Finnairin yhtiökokous 2017: hallituksen puheenjohtajan ja toimitusjohtajan puheet

Hallituksen puheenjohtaja Klaus Heinemann: Finnairin kasvu vauhdittaa myös Suomen kasvua

Viime vuosi oli monessa mielessä hyvä globaalille lentoliikenteelle ja myös Finnairille, totesi Finnairin hallituksen puheenjohtaja Klaus Heinemann avatessaan vuoden 2016 yhtiökokouksen. – Globaali lentoliikenne kasvoi 6,3 prosenttia vuonna 2016, siis tuplasti nopeammin kuin globaali BKT:n kasvu. Finnair puolestaan saavutti vuoden viimeisellä neljänneksellä yhdeksännen perättäisen tulosparannuksen. Mutta taloudellisessa suorituksessamme on vielä parantamisen varaa.

Finnair toteuttaa kiihdytetyn kasvun strategiaa, jonka avulla voidaan suojella ja edelleen kehittää erityisesti sen Euroopan ja Aasian yhdistäviä hubitoimintoja, jotka ovat yhtiön arvokkain kilpailuetu. Kasvustrategian toteutus näkyy Finnairissa monella tavalla: kasvatamme laivaston kokoa, lisäämme uusia reittejä ja lennämme useampia vuoroja joihinkin vanhoihin kohteisiin, tuomme markkinoille uusia palveluita, digiprojektimme etenevät. Tämän ansiosta rekrytoimme Suomessa uusia työntekijöitä, kuten kaksi vuotta sitten lupasimme. Itse asiassa jopa hieman nopeammin, kuin tuolloin arvelimme, totesi Heinemann.

Hänen mukaansa kasvu tuo haasteita myös Finnairin kumppaneille. – Koko matkaketjusta tulee joustavampi, palveluorientoituneempi ja tuottavampi. On monia alueita, joilla voisimme tehdä työtä yhdessä paremmin, mikäli Suomi haluaa menestyä ja kasvaa lentohubina.

– Toinen tärkeä asia on valmistautumisemme eurooppalaisen lentoliikenteen konsolidaatioon. Kun konsolidaatio etenee Pohjois-Eurooppaan, meillä ei ole tapaa eikä kykyä osallistua siihen tavalla, joka olisi hyväksi niin Suomelle kuin Suomen elinkeinoelämällekin. Todellinen vaara on, että tuollaisessa tilanteessa marginalisoidumme kovenevassa kilpailussa. Se ei olisi Finnairin, eikä sen osakkeenomistajien, edun mukaista.

Uskon vakaasti, että Suomen hallituksen tulisi harkita sellaisen option luomista, että Finnairin omistusrakennetta voitaisiin muuttaa, ja siten varautua välttämään Finnairin marginalisoitumisen uhka. Yhtä tärkeää on myös se, että Finnairille annetaan mahdollisuus edistää Suomen kasvua – kenties jopa saada aikaan kiihdytettyä kansallista kasvua!

Toimitusjohtaja Pekka Vauramo: Finnair on uusiutuva kasvuyritys

Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo kävi katsauksessaan läpi Finnairin strategisia virstanpylväitä: – Vuonna 1983 tehty suora lento Tokioon vaati erityistä rohkeutta ja ennakkoluulottomutta. Silloin tehtiin päätös, jonka johdosta Finnair on nyt kokoaan isompi. Ilman tuota päätöstä emme olisi täällä tänään.

Viimeiset 10 vuotta ovat olleet Finnairille murroksen ja muuntautumisen aikaa. Olemme uusiutuneet uutta vaihetta varten. Vuonna 2015 otimme ensi askeleet, ja vuosi 2016 oli jo kasvun vuosi. Nyt kiihdytämme kasvua.

Olemme jo kiihdyttäneet vauhtia. Vuonna 2011 asetimme tavoitteeksi kaksinkertaistaa Aasian liikenteen vuoteen 2020 mennessä, ja kiihdytetyillä kasvusuunnitelmillamme saavuttanemme tavoitteen jo ensi vuoden loppuun mennessä.

– Tiivistän kasvutavoitteemme puoleen miljardiin euroon. Tavoitteemme on lisätä liikevaihtoamme tällä summalla 2017–2019. Tämä muutos vaatii lisää kapasiteettiä ja asiakkaille mahdollisuuksia lisätä matkustustaan ja käyttää heille sopivia lisäpalveluita. Digitalisaatiolla tavoittelemme uutta harppausta: uutta liikevaihtoa, parempaa asiakaskokemusta sekä sisäistä tuottavuutta.

– Strategiamme tähtää myös asiakaskokemuksen ja operatiivisen toiminnan kehittämiseen. Olen oppinut neljänä Finnair-vuotenani, kuinka suuri merkitys henkilöstöllä on palveluyrityksessä. Olemme oivaltaneet, että kuuntelemalla ja henkilöstöön panostamalla luomme yhteistyön kulttuurin, jolla koko organisaatio voi luoda erinomaista asiakaskokemusta.

Lopuksi Vauramo käsitteli Suomen ja Finnairin läheistä yhteyttä: – Matkailulla ja lentoliikenteellä on iso rooli Suomessa. Finnairin kasvu tekee hyvää myös Suomelle. Turismi kasvaa nyt Suomessa, mutta se vaatii kaikilta toimijoilta rohkeaa asennetta. Suomen pitää nyt ottaa rooli pohjoisen ykköskohteena. Me Finnairissa olemme tähän tavoitteeseen vahvasti sitoutuneita.

www.finnair.fi, www.finnairgroup.com
www.twitter.com/Finnair, www.twitter.com/FinnairSuomi