Finnair-konsernin osavuosikatsaus 1.1.–30.9.2015

Kaikkien aikojen paras vuosineljännes: toiminnallinen liiketulos 64,2 miljoonaa euroa

Finnair Oyj Osavuosikatsaus 30.10.2015 klo 9.00

Heinä–syyskuu 2015

• Liikevaihto kasvoi 2,3 prosenttia vertailukaudesta 637,1 miljoonaan euroon (622,7).
  • Toiminnallinen liiketulos kasvoi 64,2 miljoonaan euroon (26,7).
  • Toiminnallinen EBITDAR oli 115,1 miljoonaa euroa (80,1).
  • Liiketoiminnan nettorahavirta oli 62,6 miljoonaa euroa (-8,9) ja investointien nettorahavirta -2,8 miljoonaa euroa (-15,1).
  • Yksikkökustannus ilman polttoainetta (CASK excl. fuel) kiintein valuuttakurssein laski 0,8 prosenttia vertailukaudesta.
  • Yksikkötuotto (RASK) kiintein valuuttakurssein laski 0,6 prosenttia vertailukaudesta.
  • Lisäpalveluiden matkustajakohtainen myynti nousi 29 prosenttia vertailukaudesta 9,79 euroon per matkustaja.
  • Osakekohtainen tulos oli 0,29 euroa (0,11).

Tammi–syyskuu 2015

• Liikevaihto vuoden 2014 tammi–syyskuun tasolla, 1 738,5 miljoonaa euroa (1 731,8).
  • Toiminnallinen liiketulos parani 22,9 miljoonaan euroon (-27,1).
  • Toiminnallinen EBITDAR oli 171,7 miljoonaa euroa (133,1).
  • Liiketoiminnan nettorahavirta oli 164,0 miljoonaa euroa (39,8) ja investointien nettorahavirta 86,4

miljoonaa euroa (126,3).

• Yksikkökustannus ilman polttoainetta (CASK excl. fuel) kiintein valuuttakurssein kasvoi 0,7 prosenttia vertailukaudesta.
  • Osakekohtainen tulos oli 0,13 euroa (-0,33)
  • Lisäpalveluiden matkustajakohtainen myynti nousi 22 prosenttia vertailukaudesta 9,81 euroon per matkustaja.
  • Tulosnäkymät ennallaan: toiminnallinen tulos vuonna 2015 on nollatasolla tai hieman positiivinen.

Toimitusjohtaja Pekka Vauramo:

Finnairin toiminnallinen tulos ylsi kausiluonteisesti vahvimmalla kolmannella neljänneksellä 64,2 miljoonaan euroon, mikä on Finnairin kaikkien aikojen paras vuosineljännestulos. Liikevaihto oli 637 miljoonaa euroa eli reilut kaksi prosenttia viimevuotista suurempi.

Rohkaisevan tuloksen taustalla on muun muassa ydinliiketoimintamme matkustajaliikenteen käyttöasteen ja lipputuottojen kasvu sekä reipas lisäpalvelumyynti. Matkapalveluissa Aurinkomatkat paransi tulostaan selvästi.

Matkustajaliikenteen kannattavuus parani vuodentakaiseen verrattuna kaikilla liikennealueilla paitsi kotimaassa, jossa teemme tappiota useilla reiteillä. Tähän emme voi olla tyytyväisiä, ja meidän on sopeutettava kapasiteettia paremmin kysyntää vastaavaksi.

Rahtimarkkinat kärsivät edelleen ylikapasiteetista. Rakenteilla olevan uuden rahtiterminaalin avulla pyrimme parantamaan rahtitoimintamme tehokkuutta erikoistumaan entistä enemmän vaativiin lämpötilasäädeltyihin elintarvike- ja lääkekuljetuksiin, joissa meillä on kilpailuetua ja joissa katteet ovat parempia.

Tulosparannukseemme vaikutti liikevaihdon kasvun lisäksi kustannusten lasku. Saavutimme kustannussäästöjä muun muassa henkilöstökuluissa ja hyödyimme edelleen polttoaineen hinnan laskusta, joka välittyy suojauspolitiikkamme vuoksi kustannuksiimme viiveellä ja asteittain. Arvioimmekin polttoainekustannustemme laskevan tulevilla neljänneksillä liikenteen kasvusta huolimatta vanhojen suojaustemme erääntyessä. Lisäksi saimme myötätuulta aasialaisten myyntivaluuttojemme vahvistumisesta euroon nähden.

Lokakuun alussa saimme ensimmäisenä eurooppalaisena lentoyhtiönä huippumodernin A350 XWB -laajarunkokoneen. Se parantaa kaukoliikenteemme kustannuskilpailukykyä ja asiakaskokemusta merkittävästi. Ensi kokemuksemme konetyypistä ovat vastanneet odotuksiamme, ja odotamme innokkaasti A350-laivastomme kasvua. Ensi vuoden toisen neljänneksen alussa meillä on nykyisen aikataulun mukaan käytössä jo viisi A350-konetta ja vuoden lopussa seitsemän. Uudet koneet tuovat lisäkapasiteettia ja mahdollistavat kasvustrategiamme erityisesti Kiinan markkinoilla, jossa lentomatkustuksen kysyntä on talouskasvun hidastumisesta huolimatta säilynyt vahvana. Ensi vuonna aloitamme lennot Kiinan Guangzhouhun ja Japanin Fukuokaan, sekä lisäämme lentoja myös Atlantin liikenteessä Miamiin ja Chicagoon.

Kaukoliikenteen kapasiteetin kasvu edellyttää vaihtomatkustustarpeen tyydyttämiseksi myös kapearunkokapasiteetin lisäämistä. Tulemmekin jo ensi kesänä lisäämään Euroopan-liikenteen kapasiteettia.

Tulevaa kasvua silmällä pitäen rahoitusasemamme on nyt hyvä. Rahavirta oli kuluneella neljänneksellä vahva ja likvidit varamme yli puoli miljardia euroa. Laskimme lokakuussa onnistuneesti liikkeeseen Suomen suurimman 200 miljoonan euron hybridilainan, joka pitää omavaraisuutemme korkealla pitkällä aikavälillä ja tukee kasvun rahoittamista.

Haluan lämpimästi kiittää kaikkia finnairilaisia hyvästä vuosineljänneksestä. On myös ollut ilo nähdä, millaisen yhteenkuuluvaisuuden ja sitoutumisen tunteen pitkään odotettujen uusien A350-koneiden saapuminen luo. Tästä meidän on hyvä aloittaa uuden kasvun vaihe.

Tulevaisuuden näkymät

Aiemmin julkaistut näkymät

Finnair arvioi, että sen toiminnallinen tulos vuonna 2015 on nollatasolla tai hieman positiivinen.

Finnair toistaa aikaisemman arvionsa, että sen kapasiteetti tarjotuilla henkilökilometreillä mitattuna kasvaa vuonna 2015 noin 3 prosenttia ja liikevaihto pysyy noin vuoden 2014 tasolla. Muutoksena aikaisemmin antamaansa näkymään Finnair arvioi, että sen yksikkökustannukset kiintein valuuttakurssein ja ilman polttoainetta vuonna 2015 pysyvät vuoden 2014 tasolla.

Kuten 24.9.2015 erikseen ilmoitettiin, näiden järjestelyjen nettomääräisen kertaluonteisen positiivisen vaikutuksen Finnairin vuoden 2015 jälkimmäisen puoliskon liiketulokseen odotetaan olevan noin 70 miljoonaa euroa.

Näkymät (ennallaan)

Finnair toistaa aikaisemman arvionsa, että sen toiminnallinen tulos vuonna 2015 on nollatasolla tai hieman positiivinen.

Finnair toistaa aikaisemman arvionsa, että sen kapasiteetti tarjotuilla henkilökilometreillä mitattuna kasvaa vuonna 2015 noin 3 prosenttia ja liikevaihto pysyy noin vuoden 2014 tasolla. Finnair arvioi, että sen yksikkökustannukset kiintein valuuttakurssein ja ilman polttoainetta vuonna 2015 pysyvät vuoden 2014 tasolla.

Finnair toistaa myös aikaisemman erillisen ohjeistuksensa, että katsauskauden lopun valuuttakursseilla laskettuna laajarunkolaivaston uudistukseen liittyvien kertaluonteisten erien vaikutus Finnairin liiketulokseen on dollarin vahvistumisen vuoksi vuonna 2015 selvästi positiivinen. Näiden järjestelyjen nettomääräisen kertaluonteisen positiivisen vaikutuksen Finnairin vuoden 2015 jälkimmäisen puoliskon liiketulokseen odotetaan olevan noin 70 miljoonaa euroa.

Taloudellinen raportointi

Finnairin tilinpäätöstiedote vuodelta 2015 julkaistaan keskiviikkona 11.2.2016.

Tämä tiedote on tiivistelmä Finnairin osavuosikatsauksesta 1.1. - 30.9.2015. Finnair-konsernin osavuosikatsaus 1.1. - 30.9.2015 on kokonaisuudessaan tämän tiedotteen liitteenä pdf-muodossa sekä saatavilla yhtiön internetsivuilla osoitteessa www.finnairgroup.com.

FINNAIR OYJ

Tiedotustilaisuudet

Finnair järjestää 30.10.2015 lehdistötilaisuuden klo 11.00 ja analyytikkotilaisuuden klo 12.30 toimitiloissaan osoitteessa Tietotie 9. Englanninkielinen puhelinkonferenssi ja webcast analyytikoille pidetään klo 14.30 (Suomen aikaa). Konferenssiin voi osallistua soittamalla numeroon 09 2319 3041, PIN-koodi on 2419797#. Ilmoittaudu webcastiin osoitteessa: https://engage.vevent.com/rt/finnair~20151030

Lisätietoja antavat:

Talousjohtaja Pekka Vähähyyppä, puhelin (09) 818 8550, pekka.vahahyyppa@finnair.com

Talousviestintäpäällikkö Ilkka Korhonen, puhelin (09) 818 4705, ilkka.korhonen@finnair.com

IRO Kati Kaksonen, puhelin (09) 818 2780, kati.kaksonen@finnair.com

FINNAIR OYJ

Finnair Media Desk, 09 818 4020, comms(a)finnair.com

Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Helsingin maantieteellinen sijainti antaa Finnairille kilpailuedun, sillä nopeimmat yhteydet useiden Euroopan kohteiden ja Aasian megakaupunkien välillä kulkevat Suomen yli. Finnairin visiona on tarjota matkustajille ainutlaatuinen pohjoismainen kokemus ja missiona on tarjota Helsingin kautta pohjoisen pallonpuoliskon sujuvimmat ja nopeimmat lentoyhteydet sekä kotimarkkinoidensa paras lentoverkosto maailmalle. Finnair on ainoa pohjoismainen 4 tähden lentoyhtiö Skytrax-luokituksessa ja oneworld-allianssin jäsen. Vuonna 2014 Finnairin liikevaihto oli 2 400 milj. euroa ja sen palveluksessa oli vuoden lopussa lähes 4 500 henkilöä. Finnair Oyj:n osakkeet on noteerattu Nasdaq Helsingissä.