Uudenmaan puhelinluettelo on ilmestynyt

Fonectan tiiviissä yhteistyössä Elisan, Karjaan Puhelimen, Lohjan Puhelimen, Loviisan Puhelimen, Soneran ja Suomen Keltaiset Sivut Oy:n kanssa julkaisema Uudenmaan puhelinluettelo 2007 on ilmestynyt, ja sen jakelu on alkanut. Luettelon painosmäärä kasvoi viime vuodesta 4 000 kappaleella ja on nyt 163 000.

Uudenmaan puhelinluettelo jaetaan postitse suoraan ilmestymisalueen kotitalouksiin 6.7. mennessä. Jos luettelo ei mahdu postiluukusta, jätetään jakelutiedote, jossa kerrotaan luetteloiden noutopaikat. Tarkemmat jakelutiedot löytyvät osoitteesta www.puhelinluettelo.fi.

Puhelinluettelolla on Uudellamaalla pitkät perinteet. Hangossa, Tammisaaressa ja Karjaalla ensimmäinen puhelinluettelo julkaistiin vuonna 1894, Loviisassa 1897, Porvoossa 1911, Riihimäellä 1915 ja Lohjalla vuonna 1921. Vuodesta 1977 asti alueiden puhelintilaajatiedot ovat olleet Uudenmaan puhelinluettelossa.

Puhelinluettelo tavoittaa vuodessa noin 3,5 miljoonaa suomalaista eli 77 prosenttia väestöstä. Uudenmaan puhelinluettelo on selkeästi julkaisualueensa käytetyin painettu hakuteos, ja sillä on 25 000 erillistä viikkokäyttäjää. (Lähteet: TNS Gallup, TNS Atlas 1–12/2006 ja Puhelinluettelo Atlas 01/2007).

Yhteystiedot myös verkossa ja numeropalveluissa

Uudenmaan puhelinluettelossa on noin 107 000 puhelinnumeroa, joista noin 24 000 on matkapuhelinnumeroita. Yhteensä Fonectan ja Finnet-ryhmän julkaisemissa 16 alueellisessa puhelinluettelossa on tällä hetkellä lähes 600 000 matkapuhelinnumeroa.

Valkoisten sivujen yritysten ja julkishallinnon tiedot löytyvät nyt myös verkosta osoitteesta www.puhelinluettelo.fi. Keltaisten sivujen ilmoitukset ovat perinteiseen tapaan internetissä osoitteessa www.keltaisetsivut.fi.

Uudenmaan puhelinluetteloon ilmoitetut yhteystiedot löytyvät myös Fonectan ylläpitämistä valtakunnallisista numeropalveluista 02 02 02 ja 118. Fonectan osuus Suomessa soitettavista kotimaan numeropalvelupuheluista on noin 67 %, mikä on noin 30 miljoonaa puhelua.

Lindholmeja ja maanviljelijöitä yhä eniten

Yleisin sukunimi Uudenmaan puhelinluettelossa on edelleen Lindholm, heitä on yhteensä 450. Seuraavaksi eniten on Virtasia (362), ja kolmantena ovat Johanssonit (348). Tasaiseen kärkikymmenikköön mahtuvat myös Laineet (322), Anderssonit (317), Koskiset (305), Niemiset (265), Karlssonit (262), Nymanit (257) ja Järviset (241). Ammattinimikkeiden kärkiviisikon muodostavat edellisvuoden tapaan maanviljelijät (1857), rouvat (670), autonkuljettajat (446), teknikot (378) ja insinöörit (303).

Puhelinluettelo on ympäristöystävällinen ja kierrätyskelpoinen painotuote. Vanhat luettelot voi jättää tavallisiin paperinkeräysastioihin.

Fonecta Oy, liiketoimintapäällikkö Ari Hallikas, puh. 020 442 2620
www.puhelinluettelo.fi