Puhelinluettelo on pienyritysten eniten käyttämä markkinointiviestinnän kanava

Taloustutkimuksen tutkimus osoittaa, että puhelinluettelo pitää vankasti kiinni asemastaan pk-yritysten eniten käyttämänä markkinointiviestinnän kanavana. Seuraavan vuoden aikana myös sähköisten markkinointikanavien merkityksen odotetaan kasvavan.

Taloustutkimus Oy on tutkinut Fonecta Oy:n toimeksiannosta mikroyritysten eli 1-9 henkeä työllistävien yritysten markkinointi- ja mediapanostukset vuonna 2009. Tämä on tiettävästi ensimmäinen kerta, kun Suomessa on tutkittu pienyritysten markkinointi- ja mediapanostuksia. Tutkimuksen mukaan puhelinluettelot ovat pk-sektorilla eniten käytetty markkinointiviestinnän kanava. 43 % tutkituista yrityksistä oli käyttänyt niitä markkinoinnissa ja mainonnassa viimeisen 12 kuukauden aikana. Puhelinluettelo tulee jatkossa vahvistamaan asemiaan: lähes puolet (49 %) tutkituista pk-yrityksistä aikoo käyttää painettuja hakemistoja markkinointiviestinnän kanavana seuraavan vuoden aikana. Sähköiset hakemistot kasvattavat suosiotaan Puhelinluetteloiden jälkeen käytetyimpiä mainosmedioita ovat sanomalehdet ja sähköiset hakemistot. Kumpaankin mediaan on panostanut joka neljäs (26 %) tutkituista pk-yrityksistä. Myös uudet mainosmediat ovat osa pk-yritysten valikoimaa. Kymmenen käytetyimmän markkinointikanavan joukkoon kuuluvat muun muassa hakukonemarkkinointi (14 %) ja verkkomainonta (13 %). Sähköisten hakemistojen käyttö tulee kasvamaan lähitulevaisuudessa. Seuraavan vuoden aikana 34 prosenttia tutkituista pk-yrityksistä aikoo käyttää niitä markkinointiviestinnässään. Myös verkko- ja sähköpostisuoramainontaan sekä hakukonemarkkinointiin panostetaan jatkossa yhä enemmän (kasvua aiempaan 11–12 %). Pienyritysten keskimääräinen mediapanostus 2000 euroa Viimeisen vuoden aikana pk-sektorin mikroyritykset ovat käyttäneet markkinointiin ja mainontaan keskimäärin 2069 euroa. Tutkimuksen perusteella toimialoista eniten rahaa markkinointiin ovat käyttäneet graafinen ala (18 113 €) sekä tietoliikenne ja -tekniikka. Lähde: Taloustutkimus Oy / Pk-sektorin mikroyritysten markkinointi- ja mediapanostukset 2009 Lisätietoja: Fonecta Oy, tuotehallintajohtaja Ari Hallikas, puh. 0400 906 185, ari.hallikas@fonecta.com