Fonecta osti Mikkelin Puhelin Oyj:n luetteloliiketoiminnan

Fonecta Oy ja Finnet-ryhmään kuuluva Mikkelin Puhelin Oyj ovat tehneet liiketoimintakaupan, jossa Mikkelin Puhelin Oyj myi painettujen puhelinluetteloiden liiketoimintansa Fonectalle. Kaupan kohteena oli Mikkelin Puhelimen osuus Mikkelin telealueen puhelinluettelosta ja Mikkelin Puhelimen julkaisema paikallinen Oma Osa -puhelinluettelo.

”Nyt tehty liiketoimintakauppa on osa alalla viime vuosina tapahtunutta johdonmukaista suuntausta, jossa teleyhtiöt luopuvat luetteloistaan. Fonectalle puhelinluettelo on liiketoiminnan ydintä. Uskomme sen olevan jatkossakin vahva ja kehittyvä media, johon haluamme edelleen panostaa”, toteaa Fonecta Oy:n toimitusjohtaja Heikki Jämsänen.

”Painettujen luettelojen liiketoiminta on Suomessa keskittymässä, ja siihen kohdistuu aivan erilainen kilpailu kuin aikaisemmin. Koska konsernimme liiketoiminnalliset haasteet ovat siirtymässä yhä enemmän laajakaista- ja ICT -palveluihin, on luonnollista luopua luetteloliiketoiminnasta. Fonecta on meille jatkossakin tärkeä kumppani luettelopalvelujen tuottamisessa”, sanoo toimitusjohtaja Jarmo Matilainen Mikkelin Puhelin Oyj:stä.

Asiakkailta kauppa ei edellytä toimenpiteitä. Fonecta julkaisee tammikuussa 2008 ilmestyvän Mikkelin telealueen puhelinluettelon tiiviissä yhteistyössä Mikkelin Puhelimen kanssa. Luettelo jaetaan postitse perille jokaiseen 015-suuntanumeroalueen kotitalouteen.

Painettu puhelinluettelo on Suomen käytetyin hakemistopalvelu. Se tavoittaa vuodessa noin 3,5 miljoonaa suomalaista eli 77 % väestöstä. Fonectan Mikkelin telealueen puhelinluettelolla on 27 000 erillistä viikkokäyttäjää. (Lähteet: TNS Atlas 1–12/2006 ja Puhelinluettelo Atlas 01/2007, TNS Gallup Oy.) Ensimmäinen puhelinluettelo julkaistiin Mikkelissä vuonna 1889 ja Savonlinnassa vuonna 1893.

Mikkelin telealueen puhelinluettelo kuuluu Fonectan ja Finnet-ryhmän vuosittain julkaisemaan alueellisten puhelinluetteloiden sarjaan. Alueellisia luetteloita on yhteensä 16, ja ne kattavat yhdessä koko Suomen.

Fonecta Oy on Suomen suosituin yhteystietoyritys ja alan markkinajohtaja. Fonectan palvelujen kautta yhteystietoja haetaan yli 1,5 miljoonaa kertaa päivittäin. Vuonna 2006 Fonecta-konsernin liikevaihto Suomessa oli yli 150 miljoonaa euroa. Yhtiön palveluksessa on tällä hetkellä lähes 900 ihmistä 9 paikkakunnalla Suomessa.

Mikkelin Puhelin Oyj on valtakunnalliseen Finnet-ryhmään kuuluva, Etelä-Savon alueella toimiva ICT-alan konserni. Tytäryhtiöidensä kanssa se tarjoaa asiakkailleen kattavat lankapuhelin-, kaapelitelevisio-, data- ja matkapuhelinpalvelut. MPY-konsernin liikevaihto vuonna 2006 oli 22 miljoonaa euroa ja henkilöstön määrä 128.

Fonecta Oy, toimitusjohtaja Heikki Jämsänen, puhelin 020 442 2100, www.fonecta.fi
Mikkelin Puhelin Oy, toimitusjohtaja Jarmo Matilainen, puhelin puh. (015) 190 200, 0440 190 200, www.mpy.fi