Finnair-konsernin puolivuosikatsaus 1.1.–30.6.2018

Finnair Oyj   Puolivuosikatsaustiedote   17.7.2018   klo 9.00

Toisen vuosineljänneksen vertailukelpoinen liiketulos nousi 27,6 prosenttia 47,9 miljoonaan euroon

Huhti–kesäkuu 2018

•  Liikevaihto kasvoi 12,9 prosenttia vertailukaudesta ja oli 715,0 miljoonaa euroa (633,4)*.
  •  Tarjotut henkilökilometrit (ASK) kasvoivat 17,9 prosenttia.
  •  Matkustajakäyttöaste laski 1,2 prosenttiyksikköä 82,5 prosenttiin.
  •  Vertailukelpoinen liiketulos oli 47,9 miljoonaa euroa (37,5). Liiketulos oli 39,9 miljoonaa euroa (89,1).
  •  Liiketoiminnan nettorahavirta oli 203,2 miljoonaa euroa (162,2) ja investointien nettorahavirta -32,8 miljoonaa euroa (-136,5).**
  •  Yksikkötuotto (RASK) laski 4,2 prosenttia vertailukaudesta. Yksikkötuotto kiintein valuuttakurssein laski 3,0 prosenttia vertailukaudesta.
  •  Yksikkökustannus (CASK) laski 5,0 prosenttia ja yksikkökustannus ilman polttoainetta kiintein valuuttakurssein (CASK at constant currency ex fuel) laski 9,9 prosenttia vertailukaudesta.
  •  Osakekohtainen tulos oli 0,19 euroa (0,50).

Tammi–kesäkuu 2018

•  Liikevaihto kasvoi 13,7 prosenttia vertailukaudesta ja oli 1 350,4 miljoonaa euroa (1 187,7)*.
  •  Tarjotut henkilökilometrit (ASK) kasvoivat 18,4 prosenttia.
  •  Matkustajakäyttöaste nousi 0,1 prosenttiyksikköä 82,7 prosenttiin.
  •  Vertailukelpoinen liiketulos oli 51,8 miljoonaa euroa (28,5). Liiketulos oli 45,9 miljoonaa euroa (79,1).
  •  Liiketoiminnan nettorahavirta oli 281,2 miljoonaa euroa (186,1) ja investointien nettorahavirta -86,7 miljoonaa euroa (8,6).**
  •  Yksikkötuotto (RASK) laski 3,9 prosenttia vertailukaudesta. Yksikkötuotto kiintein valuuttakurssein laski 2,4 prosenttia vertailukaudesta.
  •  Yksikkökustannus (CASK) laski 5,4 prosenttia ja yksikkökustannus ilman polttoainetta kiintein valuuttakurssein (CASK at constant currency ex fuel) laski 7,3 prosenttia vertailukaudesta.
  •  Osakekohtainen tulos oli 0,18 euroa (0,41).

*     Ellei toisin mainita, sulkeissa esitetyt luvut viittaavat vertailukauteen eli vastaavaan ajanjaksoon edellisenä vuonna.
** Investointien nettorahavirta sisältää vuoden toisella neljänneksellä 16,0 miljoonaa euroa sijoituksia rahamarkkinarahastoihin tai muihin yli kolmen kuukauden päästä erääntyviin rahoitusvaroihin. Vuoden alkupuoliskolla nämä sijoitukset kasvoivat nettomääräisesti 6,1 miljoonalla eurolla. Sijoitukset ovat osa konsernin maksuvalmiuden hallintaa.

Tulevaisuuden näkymät

16.2.2018 julkaistu näkymä

Kansainvälisen lentoliikenteen odotetaan kasvavan voimakkaasti vuonna 2018. Finnair odottaa kilpailun lisääntyvän erityisesti Euroopan ja Aasian välisillä reiteillä sekä Euroopan ja Pohjois-Amerikan välisillä reiteillä, kun nykyiset ja uudet toimijat lisäävät kapasiteettia.

Finnair suunnittelee kasvattavansa kapasiteettiaan yli 15 prosentilla vuonna 2018, suurimman osan tästä kasvusta osuessa vuoden ensimmäiselle puoliskolle. Matkustajamäärän odotetaan kasvavan jokseenkin saman verran kuin kapasiteetin, kun taas liikevaihdon odotetaan kasvavan hieman kapasiteetin kasvua hitaammin.

Tiedonantopolitiikkansa mukaisesti Finnair antaa koko vuoden vertailukelpoisen liiketuloksen kehitystä kuvaavan ennusteen puolivuotiskatsauksen yhteydessä heinäkuussa.

Uusi näkymä 17.7.2018

Kansainvälinen lentoliikenne kasvaa edelleen vuoden 2018 toisella puoliskolla. Finnair odottaa kilpailun lisääntyvän erityisesti Euroopan ja Aasian välisillä reiteillä sekä Euroopan ja Pohjois-Amerikan välisillä reiteillä, kun nykyiset ja uudet toimijat lisäävät kapasiteettia.

Finnair arvioi, että sen kapasiteetti kasvaa yli 15 prosenttia vuonna 2018. Matkustajamäärän odotetaan kasvavan jokseenkin saman verran kuin kapasiteetin, kun taas liikevaihdon odotetaan kasvavan hieman kapasiteetin kasvua hitaammin.

Lentopetrolin hinnan tuntuva nousu vaikuttaa Finnairin tulokseen etenkin toisella vuosipuoliskolla. Finnair arvioi, että sen vertailukelpoinen liiketulos vuonna 2018 on suunnilleen edellisvuoden tasolla (2017: 170,4 miljoonaa euroa), jos polttoaineen hinta ja valuuttakurssit säilyvät nykytasollaan eikä markkinaympäristössä tapahdu merkittäviä muutoksia.

Toimitusjohtaja Pekka Vauramo:

Finnairin toinen vuosineljännes oli kokonaisuutena hyvä. Vertailukelpoinen liiketuloksemme nousi kauden uudelle ennätystasolle 47,9 miljoonaan euroon polttoaineen hinnan noususta huolimatta. Kapasiteettimme kasvoi kutakuinkin odotustemme mukaisesti lähes kaksinkertaista vauhtia markkinakasvuun verrattuna. Asiakastyytyväisyyttä mittaava nettosuositteluindeksimme nousi 50:een (Q2 2017: 47). Finnairilaiset ansaitsevatkin kiitoksen hienosta työstä nopean kasvun aikana.

Saavutettu tulosparannus kertoo, että olemme onnistuneet kasvustrategiamme toteutuksessa. Kysyntä kasvoi varsin hyvin kapasiteetin nousun mukaisesti kaikilla liikenne-alueilla, ja matkustajakäyttöasteemme oli hyvä. Matkustajien määrä nousi etenkin Aasian-liikenteessä. Venäjällä järjestetty jalkapallon FIFA World Cup näkyi kesäkuussa sekä Euroopan että Pohjois-Amerikan reiteillä. Toukokuussa ja kesäkuussa teimme kuukausikohtaiset matkustajaennätykset. Myös matkapalvelujen liikevaihto kehittyi hyvin, kun taas lisämyynti ja rahti kasvoivat odotuksiamme hitaammin.

Matkustajiemme ja henkilöstömme turvallisuus ja hyvinvointi ovat meille ensiarvoisen tärkeitä, kun tähtäämme alan parhaaseen palveluun, laatuun ja asiakas- ja henkilöstökokemukseen. Toimintamme kehitys jatkuu, jotta olemme jatkossakin kilpailukykyisiä Aasian ja Euroopan välisen lentoliikenteen markkinakasvussa.

Taloudellinen raportointi

Finnairin osavuosikatsaus kaudelta 1.1.–30.9.2018 julkaistaan 25.10.2018.

FINNAIR OYJ

Tiedotustilaisuudet

Finnair järjestää 17.7.2018 tulosjulkistukseen liittyvän lehdistötilaisuuden klo 11.00 ja analyytikkotilaisuuden klo 12.30 toimitiloissaan osoitteessa Tietotie 9.

Englanninkielinen puhelinkonferenssi ja webcast analyytikoille pidetään klo 14.30 (Suomen aikaa). Konferenssiin voi osallistua soittamalla numeroon 09 7479 0361 (Suomi), 0200 880 389 (Ruotsi), 0800 358 6377 (Iso-Britannia) tai +44 (0)330 336 9105 (muut maat). Vahvistuskoodi on 9398091. Webcastiin ilmoittaudutaan osoitteessa: https://slideassist.webcasts.com/starthere.jsp?ei=1201358

Lisätietoja antavat:

Talousjohtaja Pekka Vähähyyppä, puhelin (09) 818 8550, pekka.vahahyyppa@finnair.com
Talousviestintäjohtaja Mari Reponen, puhelin (09) 818 2037 mari.reponen@finnair.com

FINNAIR OYJ

Finnair Media Desk, 09 818 4020, comms(a)finnair.com

Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Helsingin maantieteellinen sijainti antaa Finnairille kilpailuedun, sillä nopeimmat yhteydet useiden Euroopan kohteiden ja Aasian megakaupunkien välillä kulkevat Suomen yli. Finnairin visiona on tarjota matkustajille ainutlaatuinen pohjoismainen kokemus ja missiona on tarjota Helsingin kautta pohjoisen pallonpuoliskon sujuvimmat ja nopeimmat lentoyhteydet sekä kotimarkkinoidensa paras lentoverkosto maailmalle. Finnair on ainoa pohjoismainen 4 tähden verkostolentoyhtiö Skytrax-luokituksessa ja oneworld-allianssin jäsen. Vuonna 2017 Finnairin liikevaihto oli 2 568,4 milj. euroa ja matkustajamäärä lähes 12 miljoonaa. Finnair Oyj:n osakkeet on noteerattu Nasdaq Helsingissä.