Finnair-konsernin puolivuosikatsaus 1.1.–30.6.2016

Finnair Oyj                       Pörssitiedote                       17.8.2016 klo 9.00

Toisen vuosineljänneksen vertailukelpoinen liiketulos parani seitsemättä perättäistä neljännestä ja oli 3,2 miljoonaa euroa positiivinen

Huhti–kesäkuu 2016

• Liikevaihto kasvoi 4,7 prosenttia vertailukaudesta 569,6 miljoonaan euroon (543,9)*.
  • Vertailukelpoinen liiketulos oli 3,2 miljoonaa euroa (-12,9).
  • Liiketulos oli 0,2 miljoonaa euroa (-5,7).
  • Vertailukelpoinen EBITDAR oli 56,3 miljoonaa euroa (37,4).
  • Liiketoiminnan nettorahavirta oli 119,6 miljoonaa euroa (88,4) ja investointien nettorahavirta -149,0 miljoonaa euroa (-53,7).
  • Yksikkötuotto (RASK) laski 3,8 prosenttia vertailukaudesta.
  • Yksikkökustannus (CASK) laski 6,5 prosenttia ja yksikkökustannus ilman polttoainetta kiintein valuuttakurssein (CASK ex fuel at constant currency) kasvoi 0,1 prosenttia vertailukaudesta.
  • Matkustajakohtainen lisämyynti kasvoi 17,3 prosenttia vertailukaudesta 10,89 euroon per matkustaja.
  • Osakekohtainen tulos oli -0,04 euroa (-0,06).

Tammi–kesäkuu 2016

• Liikevaihto kasvoi 3,8 prosenttia vertailukaudesta 1 106,0 miljoonaan euroon (1 065,2).
  • Vertailukelpoinen liiketulos oli -12,2 miljoonaa euroa (-41,3).
  • Liiketulos oli -17,4 miljoonaa euroa (-13,9).
  • Vertailukelpoinen EBITDAR oli 92,7 miljoonaa euroa (56,6).
  • Liiketoiminnan nettorahavirta oli 130,0 miljoonaa euroa (101,4) ja investointien nettorahavirta -396,3 miljoonaa euroa (89,2).
  • Yksikkötuotto (RASK) laski 3,0 prosenttia vertailukaudesta.
  • Yksikkökustannus (CASK) laski 5,6 prosenttia ja yksikkökustannus ilman polttoainetta kiintein valuuttakurssein (CASK ex fuel at constant currency) kasvoi 1,0 prosenttia vertailukaudesta.
  • Matkustajakohtainen lisämyynti kasvoi 17,3 prosenttia vertailukaudesta 11,35 euroon per matkustaja.
  • Osakekohtainen tulos oli -0,19 euroa (-0,16).

* Ellei toisin mainita, sulkeissa esitetyt luvut viittaavat vertailukauteen eli samaan ajanjaksoon edellisenä vuonna.

Tulevaisuuden näkymät

12.5.2016 julkaistut näkymät

Matkustaja- ja rahtiliikenteen kysyntänäkymiin liittyy Finnairin päämarkkina-alueilla edelleen epävarmuutta. Finnair arvioi, että sen kapasiteetti tarjotuilla henkilökilometreillä mitattuna kasvaa vuonna 2016 noin 8 prosenttia ja liikevaihto kasvaa hieman kapasiteetin kasvua vähemmän. Lentopetrolin alentunut hinta tukee Finnairin taloudellista kehitystä vuonna 2016. Finnair antaa koko vuoden toiminnallisen tuloksen kehitystä kuvaavan ennusteen tammi–kesäkuulta annettavan osavuosikatsauksen yhteydessä.

Näkymät 17.8.2016

Finnairin uusi arvio kapasiteetin kasvusta on noin 7 prosenttia, kun se aikaisemmin arvioi kapasiteetin kasvavan noin 8 prosenttia vuoteen 2015 verrattuna. Muutos johtuu A350-koneiden toimitusten viivästymisestä. Liikevaihdon arvioidaan kasvavan kapasiteetin kasvua hitaammin. Epävarmuus lentoliikenteen kysyntä- ja tuottonäkymistä on kasvanut viime kuukausien aikana. Finnair arvioi, että sen vertailukelpoinen liikevoitto vuonna 2016 kasvaa edellisvuotisesta (2015: 23,7 milj. euroa).

Toimitusjohtaja Pekka Vauramo:

Saavutimme vuoden toisella neljänneksellä reilun kolmen miljoonan euron positiivisen vertailukelpoisen tuloksen, joka on noin 16 miljoonaa euroa parempi kuin vuotta aiemmin – tulos siis kasvoi suunnilleen yhtä paljon kuin ensimmäiselläkin neljänneksellä. Mennyt neljännes oli jo seitsemäs perättäinen vertailujaksoa parempi neljännes.

Muun muassa polttoainekustannusten laskun sekä kapasiteetin ja lisäpalvelumyynnin kasvun myötä arvioimme päivitetyissä näkymissämme saavuttavamme viimevuotista paremman vertailukelpoisen tuloksen koko vuodelta 2016. On kuitenkin syytä muistaa, että viime vuoden kolmannella neljänneksellä monet seikat edesauttoivat hyvää tulosta ja ylsimme kaikkien aikojen ennätykseen, joten vertailujakso asettaa riman korkealle. Siksi odotamme, että loppuvuonna tuloskasvumme hidastuu alkuvuodesta, mikäli markkinatilanne säilyy nykyisellään.

Menneellä neljänneksellä organisaation valmistautuminen strategiamme mukaiseen pidemmän aikavälin kiihdytettyyn kasvuun jatkui. Lentävän henkilöstömme koulutukset ja täydennysrekrytoinnit etenivät suunnitelman mukaisesti. Otimme neljänneksen aikana vastaan kaksi uutta A350-konetta, joita meillä on nyt yhteensä kuusi. Koneemme kuitenkin saapuivat hieman suunniteltua myöhemmin, mistä syystä sopeutimme lento-ohjelmaamme ja kapasiteetin kasvu jäi hieman aikaisemmin arvioimaamme pienemmäksi.

Tarjotuilla henkilökilometreillä mitattuna kapasiteettimme kasvoi neljänneksen aikana noin 9 prosenttia vuodentakaisesta ja myydyillä henkilökilometreillä mitattuna liikenne kasvoi vajaat 7 prosenttia. Kasvoimme erityisesti kaukoliikenteessä, jossa avasimme kesäksi kaksi uutta reittiä – Fukuoka ja Guangzhou, sekä lisäsimme lentojamme Miamiin ja Chicagoon. Uusien reittien ja vuorojen täyttyminen vaatii tyypillisesti sisäänajovaiheen, ja myös näillä reiteillä jakso sujui odotusten mukaisesti. Vuoden toisella neljänneksellä kaukoliikenteen osuus tarjonnastamme oli noin 56 prosenttia – kun se viime vuoden vertailujaksolla oli noin 53 prosenttia. Koska kaukoliikenteessä yksikkötuotto on tyypillisesti matalampi kuin lähiliikenteessä, liikenteemme rakenteen muutos heijastuu myös yksikkötuotossamme.

Alkuvuonna yksikkökustannuksemme ilman polttoainetta kasvoivat jonkin verran, mihin emme voi olla tyytyväisiä. Toisaalta on muistettava, että valmistaudumme kiihdytettyyn kasvuun, mikä vaikuttaa kustannuspohjaamme etupainotteisesti. Uusia rekrytointeja oli alkuvuonna yli 500. Uusien finnairilaisten koulutus, uusien lentokoneiden käyttöönotto, uusien reittien avaukset ja muu kasvuun valmistautuminen rasittivat tulosta noin 6–8 miljoonaa euroa kummallakin vuosineljänneksellä. Meidän on pidettävä kustannukset tiukasti hallinnassa myös kasvuvalmistelujen aikana. Lisäksi pyrimme löytämään uusia keinoja parantaa tehokkuutta muun muassa digitalisaation avulla.

Taloudellinen raportointi

Finnairin osavuosikatsausten julkaisupäivät vuonna 2016 ovat seuraavat:

Osavuosikatsaus 1.1.–30.9.2016:            26.10.2016
Tilinpäätöstiedote 1.1.–31.12.2016:         15.2.2017

FINNAIR OYJ

Tiedotustilaisuudet

Finnair järjestää 17.8.2016 tulosjulkistukseen liittyvän lehdistötilaisuuden klo 11.00 ja analyytikkotilaisuuden klo 12.30 toimitiloissaan osoitteessa Tietotie 9. Englanninkielinen puhelinkonferenssi ja webcast analyytikoille pidetään klo 14.30 (Suomen aikaa). Konferenssiin voi osallistua soittamalla numeroon 09 2310 1618. PIN-koodi on 4146988. Ilmoittaudu webcastiin osoitteessa: https://finnairgroup.videosync.fi/2016-08-17-q2

Lisätietoja antavat:

Talousjohtaja Pekka Vähähyyppä, puhelin (09) 818 8550, pekka.vahahyyppa@finnair.com
Talousviestintäpäällikkö Ilkka Korhonen, puhelin (09) 818 4705, ilkka.korhonen@finnair.com
IRO Kati Kaksonen, puhelin (09) 818 2780, kati.kaksonen@finnair.com

Finnair H1 2016 osavuosikatsaus

FINNAIR OYJ

Finnair Media Desk, 09 818 4020, comms(a)finnair.com

Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Helsingin maantieteellinen sijainti antaa Finnairille kilpailuedun, sillä nopeimmat yhteydet useiden Euroopan kohteiden ja Aasian megakaupunkien välillä kulkevat Suomen yli. Finnairin visiona on tarjota matkustajille ainutlaatuinen pohjoismainen kokemus ja missiona on tarjota Helsingin kautta pohjoisen pallonpuoliskon sujuvimmat ja nopeimmat lentoyhteydet sekä kotimarkkinoidensa paras lentoverkosto maailmalle. Finnair on ainoa pohjoismainen 4 tähden lentoyhtiö Skytrax-luokituksessa ja oneworld-allianssin jäsen. Vuonna 2015 Finnairin liikevaihto oli 2 255 milj. euroa ja sen palveluksessa oli vuoden lopussa 4 800 henkilöä. Finnair Oyj:n osakkeet on noteerattu Nasdaq Helsingissä.