Uusi kansainvälinen sijoittajatapahtuma edistämään ulkomaisia terveysalaninvestointeja Suomeen

Ensimmäistä kertaa järjestettävän Healthtech Invest Europe 2017-tapahtuman tavoitteena on edistää ulkomaisia suoria investointeja hankkimalla kansainvälisiä sijoittajia Suomeen, edistämällä suomalaisten ja kansainvälisten sijoittajien kohtaamista sekä nostamalla maan tunnettuutta terveysteknologian innovaattorina. Finpron Invest in Finland –yksikkö järjestää 15.-16. maaliskuuta terveysteknologian sijoittajatapahtuman Finlandia-talolla Helsingissä.

Finprolla Hyvinvointi- ja terveysteemaa vetävä johtaja Nora Kaarela on tyytyväinen, että huolellinen valmisteluprosessi konkretisoituu ja tapahtumaan on saatu relevantteja sijoittajia.

- Tapahtuma on ensimmäinen tämän kokoluokan terveysteknologia-alan sijoitustapahtuma. Finpron Invest in Finland on tunnistanut suomalaisen terveysteknologia-alan pääomamarkkinoiden riittämättömyyden ja tehnyt aloitteen tapahtuman järjestämiseksi. Tavoitteena on saada Suomeen vuotuinen tapahtuma, joka kasvaa Euroopan johtavaksi terveysteknologia-alan sijoitustapahtumaksi, Kaarela painottaa.

Tapahtuma on tarkoitettu kansainvälisille sijoittajille, eurooppalaisille ja suomalaisille kasvuyrityksille sekä medialle. Kansainvälisistä sijoittajista koostuva asiantuntijaraati valitsi hakemusten perusteella 40 lupaavinta kasvuyritystä esiintymään tapahtumaan. Tapahtuman käytännön järjestelyistä vastaa Tech Tour ja avainkumppanina toimii Tekes. Tapahtuman projektipäällikkönä on ollut Sampo Sammalisto Finpron Invest in Finlandilta.

- Kärkisektoreiksi ovat valikoituneet terveysteknologia ja digitaaliset terveysratkaisut, joille on maailmanlaajuinen kasvava tarve. Suomi on yksi maailman edelläkävijämaita näillä teknologia-aloilla, Sammalisto summaa.

Tapahtumaan saapuu investoreita Sveitsistä, Isosta-Britanniasta, Belgiasta, Saksasta, Yhdysvalloista, Etelä-Koreasta, Hollannista, Ruotsista, Italiasta, Tanskasta, Norjasta, Ranskasta, Espanjasta, Puolasta ja Portugalista. Lisäksi paikalle tulee myös suomalaisia sijoittajia. Avainkumppanina investoritapahtumassa on toinen Team Finland-organisaatio Tekes, lisäksi myös Helsingin Kaupunki tukee hanketta.

Kasvuyritykset kiinnostavat sijoittajia

Kansainvälinen asiantuntijapaneeli on valinnut tapahtumassa esillä olevat yritykset.  Alustava palaute yrityksistä on Finpron asiantuntijoiden mukaan ollut rohkaisevaa. Esimerkkeinä noin neljästäkymmenestä valitusta tapahtuman yrityksestä voidaan mainita Combionitics ja KIDE.

-Combinostics on VTT:n spin off-yritys, joka hyödyntää tekoälyä Alzheimerin taudin diagnostiikassa. Muistisairaudet yleistyvät huimaa vauhtia väestön ikääntymisen ja huonojen elintapojen lisääntymisen vuoksi, Kaarela kuvaa.

Combinosticsin ratkaisu mahdollistaa tarkemman ja aikaisemman taudinmäärityksen ja auttaa näin hoidon suunnittelun, joka antaa enemmän laadukkaita elinvuosia muistisairauksista kärsiville.

KIDE on puolestaan kehittänyt pilvipalvelun, joka mahdollistaa lääketieteellisen kuvantamisen tehokkaamman hyödyntäminen.

- Kuvantamismenetelmät ovat alati kasvava tapa tunnistaa sairauksia ja seurata hoidon tehokkuutta. Usein kuitenkin kuvantamisen hinta on pullonkaula sen hyödyntämiselle ja KIDE Systemsin palvelu on tarkoitettu ratkaisemaan juuri tätä ongelmaa.

Onnistumisen esimerkkejä tarvitaan lisää

Viime vuoden lopussa suomalainen Noona Healthcare keräsi 1,5 miljoonan euron siemenrahoituksen. Noona vie suomalaista syövänhoidon huippuosaamista bitteinä maailmalle. Syöpäpotilaiden etäseurantaan erikoistuneen Noonan siemenrahoituskierrokselle osallistuivat suomalainen Inventure, hollantilainen Noaber Ventures ja belgialainen Capricorn ICT Arkiv. Tavoitteena on tänä vuonna lanseerata Noona kymmenelle uudelle markkinalle yhdessä yrityksen strategisten kumppaneiden kanssa.

Toinen valoisa esimerkki on Desentum. Desentum on suomalainen biolääkeyritys, joka kehittää uudenlaisia, immunoterapeuttisia tuotteita allergian hoitoon. Espoolainen Desentun ilmoitti tammikuussa, että se sai noin  kaksi miljoonaa euroa uuden allergiarokotteen kehitykseen. Desentum keräsi summan rahoituskierroksella, jossa ovat mukana belgialainen Cascara Ventures, luxemburgilainen ACME Investments, kotimaiset VTT Ventures ja Sto-Rahoitus sekä yrityksen perustajaosakkaat.

Nora Kaarela, Head of Health Industry, Finpro, nora.kaarela@finpro.fi, +358 400 897 020

Sampo Sammalisto, Advisor, Health Industry, sampo.sammalisto@finpro.fi, +358 50 584 1100

Median edustajat voivat vielä rekisteröityä tapahtuman sivulla:

Finpron tehtävänä on auttaa suomalaisyrityksiä kasvamaan ja menestymään kansainvälisillä markkinoilla, hankkia Suomeen ulkomaisia investointeja ja lisätä ulkomaisten matkailijoiden virtaa Suomeen. www.finpro.fi Kasvua Suomeen

Finpron osana toimiva Invest in Finland auttaa ulkomaisia yrityksiä löytämään liiketoimintamahdollisuuksia Suomesta, tuottaa tietoa Suomesta investointikohteena sekä kehittää ja koordinoi kansallista investointien hankintatyötä verkottuen aktiivisesti alueellisten ja kansainvälisten toimijoiden kanssa. Lisäksi Invest in Finland kerää ja ylläpitää tietoa ulkomaalaisomisteisista yrityksistä Suomessa. www.investinfinland.fi

Finpro
Info@finpro.fi