SriLankan Airlines liittyy oneworld-allianssiin ja aloittaa codeshare-yhteistyön Finnairin kanssa

SriLankan Airlines liittyy one world®-allianssin jäseneksi 1.5.2014 kello 0.00, minkä jälkeen yhtiön asiakkaat saavat käyttöönsä maailman nopeimmin kasvavan ja arvostetuimman lentoyhtiöallianssin kattavan palveluvalikoiman ja edut. SriLankan Airlines on ensimmäinen Intian niemimaalla toimiva lentoyhtiö, joka liittyy johonkin maailmanlaajuisista lentoyhtiöalliansseista. Liittyminen saattaa päätökseen one worldin 15-vuotisen historian suurimman laajentumisohjelman.

Finnair aloittaa uuden allianssikumppaninsa kanssa molemminpuolisen codeshare-yhteistyön, joka syventää kummankin yhtiön verkostoja ja auttaa edistämään matkailua ja turismia Pohjoismaiden ja Sri Lankan välillä. Kesäkuun 2. päivästä lähtien Finnairin lentoyhtiökoodia AY käytetään SriLankan Airlinesin lennoilla maan pääkaupungin Colombon sekä Frankfurtin, Pariisin, Rooman, Lontoon, Bangkokin ja Hongkongin välillä. SriLankan Airlinesin koodia UL vuorostaan käytetään Finnairin lennoilla Helsingistä Frankfurtiin, Pariisiin, Roomaan, Lontooseen, Tukholmaan, Osloon ja Kööpenhaminaan.

SriLankan Airlines tekee jo codeshare-yhteistyötä one worldin jäsenten Malaysia Airlinesin ja Royal Jordanianin kanssa ja suunnittelee sen aloittamista myös S7 Airlinesin kanssa. Neuvottelut codeshare-järjestelyistä useiden one worldin jäsenten kanssa ovat loppumetreillä.

Nyt one world-lentoyhtiöiden 180 miljoonaa kanta-asiakasta, kuten Finnair Plus -jäsenet, voivat myös SriLankan Airlinesilla lentäessään kerätä palkinto- ja tasopisteitä, nauttia muista one world-eduista ja käyttää pisteitä lentoyhtiön verkoston palveluihin.

”SriLankan Airlinesin ryhdyttyä valmistelemaan liittymistään one worldiin Finnair on odottanut innokkaasti sekä yhteistyötä uuden allianssikumppanin kanssa että codeshare-sopimusta, joka laajentaa verkostoamme ja hyödyttää kummankin yhtiön asiakkaita”, kertoo Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo . ”Finnairin asiakkailla on nyt entistä paremmat mahdollisuudet käydä tutustumassa Sri Lankan saarivaltioon.”

”Laatukeskeisenä lentoyhtiönä olemme erittäin ylpeitä saadessamme liittyä laadukkaimpaan allianssiin, johon kuuluvat lentoyhtiöt tarjoavat omaa valikoimaamme parhaiten täydentävän maailmanlaajuisen verkoston”, sanoo SriLankan Airlinesin toimitusjohtaja Kapila Chandrasena . ”Huomisaamusta lähtien pääsemme vihdoin tarjoamaan one worldin lukemattomia etuja asiakkaillemme.”

one world in ennennäkemätön laajentumisohjelma päättyy

SriLankan Airlinesin liittyminen one worldiin tuo allianssiverkostoon kaksi uutta kohdetta – Sri Lankan Hambantotan sekä Intian Tiruchirappallin – sekä Colombon uutena lentoliikenteen solmukohtana. Yhtiöllä on kattava reittitarjonta Etelä-Intiassa ja johtavan kansainvälisen lentoyhtiön asema Malediiveilla, joten se vahvistaa merkittävästi one worldin läsnäoloa Etelä-Aasiassa, yhdellä maailman nopeimmin kasvavista lentoliikenteen markkinoista.

SriLankan Airlinesin liittyminen one worldiin saattaa päätökseen ennennäkemättömän suuren kaksivuotisen laajentumisohjelman, joka alkoi maaliskuussa 2012 airberlinin liittymisestä. Sen jälkeen allianssiin ovat liittyneet Malaysia Airlines, Qatar Airways, kaikki LATAM-konsernin yhtiöt (mukaan lukien TAM Airlines) sekä one worldin perustajajäseniin kuuluvan American Airlinesin fuusiokumppani US Airways.

one worldin muut jäsenet ovat British Airways, Cathay Pacific, Iberia, Japan Airlines, Malaysia Airlines, Qantas, Royal Jordanian ja S7 Airlines. Allianssiin kuuluvat lentoyhtiöt lentävät lähes 1 000 lentoasemalle 150 maahan 14 250 lentoa päivässä. Lentokoneita on yhteensä noin 3 300, ja allianssin yhteenlaskettu vuosittainen liikevaihto on noin 140 miljardia Yhdysvaltain dollaria.

SriLankan Airlines: Mediasuhteista vastaava johtaja Deepal Perera, +94 197331323, deepal.perera@srilankan.com
one world: Viestintäjohtaja Michael Blunt, +44 7711997487, michael.blunt@oneworld.com
Finnair:  http://www.finnair.com
Finnair Gallery:  http://gallery.finnair.com