Fortum rakentaa 35 MW:n tuulipuiston Venäjälle

FORTUM OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 23.12.2015

Fortum  rakentaa 35 MW:n tuulipuiston Uljanovskiin, Venäjälle. Investoinnin arvo on noin 65 miljoonaa euroa. Tuulipuiston tuotannon arvioidaan käynnistyvän vuonna 2017. Tuulipuisto tuottaa sähköä Uljanovskin 620 000 asukkaan kaupungille, joka sijaitsee 680 km Moskovasta kaakkoon.

Tuulipuisto sisältyy Venäjän sähkömarkkinaviranomaisen hallinnoimaan Renewable Projects Competitive Selection -ohjelmaan. Venäjän hallituksen käynnistämän ohjelman tavoitteena on kasvattaa uusiutuvan sähköntuotannon osuutta investointivelvoitesopimusmallin (CSA) avulla. Investointivelvoitesopimusten perusteella rakennetulle tuotantokapasiteetille maksetaan takuuhintaa 15 vuoden ajan, millä taataan investoinnin tuottotaso.

"Vähäpäästöinen tuotanto on ollut jo pitkään keskeinen osa Fortumin strategiaa. Fortumin tavoitteena on lisätä globaalisti investointeja uusiutuvan energian, kuten vesi-, aurinko- ja tuulisähkön tuotantoon", sanoo Fortumin Russia-segmentin johtaja Alexander Chuvaev.

Helena Aatinen, viestintäjohtaja, Fortum, puh. 010 45 20480

Fortumin toiminnan tarkoitus on tuottaa energiaa, joka edesauttaa nykyisten ja tulevien sukupolvien elämää. Fortumin ydinosaamista on CO2-päästötön ja tehokas sähkön ja lämmön tuotanto. Yhtiö tarjoaa myös energia-alan tuotteita ja asiantuntijapalveluja yksityis- ja teollisuusasiakkaille sekä energiantuottajille.  Fortumin toiminta on keskittynyt Pohjoismaihin, Baltiaan, Venäjälle ja Puolaan. Vuonna 2014 yhtiön liikevaihto (ilman myytyä sähköverkkoliiketoimintaa) oli 4,1 miljardia euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 1,1 miljardia euroa. Konsernissa työskentelee noin 8 000 henkilöä. Fortum Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. www.fortum.com/fi