Suomalainen design saa paraatipaikan San Franciscon tunnetuimmassa kauppakeskuksessa

Suomalainen design nousee joulukuussa paraatipaikalle Yhdysvaltojen San Franciscossa, kun kaupungin tunnetuin ostoskeskus Westfield San Francisco Centre järjestää suomalaista designia, muotia ja lifestyle-tuotteita esittelevän näyttelyn Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi. Westfield Winter Wonderland featuring Finland Under the Dome -näyttely on avoinna yleisölle kuumimpaan joulusesonkiaikaan 4.-24.12.2017. Keskeisellä paikalla käynnistyvä näyttely tarjoaa yli 40 suomalaisyritykselle erinomaisen mahdollisuuden kasvattaa tunnettuuttaan erittäin ostokykyisessä Piilaaksossa.

Suomi 100 -juhlavuoden näyttely avautuu

Trendikäs pohjoismainen elämäntapa on saanut monen ostokykyisen amerikkalaiskuluttajan kiinnostumaan myös pohjoismaisesta muotoilusta. Käynnissä oleva Nordic-huuma avaa markkinaraon myös suomalaiselle designille. Tavaralla kyllästetyt amerikkalaiset etsivät nyt arkeensa tuotteita, jotka ovat laadukkaita, aitoja ja vastuullisesti tuotettuja. Nämä ovat ominaisuuksia, jotka ovat jo sisäänrakennettuina suomalaiseen designiin. Suomalainen muotoilu onnistuu myös erottautumaan muusta skandiaallosta omaperäisyydellään.

”Korkea laatu ja käsityö kulkevat tiiviisti käsi kädessä suomalaisissa tuotteissa. Tuotteet menevät myös suomalaisille tyypillisesti suoraan asiaan, mikä erottaa ne pohjoismaisista kilpailijoistaan. Brändit, jotka uskaltavat tarjota rohkeasti vain olennaisen, erottuvat joukosta ylisuunniteltujen tuotteiden valtameressä. Markkinapotentiaalin valjastaminen edellyttää kuitenkin yrityksiltä kansainvälisten markkinoiden tarkkaa tutkimista ja uudenlaista itsevarmuutta. Oikea asenne ja luottamus omaan tekemiseen ovat ratkaisevan tärkeitä maailmalla menestymisessä”, kertoo näyttelyidean isä ja sen Westfield-keskukselle kuratoinut kansainvälinen muotialan asiantuntija Mikel Rosen.

Valtaosalle amerikkalaisista kuluttajista Suomi, suomalainen design tai yksittäiset tuotemerkit eivät vielä ole tuttuja. Suomen viimeaikainen hypetys kuumana matkailumaana, itsenäisyyden juhlavuosi ja yksittäiset uutuusarvoa tuovat tuotteet ovat kuitenkin tehneet maaperästä hedelmällisen kasvulle. Useilla näyttelyssä esiintyvillä suomalaisbrändeillä on jo jälleenmyyjiä Yhdysvalloissa. Yksi rohkaisevia askelia markkinoilla ottannut on oivaltavia design-tuotteita valmistava Magisso.

“Merkittävimpiä avauksiamme on jälleenmyyntisopimus korkean profiilin kauppaketju Crate & Barrelin verkkokauppaan ja lähes sataan myymälään, joissa myydään nyt Magisson vedellä viilentyviä lemmikkien ruokakuppeja. Team Finland -verkoston palveluiden ja rahoituksen tuella olemme uskaltaneet rohkeammin tarttua kiinnostaviin mahdollisuuksiin USA:n markkinoilla”, kertoo Magisson perustaja ja toimitusjohtaja Juhani Sirén.

Pohjois-Kaliforniassa sijaitsevaa San Franciscoa pidetään yhtenä Yhdysvaltojen merkittävimmistä design-kaupungeista. Suomalaista muotoilua esittelevä näyttely järjestetään Westfield San Francisco Centren näyttävän kupolikaton alla, keskuksen 4. kerroksessa. Näyttely on avoin yleisölle 4. - 24.12. kauppakeskuksen aukioloaikoina. Finland Under the Dome -näyttelyn ovat toteuttaneet yhteistyössä Team Finland –verkostoon kuuluvat Tekes ja Finpron Lifestyle Finland -ohjelma yhdessä kansainvälisten asiantuntijoidensa kanssa.

Lue lisää näyttelyn suomalaisyrityksistä verkossa ja seuraa sosiaalisessa mediassa tunnisteella #FinlandUnderTheDome.

Thuong "Tonxu" Tan, Senior Advisor, Tekes, thuong.tan@tekes.fi, p. +1 (408) 464 2988

Irma Patala, toimialajohtaja, Finpro, irma.patala@finpro.fi, p. +358 40 526 8682

Sanna Piiroinen, ohjelmapäällikkö, Tekes, sanna.piiroinen@tekes.fi, p. +358 50 557 7935

Hetta Huittinen, viestintäpäällikkö, Finpro, hetta.huittinen@finpro.fi, p. +358 40 033 9597

Eero Lukin, viestintäpäällikkö, Tekes, eero.lukin@tekes.fi, p. +358 50 557 7715

Finpro auttaa suomalaisia pk-yrityksiä kansainvälistymään, hankkii Suomeen lisää ulkomaisia investointeja ja kasvattaa ulkomaisten matkailijoiden virtaa Suomeen. Finpron muodostavat Export Finland, Visit Finland ja Invest in Finland. Finpro on julkinen toimija, jonka 240 asiantuntijaa toimii 37 toimistossa 31 maassa Suomen ulkopuolella ja 6 aluetoimistossa Suomessa. Finpro on osa Team Finland -verkostoa. www.finpro.fi Finpro – kasvua Suomeen.

Tekes on yritysten, yliopistojen, korkeakoulujen ja tutkimuslaitosten haastavien tutkimus- ja kehitysprojektien ja innovaatiotoiminnan rahoittaja ja aktivoija. Tekes palvelee suomalaisen elinkeinoelämän ja tutkimuksen uudistumista. Tekes on osa Team Finland -verkostoa. www.tekes.fi  – www.tekes.fi/fiilis

Team Finland on yrityksille kansainvälistymispalveluita tarjoavien julkisten toimijoiden verkosto. Verkosto pyrkii tarjoamaan yrityksille sujuvan palveluketjun neuvonnasta rahoitukseen. www.teamfinland.fi