Finnair myy Helsinki-Vantaan toimitilojaan Finavialle

Finnair Oyj         Pörssitiedote           1.12.2015 klo 9.00

Finnairin strategisena tavoitteena on kaksinkertaistaa Aasian liikenteensä vuoteen 2020 mennessä vuoden 2010 tasosta. Kasvun mahdollistamiseksi Finnair on tilannut 19 uutta A350 XWB -laajarunkokonetta, jotka kasvattavat samalla voimakkaasti myös rahdinkuljetuskapasiteettia. Rahtiliikenteen kasvun vuoksi Finnair rakentaa paraikaa uutta, huippumodernia rahtiterminaalia, joka valmistuu vuonna 2017. Samaan aikaan myös Finavia on käynnistänyt Helsinki-Vantaan matkustajaterminaalin kehitys- ja laajennustyöt kasvavan liikenteen tarpeisiin.

Osana Helsinki-Vantaan lentoaseman infrastruktuurikehitystä Finnair on myynyt joitakin Helsinki-Vantaan lentokenttäalueella sijaitsevia toimitilojaan Finavialle. Kaupat koskevat Finnairin nykyistä, vuonna 2017 käytöstä poistuvaa rahtiterminaalia sekä toimistorakennusta, joka on tällä hetkellä Finnairin ja Finavian yhteisomistuksessa. Lisäksi yhden lentokonehallin maanvuokrasopimuksen päättymistä on aikaistettu, jotta Finavian investoinnit Helsinki-Vantaan terminaalin laajentamiseksi voivat toteutua.

Kyseisen lentokonehallin korvaajaksi Finnair on ostanut Keskinäinen Työeläkevakuutusyhtiö Elolta toisen lentokonehallin. Toimitilakaupat mahdollistavat Helsinki-Vantaan lentoaseman kehittämisen Finnairin ja Finavian kasvusuunnitelmien mukaisesti. Niiden kertaluonteinen positiivinen vaikutus Finnairin liiketulokseen vuonna 2015 on yhteensä noin 15 miljoonaa euroa.

Finnairin rahtitoiminnot jatkavat nyt myydyssä terminaalissa siihen saakka, kunnes ne siirretään uuteen terminaaliin vuonna 2017. Luovutettu lentokonehalli puolestaan puretaan Helsinki-Vantaan matkustajaterminaalin laajennuksen mahdollistamiseksi, ja Finnair siirtää siinä sijainneet toimintonsa Elolta ostamaansa lentokonehalliin. Finnair ja Finavian tytäryhtiö LAK ovat solmineet pitkäaikaisen vuokrasopimuksen Finnairin käyttämistä tiloista myydyssä toimistorakennuksessa.

Finnair Oyj

Finnair Media Desk, p. 09 818 4020, comms(a)finnair.com

Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Helsingin maantieteellinen sijainti antaa Finnairille kilpailuedun, sillä nopeimmat yhteydet useiden Euroopan kohteiden ja Aasian megakaupunkien välillä kulkevat Suomen yli. Finnairin visiona on tarjota matkustajille ainutlaatuinen pohjoismainen kokemus ja missiona on tarjota Helsingin kautta pohjoisen pallonpuoliskon sujuvimmat ja nopeimmat lentoyhteydet sekä kotimarkkinoidensa paras lentoverkosto maailmalle. Finnair on ainoa pohjoismainen 4 tähden lentoyhtiö Skytrax-luokituksessa ja oneworld-allianssin jäsen. Vuonna 2014 Finnairin liikevaihto oli 2 400 milj. euroa ja sen palveluksessa oli vuoden lopussa lähes 4 500 henkilöä. Finnair Oyj:n osakkeet on noteerattu Nasdaq Helsingissä.