Suomalaiset suunnittelemaan rautatieasemaa Muumi-teemapuistoa varten Japanissa

Kaikki muumit laaksossa! Japanilainen Seibu Railway haluaa suomalaissuunnittelijoiden toteuttavan Hannon rautatieaseman uudistamisen, koska aseman lähelle avataan pohjoismainen vapaa-ajankeskus sekä Muumilaakso. Finpron järjestämä haku kilpailuun kokonaisdesignkonseptin toteuttajasta on nyt käynnissä.

Suomalainen design tunnetaan kansainvälisesti modernista otteestaan ja korkeasta laadustaan. Erityisesti muumeja, Marimekkoa ja Iittalaa rakastavassa Japanissa suomalainen muotoilu arvostetaan korkealle. Tästä tuoreena esimerkkinä on japanilaisen Seibu Railwayn lanseeraama kilpailu ainoastaan suomalaisille yrityksille.

Toimeksiantona kilpailussa on suunnitella Tokion lähellä sijaitsevan Hannon kaupungin peruskorjattavasta rautatieasemasta kokonaisuus, joka henkii suomalaisuutta. Kaupunkiin ollaan ensi vuonna avaamassa Metsä-niminen pohjoismainen vapaa-ajankeskus sekä Muumi-teemapuisto vuonna 2019.

-Suomalaista muotoilua ja suunnittelua arvostetaan maailmalla laajalti. Otamme usein itsestäänselvyytenä suomalaisen arkipäivän designin emmekä aina tunnista tämän muotoiluosaamisemme ja sen historian arvoa riittävästi. Muualla niin kutsuttu ”everyday” nähdään luksuksena. Tällaiset kilpailut tuovat vahvan viestin siitä, kuinka suomalaista osaamista arvostetaan, Finpron luovien alojen toimialajohtaja Irma Patala sanoo.

Kilpailu kiinnostaa kotimaassa

Finpro järjestää kilpailun yhteistyössä Seibu Railway kanssa. Kiinnostuneet yritykset voivat ilmoittautua Finprolle elokuun puoliväliin saakka. Hanke on osa Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaa, ja kilpailun voittaja julistetaan Suomen itsenäisyyspäivänä 6. joulukuuta.

Tähän mennessä peräti yhdeksän kotimaista suunnittelu- ja sisustusarkkitehtitoimistoa ovat ilmaisseet kiinnostuksensa tätä erityislaatuista mahdollisuutta kohtaan.

”Olemme innolla mukana tässä Hannon aseman suunnittelukilpailussa. Näemme sen mahdollisuutena osoittaa laajempaa suunnittelu- ja konseptointiosaamista. Olemme tällä saralla tehneet muun muassa hotelli-, toimisto- ja myymäläsuunnittelua. Merkittävin projektimme on ollut uudistuvan Hotel Presidentin liiketoiminta- ja sisustuskonseptin suunnitteleminen. On hienoa, että Finpro tarjoaa tällaisia konkreettisia väyliä löytää uusia liiketoimintamahdollisuuksia Aasiassa”, sanoo Pirjo Suhonen kilpailuun osallistuvasta Ivana Helsingistä.

Irma Patala, toimialajohtaja, Finpro, irma.patala@finpro.fi p. 040 526 8682
Hetta Huittinen, viestintäpäällikkö, Finpro, hetta.huittinen@finpro.fi p. 040 033 9597

Finpro auttaa suomalaisia pk-yrityksiä kansainvälistymään, hankkii Suomeen lisää ulkomaisia investointeja ja kasvattaa ulkomaisten matkailijoiden virtaa Suomeen. Finpron muodostavat Export Finland, Visit Finland ja Invest in Finland. Finpro on julkinen toimija, jonka 240 asiantuntijaa toimii 37 toimistossa 31 maassa Suomen ulkopuolella ja 6 aluetoimistossa Suomessa. Finpro on osa Team Finland -verkostoa. www.finpro.fi Finpro – kasvua Suomeen