarjolla yli tuhannella Finnairin reittiparilla, kun yhteys saadaan asennettua myös Euroopan liikenteessä käytettäviin Airbus-kapearunkokoneisiin.

Viime viikosta lähtien Finnair on pystynyt tarjoamaan Wi-Fi-yhteyden A350-koneissaan myös Kiinan ilmatilassa, mikä aiemmin oli Kiinan viranomaisten rajoitusten vuoksi mahdotonta.

Finnairin langaton internet-yhteys on ilmainen business-luokan matkustajille, Finnair Plus Gold- ja Platinium-asiakkaille sekä oneworld Sapphire- ja Emerald-tason asiakkaille. Economy-luokan asiakkaat voivat hankkia internet-yhteyden tuntimaksulla tai koko lennon kattavalla maksulla.

www.finnair.fi, www.finnairgroup.com
www.twitter.com/Finnair, www.twitter.com/FinnairSuomi