Lentäjien neuvotteluissa osaratkaisu, neuvotteluja jatketaan

Finnairin ja Suomen liikennelentäjäliiton (SLL) työllisyys- ja kasvusopimuksen mukaisissa säästöneuvotteluissa on saavutettu osaratkaisu. Neuvotteluissa on tehty päätös siirtymisestä uuteen, yksikkökustannuksia alentavaan palkkamalliin. Lisäksi on sovittu yksittäisistä, uusia lentäjiä koskevista työehtosopimusmuutoksista, joilla saavutetaan tulevaisuudessa noin 2 miljoonan euron vuosittaiset säästöt. Uuden palkkamallin viimeistelemiseksi neuvotteluja on päätetty jatkaa 7.9. saakka.

- Saimme neuvotteluissa jo ratkaistua joitakin keskeisiä asioita liittyen uusien lentäjien työehtoihin. Jäljelle jääviä 15 miljoonan euron säästöjä haetaan pääasiassa uudesta palkkamallista, jota olemme työstäneet SLL:n kanssa. Malli alentaa kustannuksia ja tukee työn tuottavuuden parantamista. Molemmat osapuolet ovat sitoutuneet uuteen malliin siirtymiseen. Luonnollisesti jatkamme neuvotteluja myös muista säästöelementeistä, kommentoi Finnairin operatiivinen johtaja Ville Iho.

- Uuden palkkamallin monimutkaisuuden vuoksi sen viimeisteleminen ja siihen liittyvän lopullisen säästöratkaisun sopiminen vie aikaa. Säästösopimuksen tavoitteena on osaltaan mahdollistaa Finnairin kasvu ja varmistaa, että voimme toteuttaa kasvun omalla miehistöllämme, Ville Iho sanoo.

Finnair sitoutuu olemaan lomauttamatta ja irtisanomatta liikennelentäjiä ennen näiden jatkoneuvotteluiden päättämistä.

Finnair aloitti 60 miljoonan euron lisäsäästöohjelmansa lokakuussa 2012. Se tavoittelee merkittäviä pysyviä säästöjä pääasiassa henkilöstö- ja henkilöstösidonnaisissa kuluissa. Matkustamohenkilökunnan kanssa käydyt säästöneuvottelut 18 miljoonan euron pysyvistä säästöistä päättyivät tuloksettomina ja yhtiö joutuu suunnittelemaan alihankinnan lisäämistä, vaikka jatkaisi mieluiten oman, finnairilaisen henkilöstön kanssa. IAU:hun kuuluvien henkilöstöryhmien sekä ylempien toimihenkilöiden ja insinöörien kanssa Finnair on päässyt säästösopimuksiin. Lisäksi Finnair on leikannut hallintoa ja tukitoimintoja, ja Finnairin hallitus on myös leikannut johdon kokonaisansioita sekä etuuksia.

Finnair: http://www.finnair.com
Finnair Gallery: http://gallery.finnair.com