Finnair-konsernin osavuosikatsaus 1.1.–30.9.2017

Finnairin historian paras vuosineljännes; vertailukelpoinen liiketulos on parantunut jo 12 vuosineljännestä peräkkäin

Heinä–syyskuu 2017

•  Liikevaihto kasvoi 14,7 prosenttia vertailukaudesta ja oli 735,4 miljoonaa euroa (640,9)*.
  •  Tarjotut henkilökilometrit (ASK) kasvoivat 11,1 prosenttia.
  •  Vertailukelpoinen liiketulos oli 118,9 miljoonaa euroa (65,7).
  •  Liiketulos oli 122,2 miljoonaa euroa (115,5).
  •  Vertailukelpoinen EBITDAR** oli 188,9 miljoonaa euroa (118,3).
  •  Liiketoiminnan nettorahavirta oli 103,6 miljoonaa euroa (59,1) ja investointien nettorahavirta -80,5 miljoonaa euroa (161,5).***
  •  Yksikkötuotto (RASK) nousi 3,3 prosenttia vertailukaudesta.
  •  Yksikkökustannus (CASK) laski 3,5 prosenttia ja yksikkökustannus ilman polttoainetta kiintein valuuttakurssein (CASK at constant currency ex fuel) nousi 0,2 prosenttia vertailukaudesta.
  •  Matkustajakohtainen lisämyynti kasvoi 0,8 prosenttia vertailukaudesta ja oli 11,4 euroa.
  •  Osakekohtainen tulos oli 0,71 euroa (0,66).

Tammi–syyskuu 2017

•  Liikevaihto kasvoi 10,1 prosenttia vertailukaudesta ja oli 1 923,1 miljoonaa euroa (1 746,9)*.
  •  Tarjotut henkilökilometrit (ASK) kasvoivat 6,2 prosenttia.
  •  Vertailukelpoinen liiketulos oli 147,5 miljoonaa euroa (53,5).
  •  Liiketulos oli 201,3 miljoonaa euroa (98,0) ja sisälsi yhden A350-koneen myyntivoiton.
  •  Vertailukelpoinen EBITDAR** oli 342,2 miljoonaa euroa (211,0).
  •  Liiketoiminnan nettorahavirta oli 289,6 miljoonaa euroa (189,2) ja investointien nettorahavirta -71,9 miljoonaa euroa (-234,8).***
  •  Yksikkötuotto (RASK) nousi 3,7 prosenttia vertailukaudesta.
  •  Yksikkökustannus (CASK) laski 1,3 prosenttia ja yksikkökustannus ilman polttoainetta kiintein valuuttakurssein (CASK at constant currency ex fuel) nousi 1,4 prosenttia vertailukaudesta.
  •  20 miljoonan euron tehokkuusparannusohjelma toteutui onnistuneesti kesään mennessä täysimääräisesti.
  •  Matkustajakohtainen lisämyynti kasvoi 5,8 prosenttia vertailukaudesta ja oli 12,0 euroa.
  •  Osakekohtainen tulos oli 1,12 euroa (0,47).

*     Ellei toisin mainita, sulkeissa esitetyt luvut viittaavat vertailukauteen eli vastaavaan ajanjaksoon edellisenä vuonna.

**   Vertailukelpoinen liiketulos + poistot ja arvonalentumiset + lentokaluston leasemaksut.

*** Investointien nettorahavirta sisältää kolmannella neljänneksellä 15 miljoonaa euroa lunastuksia rahamarkkinarahastoista tai muiden yli kolmen kuukauden päästä erääntyvien rahoitusvarojen erääntymisiä ja myyntejä. Tammi­syyskuussa nämä sijoitukset pienenivät nettomääräisesti 110 miljoonalla eurolla. Sijoitukset ovat osa konsernin maksuvalmiuden hallintaa.

Tulevaisuuden näkymät ennallaan

Finnair arvioi, että sen kapasiteetti kasvaa vuonna 2017 noin 9 prosenttia vuoteen 2016 verrattuna. Kasvu painottuu voimakkaasti vuoden jälkipuoliskoon. Vuoden liikevaihdon arvioidaan kasvavan jokseenkin yhdenmukaisesti kapasiteetin kanssa.

Finnair arvioi, että sen vertailukelpoinen liiketulos vuonna 2017 on 135−155 miljoonaa euroa (2016: 55 miljoonaa euroa), jos polttoaineen hinta ja valuuttakurssit säilyvät nykytasollaan eikä markkinaympäristössä tapahdu merkittäviä muutoksia.

Toimitusjohtaja Pekka Vauramo:

Kolmannen vuosineljänneksen vahva kehitys on keväällä 2016 päätetyn kiihdytetyn kasvun strategian ansiota: oikein ajoitettu kapasiteetin kasvu ja onnistuneet reittipäätökset näkyivät tuloksessamme. Erinomaista työtä tekevät, sitoutuneet työntekijämme voittivat nopeaan kasvuun liittyvät haasteet, ja rikoimme ennätyksemme matkustajamäärissä, matkustajakäyttöasteissa ja asiakastyytyväisyydessä. Liikevaihtomme kasvoi vahvan matkustajakysynnän vetämänä lähes 15 prosenttia. Matkustajatuotot, lisämyynti, rahti ja matkapalvelut kasvoivat kaikki kaksinumeroista vauhtia. Matkustajakäyttöasteet kehittyivät hyvin erityisesti Aasian ja Euroopan liikenteessä, mutta kotimaan liikenteen muita alueita heikompi kehitys on edelleen huolenaihe. Vertailukelpoinen tulos parani uudelle ennätystasolle noin 119 miljoonaan euroon. Kyseessä oli jo kahdestoista peräkkäinen vuosineljännes, kun paransimme tulostamme.

Mittavan kaukoliikennelaivastouudistuksemme ensimmäinen vaihe saatiin päätökseen syyskuun lopulla, kun yhdestoista A350-laajarunkokone liittyi laivastoomme. Lisäoptioina tilatut kahdeksan A350-konetta toimitetaan vuosien 2018–2023 aikana. Tyytyväisenä voin todeta, että taseemme on laivastouudistuksen tässä vaiheessa erittäin vahva ja valmiutemme tuleviin investointeihin erittäin hyvät. Rahavaramme olivat lähes miljardi euroa syyskuun lopussa.

Jatkamme kasvustrategiamme toteuttamista ja tavoitteemme on kasvaa nopeammin kuin eurooppalaiset kilpailijamme Aasian ja Euroopan välisessä liikenteessä. Valtaosa aasialaisista asiakkaistamme jatkaa matkaansa Helsingistä Euroopan kohteisiimme, mutta olemme vastanneet kasvavaan kiinnostukseen Suomea ja muita Pohjoismaita kohtaan ja tehneet panostuksia tämän markkinan kehittämiseksi. Tulevalla talvikaudella tarjontamme Lappiin kasvaa yli viidenneksen. Finnairin tulevaan kasvuun ja liiketoiminnan kehitykseen myötävaikuttavat myös noin 1 000 rekrytoitua uutta finnairilaista sekä investointimme digikehitykseen parempien palvelujen ja työkalujen tarjoamiseksi asiakkaillemme ja henkilöstöllemme.

Taloudellinen raportointi

Finnairin taloudellisten katsausten julkaisupäivät vuonna 2018 ovat seuraavat:

Tilinpäätöstiedote vuodelta 2017                 16.2.2018

Osavuosikatsaus 1.1.–31.3.2018                 25.4.2018

Osavuosikatsaus 1.1.–30.6.2018                 17.7.2018

Osavuosikatsaus 1.1.–30.9.2018                25.10.2018

FINNAIR OYJ

Tiedotustilaisuudet

Finnair järjestää 25.10.2017 tulosjulkistukseen liittyvän lehdistötilaisuuden klo 11.00 ja analyytikkotilaisuuden klo 12.30 toimitiloissaan osoitteessa Tietotie 9. Englanninkielinen puhelinkonferenssi ja webcast analyytikoille pidetään klo 14.30 (Suomen aikaa). Konferenssiin voi osallistua soittamalla numeroon 09 7479 0361 (Suomi), 0200 880 389 (Ruotsi), 0800 358 6377 (Iso-Britannia) tai +44 (0)330 336 9105 (muut maat). Vahvistuskoodi on 2226645. Ilmoittaudu webcastiin osoitteessa: https://slideassist.webcasts.com/starthere.jsp?ei=1163618

Lisätietoja antavat:

Talousjohtaja Pekka Vähähyyppä, puhelin (09) 818 8550, pekka.vahahyyppa@finnair.com

Talousviestintäjohtaja Mari Reponen, puhelin (09) 818 2036 mari.reponen@finnair.com

FINNAIR OYJ

Finnair Media Desk, 09 818 4020, comms(a)finnair.com

Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Helsingin maantieteellinen sijainti antaa Finnairille kilpailuedun, sillä nopeimmat yhteydet useiden Euroopan kohteiden ja Aasian megakaupunkien välillä kulkevat Suomen yli. Finnairin visiona on tarjota matkustajille ainutlaatuinen pohjoismainen kokemus ja missiona on tarjota Helsingin kautta pohjoisen pallonpuoliskon sujuvimmat ja nopeimmat lentoyhteydet sekä kotimarkkinoidensa paras lentoverkosto maailmalle. Finnair on ainoa pohjoismainen 4 tähden lentoyhtiö Skytrax-luokituksessa ja oneworld-allianssin jäsen. Vuonna 2016 Finnairin liikevaihto oli 2 317 milj. euroa ja matkustajamäärä lähes 11 miljoonaa. Finnair Oyj:n osakkeet on noteerattu Nasdaq Helsingissä.

Avainsanat: