Finnair-konsernin osavuosikatsaus 1.1.–31.3.2018

Finnair Oyj                          Osavuosikatsaus               25.4.2018 klo 9.00

Nopea kasvu jatkui – vertailukelpoinen liiketulos on parantunut jo 14 vuosineljännestä peräkkäin ja oli 3,9 miljoonaa euroa

Tammi–maaliskuu 2018

•  Liikevaihto kasvoi 14,6 prosenttia vertailukaudesta ja oli 635,3 miljoonaa euroa (554,4)*.
  •  Tarjotut henkilökilometrit (ASK) kasvoivat 18,9 prosenttia.
  •  Matkustajakäyttöaste nousi 1,5 prosenttiyksikköä 82,9 prosenttiin.
  •  Vertailukelpoinen liiketulos oli 3,9 miljoonaa euroa (-9,0). Liiketulos oli 6,0 miljoonaa euroa (-10,0).
  •  Liiketoiminnan nettorahavirta oli 78,0 miljoonaa euroa (23,9) ja investointien nettorahavirta -53,9 miljoonaa euroa (145,1).**
  •  Yksikkötuotto (RASK) laski 3,6 prosenttia vertailukaudesta. Yksikkötuotto kiintein valuuttakurssein laski 1,7 prosenttia vertailukaudesta.
  •  Yksikkökustannus (CASK) laski 5,8 prosenttia ja yksikkökustannus ilman polttoainetta kiintein valuuttakurssein (CASK at constant currency ex fuel) laski 4,5 prosenttia vertailukaudesta.
  •  Osakekohtainen tulos oli -0,01 euroa (-0,09).

*    Ellei toisin mainita, sulkeissa esitetyt luvut viittaavat vertailukauteen eli vastaavaan ajanjaksoon edellisenä vuonna.
 ** Investointien nettorahavirta sisältää vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 9,9 miljoonaa euroa lunastuksia rahamarkkinarahastoista tai muista yli kolmen kuukauden päästä erääntyvistä rahoitusvaroista. Sijoitukset ovat osa konsernin maksuvalmiuden hallintaa.

Tulevaisuuden näkymät

Kansainvälisen lentoliikenteen odotetaan kasvavan voimakkaasti vuonna 2018. Finnair odottaa kilpailun lisääntyvän erityisesti Euroopan ja Aasian välisillä reiteillä sekä Euroopan ja Pohjois-Amerikan välisillä reiteillä, kun nykyiset ja uudet toimijat lisäävät kapasiteettia.

Finnair suunnittelee kasvattavansa kapasiteettiaan yli 15 prosentilla vuonna 2018, suurimman osan tästä kasvusta osuessa vuoden ensimmäiselle puoliskolle. Matkustajamäärän odotetaan kasvavan jokseenkin saman verran kuin kapasiteetin, kun taas liikevaihdon odotetaan kasvavan hieman kapasiteetin kasvua hitaammin.

Tiedonantopolitiikkansa mukaisesti Finnair antaa koko vuoden vertailukelpoisen liiketuloksen kehitystä kuvaavan ennusteen puolivuotiskatsauksen yhteydessä heinäkuussa.

Toimitusjohtaja Pekka Vauramo:

Olen ilahtunut siitä, että saavutimme voitollisen vertailukelpoisen liiketuloksen ensimmäistä kertaa kymmeneen vuoteen kausiluonteisesti heikoimmalla ensimmäisellä vuosineljänneksellä – samalla kun kuljetimme ennätykselliset kolme miljoonaa matkustajaa ja kasvatimme kapasiteettia lähes viidenneksellä. Suuri kiitos tästä saavutuksesta kuuluu kaikille finnairilaisille, jotka ovat tälläkin jaksolla upeasti venyneet kasvumme toteuttamisessa ja asiakkaidemme palvelemisessa.

Matkustajamäärämme kehittyivät erinomaisesti kaikilla liikennealueilla ja matkustajakäyttöasteemme parani. Etenkin kansainvälinen vapaa-ajanmatkustuskysyntä, Pohjoismaihin suuntautuva transfer-liikenne ja kotimainen kysyntä kasvoivat. Myös lisämyynti, rahti ja matkapalvelut kehittyivät hyvin, mutta näen että meillä on vielä paljon kasvupotentiaalia näillä alueilla.

Kireä kilpailu alalla jatkuu samalla, kun uudet toimijat ja noussut polttoaineen hinta haastavat alan toimintadynamiikkaa. Katsauskaudella hankalat sääolot aiheuttivat lentojen viivästyksiä ja peruutuksia, mikä näkyi asiakastyytyväisyydessämme. Kehitämme toimintaamme yhä aktiivisemmin yhdessä Helsinki-Vantaan kenttää operoivan Finavian kanssa, jotta voimme palvella asiakkaitamme jatkossa entistä paremmin poikkeussäiden aikaan.

Olemme tuoneet asiakaspalveluumme uusia elementtejä ja täydentäneet tuotevalikoimaamme parantaaksemme asiakkaidemme matkustuskokemusta. Matkustajiemme ja henkilöstömme hyvinvointi ja turvallisuus ovat meille ensiarvoisen tärkeitä, kun tähtäämme alan parhaaseen palveluun, laatuun ja asiakas- ja henkilöstökokemukseen.

Päätimme katsauskaudella aikaistaa kahden A350-koneen toimituksia vuosille 2019 ja 2020. Näiden aikaistusten ja vuosina 2015–2017 toteuttamamme kaukoliikenteen laivastouudistuksen ansiosta meillä on hyvät mahdollisuudet osallistua Aasian ja Euroopan välisen lentoliikenteen odotettuun markkinakasvuun. Panostamme kasvun ohella edelleen myös asiakaskokemukseen, henkilöstökokemukseen ja uusiutumiseen parantaaksemme kilpailukykyämme ja kannattavuuttamme.

Taloudellinen raportointi

Finnairin osavuosikatsausten julkaisupäivät vuonna 2018 ovat seuraavat:

Osavuosikatsaus 1.1.–30.6.2018                 17.7.2018
Osavuosikatsaus 1.1.–30.9.2018                25.10.2018

FINNAIR OYJ

Tiedotustilaisuudet

Finnair järjestää 25.4.2018 tulosjulkistukseen liittyvän lehdistötilaisuuden klo 11.00 ja analyytikkotilaisuuden klo 12.30 toimitiloissaan osoitteessa Tietotie 9.

Englanninkielinen puhelinkonferenssi ja webcast analyytikoille pidetään klo 14.30 (Suomen aikaa). Konferenssiin voi osallistua soittamalla numeroon 09 7479 0361 (Suomi), 0200 880 389 (Ruotsi), 0800 358 6377 (Iso-Britannia) tai +44 (0)330 336 9105 (muut maat). Vahvistuskoodi on 7914394. Webcastiin ilmoittaudutaan osoitteessa: https://slideassist.webcasts.com/starthere.jsp?ei=1190558

Lisätietoja antavat:
Talousjohtaja Pekka Vähähyyppä, puhelin (09) 818 8550, pekka.vahahyyppa@finnair.com
Talousviestintäjohtaja Mari Reponen, puhelin (09) 818 2037 mari.reponen@finnair.com

FINNAIR OYJ

Finnair Media Desk, 09 818 4020, comms(a)finnair.com

Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Helsingin maantieteellinen sijainti antaa Finnairille kilpailuedun, sillä nopeimmat yhteydet useiden Euroopan kohteiden ja Aasian megakaupunkien välillä kulkevat Suomen yli. Finnairin visiona on tarjota matkustajille ainutlaatuinen pohjoismainen kokemus ja missiona on tarjota Helsingin kautta pohjoisen pallonpuoliskon sujuvimmat ja nopeimmat lentoyhteydet sekä kotimarkkinoidensa paras lentoverkosto maailmalle. Finnair on ainoa pohjoismainen 4 tähden verkostolentoyhtiö Skytrax-luokituksessa ja oneworld-allianssin jäsen. Vuonna 2017 Finnairin liikevaihto oli 2 568,4 milj. euroa ja matkustajamäärä lähes 12 miljoonaa. Finnair Oyj:n osakkeet on noteerattu Nasdaq Helsingissä.