Finnair ja LSG Group käynnistävät neuvottelut yhteistyön jatkosta, kun LSG ei lunasta LSG Sky Chefs Finland Oy:tä

Finnair Oyj      pörssitiedote 1.11.2016     kello 9.30

LSG Sky Chefs Finland Oy on toiminut vuodesta 2012 lähtien Finnairin strategisena kumppanina catering-palvelujen tuottamisessa Helsinki-Vantaan kotipesässä.

Finnair ja LSG Group aloittavat neuvottelut uusista yhteistyömuodoista, kun LSG Group ei käytä osto-optiotaan LSG Sky Chefs Finland Oy:stä ja vuonna 2012 solmittu yhteistyö päättyy nykyisessä muodossaan 1.8.2017 mennessä. Nyt alkavien neuvotteluiden tavoitteena on sopia yhteistyön muodoista sopimuskauden jälkeen. Finnair jatkaa suunnittelua siitä, miten Finnairin catering-palvelut järjestetään jatkossa Helsinki-Vantaalla korkealaatuisesti ja kilpailukykyisesti.

Vuonna 2012 solmitun sopimuksen mukaisesti LSG Sky Chefs Finland Oy:n (aiemmin Finnair Catering Oy) päätösvalta ja vastuu operatiivisesta toiminnasta ovat LSG:llä. LSG:llä oli optio ostaa Helsinki-Vantaalla toimivan LSG SkyChefs Finland Oy:n osakekanta lokakuun 2016 loppuun saakka. LSG on nyt päättänyt, että he eivät käytä osto-optiotaan.

‒ Ruoka- ja juomatarjoilu sekä lennoilla myytävät tuotteet ovat tärkeä osa matkaa. Asiakaskokemuksen edelleen kehittäminen on strategiamme keskiössä. Catering-palvelut ovat siksi meille todella tärkeä osa-alue. Näemme paljon mahdollisuuksia kehittää niitä entisestään. Tässä Helsinki-Vantaan lentokeittiöllä on keskeinen asema. Muutoksesta huolimatta yhteistyömme jatkuu useilla catering-osa-alueilla, sanoo Finnairin asiakaskokemuksesta vastaava johtaja Piia Karhu.

‒ Finnair ja LSG Group uudistavat kumppanuuttaan Helsingissä. Finnair on meille tärkeä asiakas monella alueella, globaalisti ja Helsingissä. Jotkin osat kumppanuudestamme laajentuvat globaalisti, sanoo Frank Theis, LSG Groupin myynti-, tuote- ja markkinointijohtaja. ‒ Pysymme ja kasvamme Suomessa ja Helsinki-Vantaan lentoasemalla samalla kun jatkamme muiden asiakkaidemme palvelemista.

Tämänhetkisen arvion mukaan muutoksella ei oleteta olevan merkittävää vaikutusta Finnairin operatiiviseen tulokseen tai taloudelliseen asemaan.

LSG Sky Chefs Finland Oy on Finnairin 100-prosenttisesti omistama, mutta LSG:n määräysvaltaan kuuluva tytäryhtiö, joka toimii Helsinki-Vantaan lentoaseman alueella.  Se valmistaa ja toimittaa aterioita sekä muita lennoilla myytäviä tuotteisiin liittyviä palveluja pääasiassa Finnairille ja myös muille Helsinki-Vantaalla toimiville lentoyhtiöille. Yhtiön palveluksessa on noin 480 henkilöä.

Finnair Media Desk, p. 09 818 4020, comms(a)finnair.com
Kerstin Cynthia Lau, LSG, Director Corporate Communications, LSG Lufthansa Service Holding AG, Tel +49 6102 240 886, kerstin.lau@lsg-group.com

Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Helsingin maantieteellinen sijainti antaa Finnairille kilpailuedun, sillä nopeimmat yhteydet useiden Euroopan kohteiden ja Aasian megakaupunkien välillä kulkevat Suomen yli. Finnairin visiona on tarjota matkustajille ainutlaatuinen pohjoismainen kokemus ja missiona on tarjota Helsingin kautta pohjoisen pallonpuoliskon sujuvimmat ja nopeimmat lentoyhteydet sekä kotimarkkinoidensa paras lentoverkosto maailmalle. Finnair on ainoa pohjoismainen 4 tähden lentoyhtiö Skytrax-luokituksessa ja oneworld-allianssin jäsen. Vuonna 2015 Finnairin liikevaihto oli 2 255 milj. euroa ja sen palveluksessa oli vuoden lopussa 4 800 henkilöä. Finnair Oyj:n osakkeet on noteerattu Nasdaq Helsingissä.