Fonecta tutki suomalaisten puhelintapoja: Vieraaseen numeroon vastataan jopa kesken lemmenleikkien

Fonecta Oy teetti elokuussa 2008 Taloustutkimus Oy:llä selvityksen, jolla kartoitettiin suomalaisten puhelintapoja, kun he saavat puhelun vieraasta numerosta. Sen mukaan suomalaiset saavat puheluita vieraasta numerosta keskimäärin 4-5 kertaa viikossa (ka. 4,55). Keskimääräistä useammin puheluita vieraasta numerosta vastaanottavat miehet, 25–34-vuotiaat ja suurituloiset.

Useimmin vieraaseen numeroon vastataan, kun odotetaan tärkeää tietoa. Noin joka neljäs suomalainen (24 %) on valmis vastaamaan vieraaseen numeroon odottaessaan tietoa lääkärituloksistaan ja noin joka viides ollessaan huolissaan omaisistaan (21 %) tai työnhakutilanteessa (18 %).

Monesti vieraaseen numeroon vastaamatta jättäminen on jäänyt harmittamaan. Yleisimpänä esimerkkinä vastaajat mainitsivat työhön tai sen hakemiseen liittyneen puhelun. Tietoisuus soittajasta olisi auttanut myös esimerkiksi silloin, kun hyvät treffit menivät sivu suun, kun soittaja olisi ilmoittanut arvonnan voitosta tai kun soittaja oli läheinen henkilö, joka on hiljattain vaihtanut puhelinnumeroaan.

Soittajan tunnistamisessa auttaa matkapuhelimeen ladattava sovellus Fonecta Avain, joka hakee automaattisesti vieraasta numerosta soittavan tiedot. Fonecta Avaimen avulla voit myös tarkistaa puhelimen lokitiedoista, kuka soitti tai lähetti tekstiviestin.

15 % vastaa kokouksen aikana, 6 % kesken elokuvan tai seksin

Fonecta Avain –tutkimuksen mukaan tietämättömyys soittajasta ei estä suomalaisia vastaamasta vieraaseen puhelinnumeroon epäkorrektissakaan paikassa. Valtaosa vastaa puheluun julkisessa liikennevälineessä (65%). Joka kuudes (16 %) vastaa vieraasta numerosta tulevaan puheluun kesken kokouksen, ja opiskelijoista 15 prosenttia ottaa vastaan tällaisen puhelun oppitunnin aikana. Elokuvateatterissa uteliaisuus vie voiton 6 prosentilla suomalaisista.

Ihmisten kasvava riippuvaisuus matkapuhelimista heijastuu myös intiimiin kanssakäymiseen. Kuusi prosenttia suomalaisista vastaa vieraaseen puhelinnumeroon jopa kesken lemmenleikkien.

Kyselyyn vastasi 479 suomalaista 15–79-vuotiasta kuluttajaa, joilla on matkapuhelin päivittäisessä käytössä.

Lähde: Fonecta Avain 16400 –tutkimus (Taloustutkimus Oy)

Lisätietoja: Fonecta Oy, markkinointi- ja viestintäjohtaja Jukka-Pekka Vuori, 050 598 7064, jukka-pekka.vuori@fonecta.com

Lisätietoja Fonecta Avaimesta: http://16400.fi/