• Fortum/

Fortum otti käyttöön uuden tuotantoyksikön Tšeljabinskin voimalaitoksellaan Venäjällä

Fortum on ottanut tuotantokäyttöön mittavan investointiohjelmansa toisen uuden sähkön ja lämmön yhteistuotantoon (CHP) perustuvan voimalaitosyksikön Tšeljabinskissä Länsi-Siperiassa. Chelyabinsk CHP-3:n uusi yksikkö aloitti kapasiteettimyynnin kesäkuun alussa ja sen vihkiäisiä vietettiin tänään. Investointiohjelman ensimmäinen yksikkö vihittiin käyttöön Tjumenissä joulukuussa 2010 ja otettiin tuotantokäyttöön helmikuun 2011 alussa.

”Uuden yksikön vihkiminen on meille merkittävä tapahtuma ja jälleen yksi askel eteenpäin Venäjän sähkömarkkinoilla. Investointiohjelmamme toteuttaminen on avainasemassa vakaan tuloskehityksen ja paremman energiatehokkuuden saavuttamiseksi Venäjällä”, sanoi Fortumin toimitusjohtaja Tapio Kuula Tšeljabinskissä tänään. "Kestävillä ratkaisuilla on keskeinen asema Fortumin strategiassa. Chelyabinsk CHP-3:n uuden yksikön energiatehokkuus on huippuluokkaa ja sen käyttöönotto vähentää hiilidioksidipäästöjä alueella yhteensä noin 800 000 tonnia vuoteen 2012 mennessä", toimitusjohtaja Kuula jatkaa.

Chelyabinsk CHP-3:n uusi yksikkö on alueensa ensimmäinen moderni maakaasukäyttöinen kaasukombilaitos, joka tuottaa sähköä kaasu- ja höyryturbiineilla. Yksikön kaasukombiteknologia edustaa parasta käyttökelpoista tekniikkaa maakaasun poltossa. Polttoaineen kulutus sähköntuotannossa on noin 20 prosenttia alhaisempi kuin nykyisissä kaasuyksiköissä Venäjällä ja sen hyötysuhde CHP-tuotannossa nousee 77 prosenttiin. Voimalaitosyksikön sähköntuotantokapasiteetti on 226 megawattia (MW) ja lämmöntuotantokapasiteetti 142 MW. Käyttöönoton myötä koko voimalaitoksen sähköntuotantokapasiteetti nousee 586 MW:iin ja lämmöntuotantokapasiteetti 1 411 MW:iin.

Fortumin Venäjällä toimiva tytäryhtiö OAO Fortum on sitoutunut toteuttamaan investointiohjelman, joka nostaa sen sähköntuotantokapasiteettia nykyisestä noin 2 800 MW:sta noin 5 100 MW:iin. Investointiohjelma koostuu kahdeksasta yksiköstä, jotka Fortum suunnittelee ottavansa käyttöön vuoden 2014 loppuun mennessä. Tänä vuonna käyttöönotettujen Tyumen CHP-1:n ja Chelyabinsk CHP-3:n uusien yksikköjen lisäksi Tobolskin voimalaitokseen valmistuu 200 MW:n yksikkö tulevana syksynä. Fortum rakentaa myös täysin uutta Nyaganin voimalaitosta Pohjois-Uralin alueella Hanti-Mansiassa. Laitokseen tulee kolme maakaasulla toimivaa 418 MW:n sähköntuotantoyksikköä. Niistä ensimmäinen otetaan käyttöön vuonna 2012.

Kuvia Tšeljabinskistä (linkki voimassa 20.6.2011 asti)

Sophie Jolly, johtaja, sijoittajasuhteet, Fortum, puh. 040 8287317

Taustaa Tšeljabinskin alueesta

Tšeljabinskin alue sijaitsee Uralvuorten itäpuolella Länsi-Siperiassa. Alue on tunnettu metalliteollisuudestaan ja siellä asuu yli 3,6 miljoonaa asukasta. Fortumilla on Tšeljabinskin alueella viisi sähkön ja lämmön yhteistuotantolaitosta, joista neljä sijaitsee Tšeljabinskin kaupungissa ja yksi läheisessä Argajašin kaupungissa.

Taustaa Chelyabinsk CHP-3 voimalaitoksesta

Chelyabinsk CHP-3 on Tšeljabinskin alueen uusin voimalaitos. Sen ensimmäinen tuotantoyksikkö (180 MW) otettiin käyttöön vuonna 1996 ja toinen (180 MW) vuoden 2006 lopulla. Voimalaitoksella käytetään polttoaineena maakaasua ja sen tuotantokapasiteetti on 586 MW sähköä ja 1411 MW lämpöä.

Fortum lyhyesti

Fortumin toiminnan tarkoitus on tuottaa energiaa, joka edesauttaa nykyisten ja tulevien sukupolvien elämää. Tarjoamme kestäviä ratkaisuja, jotka auttavat vähentämään päästöjä, tehostamaan resurssien käyttöä ja varmistamaan energian saatavuuden – samalla tuotamme merkittävää lisäarvoa osakkeenomistajillemme. Liiketoimintaamme on sähkön ja lämmön tuotanto, myynti ja jakelu sekä energia-alan asiantuntijapalvelut.

Fortumin toiminta on keskittynyt Pohjoismaihin, Venäjälle ja Itämeren alueelle. Tulevaisuudessa kasvumahdollisuuksia tarjoavat myös yhdentyvät Euroopan ja nopeasti kasvavat Aasian energiamarkkinat. Vuonna 2010 Fortumin liikevaihto oli 6,3 miljardia euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 1,8 miljardia euroa. Konsernissa työskentelee noin 10 500 henkilöä. Fortum Oyj:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä. Lisätietoja: www.fortum.com/fi