Finnair solmi aiesopimuksen kahden A350 -lentokoneen myynnistä ja takaisinvuokrauksesta

Finnair Oyj  Pörssitiedote 23.12.2015 klo 14:30

Finnair on solminut GE Capital Aviation Services Limited (“GECAS”), kanssa aiesopimuksen kahden Airbus A350-lentokoneen myynnistä ja takaisinvuokrauksesta. Rahoituksen kohteena ovat toimitusaikataulun mukaisessa järjestyksessä 6. ja 7. Finnairin A350-kone, joiden odotetut toimitusajankohdat ovat heinäkuussa 2016 ja helmikuussa 2017. Kaupan arvo on tämänhetkisin valuuttakurssein noin 265 miljoonaa euroa. Koneiden vuokrakausi on 12 vuotta ja vuokrakausiin liittyy jatko-optioita.

Tämänhetkisillä valuuttakursseilla laskettuna järjestelyillä odotetaan olevan Finnairin liiketulokseen noin 90 miljoonan euron nettomääräinen kertaluonteinen positiivinen vaikutus, joka käsittää myyntivoiton lisäksi valuuttasuojauksista ja ennakkomaksuihin muodostuvan valuuttakurssivoiton. Lopullinen taloudellinen vaikutus riippuu euron dollarikurssista kunkin koneen toimitushetkellä. Tulo kirjataan kunkin koneen toimitushetkellä eli tämänhetkisen odotetun toimitusaikataulun mukaan ensimmäinen arviolta vuoden 2016 kolmannella ja jälkimmäinen vuoden 2017 ensimmäisellä neljänneksellä.

Finnair on tilannut yhteensä 19 Airbus A350-900 XWB -lentokonetta Airbusilta. Finnair sai ensimmäisen A350-koneensa 7.10.2015 ja toisen 14.12.2015. Tällä hetkellä todennäköisen toimitusaikataulun mukaan Finnairilla on viisi A350-900-konetta vuoden 2016 toisen neljänneksen alussa ja seitsemän vuoden 2016 loppuun, 11 vuoden 2017 loppuun ja 19 vuoden 2023 loppuun mennessä.

Muiden A350-koneiden rahoitusjärjestelyistä tiedotetaan erikseen sitä mukaa, kun sopimuksia tehdään. Finnairin laivasto koostuu sekä omista että vuokratuista lentokoneista.

Finnairin operoimien ja omistamien koneiden lista löytyy kokonaisuudessaan yhtiön internetsivuilta www.finnairgroup.com

Finnair Oyj

Finnair Media Desk, p. 09 818 4020, comms(a)finnair.com

Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Helsingin maantieteellinen sijainti antaa Finnairille kilpailuedun, sillä nopeimmat yhteydet useiden Euroopan kohteiden ja Aasian megakaupunkien välillä kulkevat Suomen yli. Finnairin visiona on tarjota matkustajille ainutlaatuinen pohjoismainen kokemus ja missiona on tarjota Helsingin kautta pohjoisen pallonpuoliskon sujuvimmat ja nopeimmat lentoyhteydet sekä kotimarkkinoidensa paras lentoverkosto maailmalle. Finnair on ainoa pohjoismainen 4 tähden lentoyhtiö Skytrax-luokituksessa ja oneworld-allianssin jäsen. Vuonna 2014 Finnairin liikevaihto oli 2 400 milj. euroa ja sen palveluksessa oli vuoden lopussa lähes 4 500 henkilöä. Finnair Oyj:n osakkeet on noteerattu Nasdaq Helsingissä.