Kolme suomalaisfinalistia kilpailee Japanin Muumi-teemapuiston juna-aseman suunnittelusta

Japanilainen Seibu Railway ja Finpro käynnistivät kesäkuussa suomalaissuunnittelijoille kilpailun, jossa haetaan toteuttajaa Hannon rautatieaseman uudistamiselle. Hannon rautatieaseman halutaan henkivät suomalaisuutta, sillä kaupunkiin avataan pohjoismainen vapaa-ajankeskus sekä Muumi-teemapuisto. Kilpailun kolme finalistiehdotusta on nyt julkaistu. Suunnittelutoimistot Kuudes Helsinki, Lindroos Architects ja Futudesign sekä N.e.o Ark Oy kilpailevat juna-aseman kokonaisdesignkonseptin voitosta.

Suomalaisen designin korkea laatu ja moderni, japanilaiseen makuun sopiva muotokieli innostivat Seibu Railwayn yhteistyössä Finpron kanssa järjestämään suunnittelukilpailun vain suomalaisille yrityksille. Muumit, Marimekko ja Iittala ovat jo hurmanneet Japanin, ja nyt suomalaista muotoilua halutaan arkiseen kaupunkiympäristöön; Hannon peruskorjattavalle rautatieasemalle. Hannon kaupunkiin ollaan ensi vuonna avaamassa Metsä-niminen pohjoismainen vapaa-ajankeskus sekä Muumi-teemapuisto vuonna 2019.

”Japanissa on pitkään arvostettu suomalaista suunnitteluosaamista, puhdasta muotoilua ja arjen funktionaalisuutta erittäin korkealle. Finalistikolmikkoa valitessamme arvioimme erityisesti sitä, miten ehdotukset ottivat huomioon paikallisen kulttuurin ja Hannon historian. Kokonaisuutena kaikkien suomalaisyritysten taso ja kilpailuehdotusten näkemyksellisyys olivat erittäin vaikuttavia”, kertoo Seibu Railwayn päällikkö Kikuo Yamasaki.

Suunnittelukilpailuun osallistui peräti 16 kotimaista suunnittelu- ja sisustusarkkitehtitoimistoa. Seibu Railways valitsi ehdotusten joukosta kolme finalistia, jotka kutsutaan Japaniin tutustumaan suunnittelukohteeseen tarkemmin. Kokonaisdesignkonseptin voitosta kilpailevat suunnittelutoimistot Kuudes Helsinki, Lindroos Architects ja Futudesign sekä N.e.o Ark Oy.

”Oli hienoa huomata, että suunnittelukilpailu herätti laajaa kiinnostusta suomalaisten kärkisuunnittelijoiden joukossa. Ehdotukset edustivat upealla tavalla innovatiivista demokraattista designia – suomalaista huippumuotoilua, josta kansalaiset pääsevät nauttimaan arkisessa ympäristössä”, Finpron luovien alojen toimialajohtaja Irma Patala sanoo.

Hannon rautatieaseman suunnittelukilpailu on osa Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaa ja sen voittaja julistetaan Suomen itsenäisyyspäivänä 6. joulukuuta.

Irma Patala, toimialajohtaja, Finpro, irma.patala@finpro.fi p. +358 40 526 8682

Anna Virtanen, Finpro, anna.virtanen@finpro.fi, p. +358 40 577 0978

Janne Kupiainen, Kuudes Helsinki, Janne.kupiainen@kuudes.com, p. +358 40 516 6966

Osma Lindroos, Lindroos Architects and Futudesign, osma@lindroosarchitects.com, p. +358 50 501 7057