Finnair solmi sopimuksen norjalaisen OSM Aviationin kanssa matkustamopalvelun ostosta alihankintana

Finnair on solminut sopimuksen norjalaisen miehistöpalveluyrityksen OSM Aviationin kanssa matkustamopalvelun ostosta alihankintana. Osapuolet ovat sopineet ensivaiheessa palvelun tuottamisesta Finnairin Hongkongin ja Singaporen reiteille. Reiteillä työskentelevä henkilökunta palkataan OSM Aviationin Aasian toimipisteisiin. Suunnitelmissa on laajentaa yhteistyötä tulevaisuudessa niin kauko- kuin lähiliikenteessä.

Finnair on vuodesta 2011 lähtien pyrkinyt neuvottelemaan kustannussäästöistä matkustamohenkilöstönsä kanssa. Kun säästöneuvottelut kariutuivat lopullisesti keväällä 2014, kertoi Finnair kesäkuussa, että se etenee matkustamopalvelunsa ulkoistuksissa yhteistoimintamenettelyssä käsiteltyjen suunnitelmien mukaisesti. Yhtiön tavoitteena on tervehdyttää Finnair ja mahdollistaa kannattava kasvu, joka loisi uusia työpaikkoja.

– Olemme tehneet kaikkemme löytääksemme säästöratkaisut yhdessä matkustamohenkilöstömme kanssa, mutta pitkä neuvottelutie päättyi tuloksettomana. Matkustamohenkilöstömme työehdot ovat kustannuksiltaan huomattavasti korkeammat kuin SLSY:n yleissitovan työehtosopimuksen taso. Tappiollisena yhtiönä emme voi jatkaa Finnair-lisän maksamista, vaan meidän on kohtuullistettava kustannuksiamme kilpailukykyiselle tasolle. Neuvotteluteitse tämä ei valitettavasti onnistunut. Siksi joudumme nyt siirtymään tietyillä reiteillä palveluntuottajasta palvelunostajaksi, perustelee Finnairin operatiivinen johtaja Ville Iho.

– OSM Aviationilla on kokemusta lentoliiketoiminnasta ja kyky tarjota meille luotettavaa ja laadukasta palvelua kilpailukykyiseen hintaan, Ville Iho jatkaa.

– Keskusteluja jatketaan edelleen myös muiden kumppaniehdokkaiden kanssa. Pyrimme kumppanineuvotteluissa löytämään myös sellaisia ratkaisuja, jotka mahdollistaisivat työpaikkojen säilyttämisen Suomessa, Ville Iho kertoo.

Finnairin tavoitteena on aloittaa reittiulkoistukset vuoden 2015 ensimmäisellä neljänneksellä. Singaporen ja Hongkongin reittiulkoistusten henkilöstövaikutus Suomessa on yhteensä noin 100 henkilötyövuotta. Vähennykset toteutetaan tässä ensi vaiheessa lomauttamalla. Lisäksi reittien ulkoistaminen vaikuttaa noin 80 aasialaisen vuokratyöntekijän työhön, joka loppuu siinä vaiheessa, kun reitit ulkoistetaan.

Finnair on kertonut suunnittelevansa yhteensä noin 20 kauko- ja lähiliikennereitin matkustamopalvelun ostamista alihankintana tulevan kahden vuoden aikana. Toimet ovat osa Finnairin vuonna 2011 alkanutta 200 miljoonan euron säästöohjelmaa. Finnair tavoitteli 18 miljoonan euron pysyviä vuosittaisia matkustamopalvelusäästöjä ensisijaisesti säästöneuvotteluista matkustamohenkilökuntansa kanssa, mutta neuvottelut jäivät tuloksettomiksi.

Finnair: http://www.finnair.com
Finnair Gallery: http://gallery.finnair.com