Lentäjien osakesidonnainen kannustinohjelma purkautuu

Finnair Oyj                     Pörssitiedote                       25.10.2018 klo 8.55

Lentäjien pitkän aikavälin osakesidonnainen kannustinohjelma purkautuu, koska kannustinohjelman toteutumisen edellytyksenä määriteltyihin säästötavoitteisiin ei päästä ohjelman voimassaoloaikana eikä korvaavia lisäsäästöjä ole löydetty yhdessä lentäjien kanssa. Kannustinohjelman purkautuessa myös siihen liittyvät suojausjärjestelyt purkautuvat. Myös ohjelman aikana tehdyt varaukset, noin 11 miljoonaa euroa, purkautuvat neljännellä vuosineljänneksellä. Purkautuminen vaikuttaa positiivisesti Finnairin vuoden 2018 vertailukelpoiseen liiketulokseen.

Finnairin hallitus hyväksyi lokakuussa 2014 kertaluonteisen, pitkän aikavälin kannustinohjelman Finnair-konsernin lentäjille. Vuodet 2015–2018 kattava ohjelma oli osa Finnairin ja SLL:n syyskuussa 2014 solmimaa säästösopimusta, jossa sovittiin 17 miljoonan euron vuosittaisista, pysyvistä säästöistä lentäjien kuluissa. Kannustinohjelman toteutumisen edellytyksenä oli säästösopimuksessa määriteltyjen säästöjen toteutuminen sovitun aikataulun mukaisesti vuosina 2015–2018. Lisäksi yhtiön osakekurssin tuli olla ohjelman päättyessä vähintään 4 euroa. Kannustinohjelmaa on kuvattu tarkemmin Finnairin 13.10.2014 antamassa pörssitiedotteessa.

Finnair Media Desk, p. 09 818 4020, comms(a)finnair.com

Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Helsingin maantieteellinen sijainti antaa Finnairille kilpailuedun, sillä nopeimmat yhteydet useiden Euroopan kohteiden ja Aasian megakaupunkien välillä kulkevat Suomen yli. Finnairin visiona on tarjota matkustajille ainutlaatuinen pohjoismainen kokemus ja missiona on tarjota Helsingin kautta pohjoisen pallonpuoliskon sujuvimmat ja nopeimmat lentoyhteydet sekä kotimarkkinoidensa paras lentoverkosto maailmalle. Finnair on ainoa pohjoismainen 4 tähden verkostolentoyhtiö Skytrax-luokituksessa ja oneworld-allianssin jäsen. Vuonna 2017 Finnairin liikevaihto oli 2 568 milj. euroa ja matkustajamäärä lähes 12 miljoonaa. Finnair Oyj:n osakkeet on noteerattu Nasdaq Helsingissä.