Finnair julkistaa oikaistut taloudelliset vertailutiedot

Finnair Oyj     Pörssitiedote     29.4.2016 klo 12.10

Kuten Finnair ilmoitti 17.3.2016 pörssitiedotteella, se muuttaa ulkoista taloudellista raportointiaan vuoden 2016 ensimmäisestä neljänneksestä alkaen, koska yhtiön rakenne on viime vuosina muuttunut ja uusi raportointi heijastaa paremmin konsernin nykyrakennetta ja sen strategiaa. Kuten samassa tiedotteessa kerrottiin, raportointimuutokset ovat seuraavat:

1)   Vanha toiminnallinen Matkapalvelut-segmentti ja Lentoliikenne-segmentti yhdistetään, eikä Finnair jatkossa erittele tulostaan segmenteittäin. Vuonna 2015 Matkapalvelujen osuus Finnairin liikevaihdosta oli 9 %.

2)   Liikevaihdon laskentaa tarkistetaan siten, että ydinliiketoimintaan kuulumattomia eriä, kuten lentokoneiden vuokratuottoja, siirretään liikevaihdosta liiketoiminnan muihin tuottoihin. Muutos ei vaikuta Finnairin kuluihin tai vertailukelpoiseen liiketulokseen.

3)   Yksikkötuoton (RASK) ja yksikkökustannuksen (CASK) laskentakäytäntöä muutetaan. Aikaisemmin laskentaan on sisältynyt sisäisiä eriä, jotka eivät olleet suoraan johdettavissa konsernin tuloslaskelmasta. Jatkossa RASK saadaan suoraan jakamalla liikevaihto tarjotuilla henkilökilometreillä ja CASK jakamalla liiketoiminnan muilla tuotoilla oikaistut toiminnalliset kulut tarjotuilla henkilökilometreillä. Muutoksen tarkoituksena on yksinkertaistaa tunnuslukujen laskentaa ja parantaa avoimutta. Sen myötä Finnair voi jatkossa esittää kunkin vuosineljänneksen viimeisessä liikennetiedotteessa matkustajaliikenteen yksikkötuoton (”lippu-RASK”) sijaan alustavan tiedon konsernin yksikkötuotosta (”RASK”).

4)   Lisäksi tunnusluvun ”toiminnallinen liiketulos” nimeksi vaihdetaan ”vertailukelpoinen toiminnallinen liiketulos. Tunnusluvun määritelmä pysyy ennallaan eikä muutos edellytä vertailutietojen oikaisua.

Tässä tiedotteessa esitetään tärkeimmät edellä mainitut oikaistut vertailutiedot. Kattavat oikaistut vertailutiedot julkaistaan tilikauden 2016 tilinpäätöksen yhteydessä.

Finnair esittää liitteenä olevissa taulukoissa seuraavat oikaistut vertailukelpoiset vertailutiedot koko tilikaudelta 2015 ja vuosineljänneksittäin: konsernin liikevaihto ja liiketoiminnan muut tuotot, yksikkötuotto (RASK) ja yksikkökustannus (CASK). Kaikki mainitut vertailukelpoiset luvut vuodelta 2015 ovat tilintarkastamattomia.

Ensimmäinen uuden raportointikäytännön mukainen osavuosikatsaus julkaistaan 12.5.2016 tammi–maaliskuulta 2016.

Finnair Oyj

Finnair Media Desk, p. 09 818 4020, comms(a)finnair.com

Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Helsingin maantieteellinen sijainti antaa Finnairille kilpailuedun, sillä nopeimmat yhteydet useiden Euroopan kohteiden ja Aasian megakaupunkien välillä kulkevat Suomen yli. Finnairin visiona on tarjota matkustajille ainutlaatuinen pohjoismainen kokemus ja missiona on tarjota Helsingin kautta pohjoisen pallonpuoliskon sujuvimmat ja nopeimmat lentoyhteydet sekä kotimarkkinoidensa paras lentoverkosto maailmalle. Finnair on ainoa pohjoismainen 4 tähden lentoyhtiö Skytrax-luokituksessa ja oneworld-allianssin jäsen. Vuonna 2015 Finnairin liikevaihto oli 2 324 milj. euroa ja sen palveluksessa oli vuoden lopussa 4 800 henkilöä. Finnair Oyj:n osakkeet on noteerattu Nasdaq Helsingissä.