Fonecta tuo ensimmäisenä Suomessa hakurobotin Meseen - Agentti 02 on ystävä, joka tietää yhteystiedot, kartat ja sään

Fonecta, Microsoft, Grey Direct & Digital, Sininen Meteoriitti ja Kontaktointitoimisto Toinen ovat yhteistyössä kehittäneet uudenlaisen Agentti 02 -hakurobotin, joka tuo yritysten ja palveluntarjoajien yhteystiedot, kartat, reitit, julkisen liikenteen aikataulut ja säätiedot suoraan Windows Live Messengeriin. Tänään julkaistava Agentti 02 on lajinsa ensimmäinen Suomessa.

Reittien, karttojen sekä yhteys- ja säätietojen saaminen kesken Messenger-session edellyttää yleensä siirtymistä ulos Messengeristä erilliseen selaimeen. Hakurobotin avulla kyselyt voi tehdä keskustelun lomassa suoraan Mesessä. Agentti 02 näkyy Mesessä ystävänä, ja sen kanssa voi keskustella ilman määriteltyjä hakufraaseja.

”Agentti 02 on kuin Mese-ystävä, joka auttaa löytämään vastaukset. Se opastaa käyttäjää esimerkiksi kysymällä tarkentavia lisäkysymyksiä. Luonteeltaan se on kuin James Bond; herrasmies, joka on ajanhermolla. Kyseessä on ensimmäinen versio ja sitä kehitetään muun muassa käyttäjien antaman palautteen perusteella”, luonnehtii palvelun kehittämisestä vastannut Fonectan senior manager Jukka Tukiainen.

Messenger-keskusteluverkko toimii myös mobiililaitteilla, joten hakurobotin palvelut ovat käytössä saumattomasti myös tien päältä. Fyysisesti Agentti 02 elää Microsoftin palvelimella Yhdysvalloissa.

”Agentti 02 tuo 1,3 miljoonalle suomalaiselle Mese-käyttäjälle uuden lisäarvopalvelun. Fonecta toimii tässä suunnannäyttäjänä siihen, kuinka yritys voi käydä aitoa dialogia palvelun käyttäjien kanssa”, kuvailee Microsoft Advertisingin markkinointipäällikkö Jani Savolainen.

Tavallisen keskustelun lisäksi hakurobotin käyttäjälle voidaan jatkossa tarjota Windows Live Messengerin kautta myös erilaisia sovelluksia. Näiden avulla Agentti 02 voi esimerkiksi visualisoida tarjottavia palveluita tai pyytää käyttäjältä syötettä pelkkää tekstiä monipuolisemmin.

”Useimmissa tarkoituksissa pikaviestimen käyttö ei tule syrjäyttämään www-pohjaisia palveluita vaan toimimaan kanavana, joka auttaa käyttäjää löytämään oikean kokonaisuuden verkkosivuston sisältä. Juuri tämä käyttötarkoitus osoittautui Agentti 02:n koekäytössäkin halutuimmaksi ominaisuudeksi”, toteaa pääohjelmistoarkkitehti Jouni Heikniemi palvelun toteuttaneesta Sininen Meteoriitti Oy:stä.
Agentti 02 -palvelusta löytyy tietoa sekä ohjeita osoitteesta www.agentti02.fi tai sen voi suoraan ottaa käyttöön Messengerissä liittämällä agentti02@fonecta.com-osoitteen kaveriksi.

Fonecta Oy, Jukka Tukiainen, puh. 040 774 7747
Microsoft Oy, Jani Savolainen, puh. 050 330 6509