Finnair joutuu perumaan noin kolmasosan perjantain lennoistaan IAU:n lakon vuoksi

IAU:n lakkotoimet jotka liittyvät IAU:n ja Palta ry:n Airpro Oy:tä koskevaan työehtokiistaan, vaikeuttavat merkittävästi Finnairin liikennettä perjantaina 10.3. Lakon aikana perjantaina klo 15-19 kriittisiä maapalveluita ei ole saatavilla tai ne ovat hyvin rajattuja. Finnair ei ole millään tavalla osapuolena kiistassa.

”Joudumme perumaan noin 100 lentoa, eli kolmanneksen kaikista lennoistamme perjantaina. Perumiset koskevat lakon aikana klo 15-19 koko kotimaan liikennettä, suurta osaa Euroopan lentoja ja yhtä kaukolentoa”, kertoo Finnairin operatiivinen johtaja Jaakko Schildt . ”Perumiset sotkevat usean tuhannen asiakkaamme matkasuunnitelmat. Olemme todella pahoillamme asiakkaillemme aiheutuvasta huolesta ja vaivasta, ja teemme parhaamme löytääksemme heille uuden reitityksen tässä ikävässä tilanteessa.”

Finnair myös muuttaa joidenkin yksittäisten lentojen lähtöaikoja, jotta ne saadaan operoitua lakkoajan ulkopuolella.

Lista peruttavista lennoista ja lisätietoja löytyy osoitteessa www.finnair.com/FI/info . Finnair viestii perumisista asiakkaille myös suoraan tekstiviestein ja sähköpostitse, ja pyrkii löytämään asiakkaille sopivat uudet reititykset.

”Pyydämme asiakkailtamme kärsivällisyyttä – tuhansien asiakkaiden kontaktoiminen ja uusien reittien etsiminen valitettavasti vie aikaa”, sanoo Schildt.

Lakon aikana lennettävien lentojen tarjoilu on hyvin rajallinen, pois lukien lennettävät kaukolennot.

Finnair pyytää asiakkaita saapumaan kentälle hyvissä ajoin perjantaina, sillä kentällä on odotettavissa ruuhkaa. Asiakkaita pyydetään myös matkustamaan vain käsimatkatavaroiden kanssa, mikäli suinkin mahdollista, sillä matkatavaroiden käsittelyssä tulee olemaan merkittäviä viivästyksiä.

Finnairin media desk, 358 9 818 4020, comms(a) finnair.com
Finnair infosivut:  www.finnair.com/FI/info