Suomalaiset yritykset ratkaisemaan maailman haasteita

Uusi Weconomy Start -ohjelma vie suomalaiset yritykset kehitysmaiden köyhiin yhteisöihin ratkaisemaan maailman sosiaalisia, taloudellisia ja ekologisia haasteita yhteisinnovoinnin keinoin. Pääsy suurille, mutta haasteellisille markkinoille tarjoaa vastuullisille yrityksille merkittäviä kansainvälisiä kasvumahdollisuuksia.

Weconomy Start on suomalaisille yrityksille suunnattu innovaatio-ohjelma, jossa kehitetään köyhille alueille soveltuvia tuote- ja palveluideoita yhdessä loppukäyttäjien, vähävaraisten ihmisten kanssa. Tekes on myöntänyt Suomen World Visionin hankkeelle tutkimus- ja kehittämisrahoituksen. Weconomy Start -ohjelma suunnitellaan yhteistyössä Finpron ja Aalto-yliopiston kanssa.

”Nyt meillä on konkreettinen tapa tehdä kestävää yhteistyötä yritysten kanssa. Tässä pelissä voittajia ovat sekä yritykset että köyhät yhteisöt”, Suomen World Visionin toiminnanjohtaja Tiina Saukko iloitsee.

Uusi ohjelma vie suomalaiset yritykset lähes 100 maassa toimivan kehitysyhteistyöjärjestö World Visionin toiminta-alueille Intiaan ja Sri Lankaan, joissa järjestö tekee kehitystyötä 7700 yhteisön kanssa. Intiassa ohjelmaa pilotoidaan Indoressa; Sri Lankan pilotti-yhteisöt sijaitsevat Ehetuwevassa ja Kalpitiyassa.

Weconomy Start -ohjelman taustalla on Base of the Pyramid (BOP) -ajattelu, jonka päämääränä on edistää sekä köyhiä yhteisöjä että yrityksiä hyödyttäviä kestäviä innovaatioita ja vastuullista liiketoimintaa vähävaraisilla markkinoilla. ”Neljä miljardia maailman ihmisistä elää alle viidellä eurolla päivässä, kysymys on siis merkittävästä kohderyhmästä”, ohjelmien ja projektien kehittämisestä vastaava johtaja Jusa Susia Finprosta painottaa. ”Finpro haluaa olla mukana edistämässä ja kehittämässä suomalaisten yritysten liiketoimintaa myös BOP-markkinoilla”, Susia jatkaa.

Aalto-yliopisto, Finpro ja Suomen World Vision perustavat verkostojensa kanssa Weconomy-yhteisön, johon haetaan asiantuntijoita ja jäseniä eri toimialoilta. Aalto Global Impact -toiminnan johtaja Teija Lehtonen haastaa suomalaisyritykset solmimaan uudentyyppisiä erilaisten toimijoiden välisiä kumppanuuksia, joissa rikotaan myös maantieteellisiä rajoja: ”Uusia ratkaisuja voidaan kehittää yhdessä köyhien yhteisöjen kanssa siten, että paikallinen osaaminen, kyvykkyydet ja niukat resurssit otetaan parhaalla mahdollisella tavalla huomioon.”

Syksyn 2012 aikana perustettavan yhteisön jäsenyydestä kiinnostuneita kannustetaan lähettämään yhteystietonsa osoitteeseen weconomy@weconomy.fi

Tiina Saukko, toiminnanjohtaja, Suomen World Vision, p. 040 509 5909
Jusa Susia , johtaja, ohjelmien ja projektien kehittäminen,  Finpro, p. 0 40 3433 321
Teija Lehtonen, johtaja, Aalto Global Impact, p. 0400 618 328

www.weconomy.fi

Finpro on maailmanlaajuisesti toimiva, suomalaisten yritysten kansainvälistä kasvua ja menestystä rakentava asiantuntijaorganisaatio, jonka yli 350 asiantuntijaa työskentelee 68 toimipisteessä lähes 50 eri maassa. Finpro palvelee yrityksiä auttamalla niitä olemaan oikeilla markkinoilla oikeaan aikaan kilpailukykyisillä tuotteilla, palveluilla ja konseptilla.

Finpron aktiivinen tulevaisuuden ennakointi, kansainvälistymisosaaminen ja kilpailukykyiset palvelut sekä maailmanlaajuinen verkosto antavat suomalaisyrityksille mainiot lähtökohdat oman liiketoimintansa ja kilpailukykynsä kehittämiseen. Yrityksille tehtävien toimeksiantojen lisäksi Finpro hallinnoi merkittäviä kansainvälisiä hankkeita kuten puhtaan teknologian Cleantech Finland, Future Learning Finland ja FinNode.
www.finpro.fi