Norjalainen Geomatikk rekrytoi Suomessa – uusi sopimus Telian kanssa

Report this content

Norjalainen kaapelinnäyttöyritys Geomatikk on solminut sopimuksen kaapelinnäyttökumppanuudesta teleyhtiö Telian kanssa. Norjassa ja Ruotsissa kannuksensa hankkinut Geomatikk pyrkii tuomaan muissa Pohjoismaissa oppimansa parhaat käytännöt myös Suomeen.

Norjalainen Geomatikk vastaa heinäkuun alusta alkaen Telian telekaapeleiden sijainnin näytöstä Suomessa. Vuonna 2016 Suomeen rantautuneelle Geomatikkille sopimus on yhtiön ensimmäinen merkittävä kauppa Suomen markkinalla. Sopimuksen myötä yritys on palkannut henkilöstöä kattamaan koko manner-Suomen.

– Olemme jo pitempään tehneet työtä Suomeen asettumisen eteen. Suomi on markkina, jolla teknisesti edistykselliset ratkaisut nousevat arvoonsa. Lisäksi täällä on runsaasti osaavaa työvoimaa tarjolla, sanoo Geomatikk Finlandin toimitusjohtaja Jukka Rouhe.

Geomatikin ydinliiketoiminta perustuu palveluun, jonka avulla verkon omistajat voivat ulkoistaa kaapelinnäytöt. Palvelu osoittaa kaivajille kaapelien ja muiden maanalaisten rakenteiden sijainnin maastossa. Näin voidaan välttää niin kaivuvahinkoja, dokumentoida tarkemmin olemassa olevaa infraa kuin turvata yleinen yhteiskunnan kriittisen infrastruktuurin toimivuus.

Alkujaan vuonna 1996 perustetun norjalaisyrityksen valmista sijoittautumispäätöstä edelsi perusteellinen selvitysvaihe, joihin sisältyi muun muassa Finpron Invest in Finland -yksikön kanssa käydyt keskustelut Suomen kaapelintunnistusmarkkinasta.

– Invest in Finland auttoi erityisesti tutustumaan täkäläiseen ekosysteemiin. Tulomme Suomeen sujui sulavasti, kun ennakkotyö tehtiin perusteellisesti, toteaa Jukka Rouhe.

– Haluamme onnitella Geomatikia onnistuneesta rantautumisesta Suomeen. Tänä päivänä kriittisen infrastruktuurin toimintavarmuus vaatii tehokasta kaapelinnäyttöä. On hienoa nähdä ulkomaalaisten yritysten tuovan oman erityisosaamisensa Suomen markkinoille, sanoo Finpron Invest in Finlandin Senior Advisor Janne Kari.

Lisätietoja Geomatikin Verkkoselvitys.fi-palvelusta saat www.verkkoselvitys.fi -sivuilta sekä Telialta.

Lisätietoja:

Janne Kari, Senior Advisor, Finpro, Invest in Finland, puh. 040 541 0580, Janne.kari@finpro.fi

Hetta Huittinen, viestintäpäällikkö, Finpro, puh. 040 033 9597, hetta.huittinen@finpro.fi

Geomatikk on pohjoismaiden johtava kaapelitiedustelupalveluiden toimittaja. Konsernin liikevaihto on noin 50 miljoonaa euroa ja se työllistää lähes 500 ihmistä Norjassa, Ruotsissa ja Suomessa. Yhtiön täysin digitaalinen toimintatapa tarjoaa kaivu-urakoitsijoille ja verkonomistajille parhaan palvelun.

Finpron osana toimiva Invest in Finland auttaa ulkomaisia yrityksiä löytämään liiketoimintamahdollisuuksia Suomesta, tuottaa tietoa Suomesta investointikohteena sekä kehittää ja koordinoi kansallista investointien hankintatyötä verkottuen aktiivisesti alueellisten ja kansainvälisten toimijoiden kanssa. Lisäksi Invest in Finland kerää ja ylläpitää tietoa ulkomaalaisomisteisista yrityksistä Suomessa. www.investinfinland.fi

Finpro auttaa suomalaisia pk-yrityksiä kansainvälistymään, hankkii Suomeen lisää ulkomaisia investointeja ja kasvattaa ulkomaisten matkailijoiden virtaa Suomeen. Finpron muodostavat Export Finland, Visit Finland ja Invest in Finland. Finpro on julkinen toimija, jonka 240 asiantuntijaa toimii 37 toimipisteessä 31 maassa ja 6 toimistossa Suomessa. Finpro on osa Team Finland -verkostoa. www.finpro.fi Finpro – kasvua Suomeen