Fondia Oyj:lle menestystä Financial Times (FT) Innovative Lawyers Awards -listalla

Lakitoimisto Fondia Oyj on valittu Euroopan innovatiivisimpien lakialan yritysten joukkoon. Yhtiö palkittiin Lontoossa 4.10.2018 FT Innovative Lawyers Award -tilaisuudessa. Myös tutkimustulosten perusteella Fondian kaltaiselle toiminnalle on kysyntää.

Fondia Oyj:n Legal Department as a Service (LDaaS) ja MyFondia -palvelu palkittiin torstaina 4.10.2018 3. sijalla kansainvälisessä FT Innovative Lawyers Awards -kilpailussa. Yhtiön toimitusjohtaja Salla Vainio toteaa, että menestyminen kilpailussa on todiste Fondian aidosta innovatiivisuudesta.

– Olemme ylpeitä saavutuksestamme, tämä oli meidän kaikkien yhteinen voitto, Vainio iloitsee.

FT Innovative Lawyers Awards järjestettiin tänä vuonna 12. kertaa. Ehdokaslistalle valittiin 87 eurooppalaista lakiasiaintoimistoa, lakipalvelutoimistoa ja yritysten omaa lakiosastoa yli 800 hakijan joukosta. Fondia on menestynyt innovatiivisten lakialan yritysten kilpailussa aikaisemminkin: vuonna 2013 yhtiö voitti innovatiivisimman strategian kategorian ja vuonna 2015 se nimettiin toiselle sijalle eniten markkinoita muuttaneiden yritysten kategoriassa. Pohjoismaista oli tänä vuonna Fondian lisäksi mukana kaksi muutakin toimistoa. Fondia sijoittui kolmannella sijallaan pohjoismaisista toimistoista parhaiten.

Menestyminen on yhteispeliä

Osana jatkuvaa liiketoiminnan kehittämistä, Fondia toteutti viime kesänä tutkimuksen lakitoimistopalveluiden ostamisesta. Kyselyyn vastasi yli sata toimitusjohtajaa. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että Fondian kaltaiselle innovatiiviselle ja läpinäkyvän toimintatavan lakitoimistolle on kysyntää sekä Suomessa että Ruotsissa. Fondian jatkuvan lakipalvelun liiketoimintamalli LDaaS yhdistettynä MyFondian digitaaliseen työskentely-ympäristöön tarjoavat asiakkaille kustannusten ennakoitavuutta, sujuvampaa kommunikointia sekä parempaa lakipalveluresurssien hallintaa.

– Vaikka lakipalveluita pidetään yleisesti kalliina, yli 40 % asiakkaista ei edes tiedä hintaa etukäteen. Jopa 80 % tutkimukseen vastanneista oli sitä mieltä, että läpinäkyvyys ja kommunikaatio ovat ratkaisevassa asemassa toimiston valintatilanteessa. Asiakkaalla tulee olla turvallinen olo ja ymmärrys siitä, mitä on ostamassa, Vainio jatkaa.

– Erityisesti kasvuvaiheen yrityksillä on usein niukasti varaa lakipalveluiden ostamiseen, eikä kokemusta lakipalveluiden ostamisesta ole kertynyt. Toimimme tavallaan alipalvelluilla markkinoilla, kun yhdistämme LDaaS:in avulla talon sisäistä lakiosastoa vastaavan läheisen liiketoimintatuntemuksen ja ulkopuolisen lakitoimiston eri juridiikan alojen osaamisen.

Financial Timesin arvovaltaisen raadin palkitseman LDaaS ja MyFondia -palvelun ovat kehittäneet Fondian kokeneet juristit ja IT-henkilökunta – käytännönläheisesti ja asiakkaan kanssa yhteistyössä, Vainio toteaa.

Salla Vainio, toimitusjohtaja, puh. 020 720 5429

Mari Aulio, markkinointi ja viestintä, puh. 020 7205 491

Fondia Oyj lyhyesti

Fondia on liikejuridiikan täyden palvelun talo, joka tarjoaa uudenlaisia palvelumalleja ja hyödyntää digitaalisia teknologioita. Fondia toimii Suomessa, Ruotsissa ja Virossa ja konsernin liikevaihto oli vuonna 2017 noin 17,5 miljoonaa euroa. Fondian palveluksessa on noin 150 työntekijää.