• Fortum/

Fortumin Loviisan ydinvoimalaitoksen turvallisuutta vahvistetaan uusilla jäähdytystorneilla

LEHDISTÖTIEDOTE 17.4.2013

Fortumin Loviisan ydinvoimalaitokselle rakennetaan vuoden 2014 aikana uusi, merivedestä riippumaton jäähdytysjärjestelmä. Sen myötä parannetaan varautumista ääritilanteisiin, joissa merivettä ei jostain syystä voitaisi käyttää normaalisti voimalaitoksen jäähdytysvetenä.

Merivedestä riippumaton jäähdytysjärjestelmä toteutetaan ilmajäähdytteisillä lämmönsiirtimillä, joita kutsutaan jäähdytystorneiksi. Käytännössä tornit on sijoitettu 10 metriä korkeisiin laatikonmallisiin rakennuksiin, mitoiltaan 10 x 15 metriä. Jäähdytystorneja rakennetaan kaksi kummallekin laitosyksikölle. Yhtä jäähdytystornia käytetään reaktorissa syntyvän jälkilämmön poistamiseen ja toista polttoainealtaissa syntyvän jälkilämmön poistamiseen sekä turvallisuuden kannalta tärkeiden kohteiden jäähdyttämiseen. Reaktorin jälkilämpöä poistavat tornit on sijoitettu samaan rakennukseen.

Jäähdytystornit parantavat Loviisan voimalaitoksen turvallisuutta ääritapauksissa, joissa laitos ei voisi käyttää merivettä jäähdytykseen. Näitä olisivat esimerkiksi öljyonnettomuus Suomenlahdella tai poikkeukselliset luonnonilmiöt, kuten suuret leväesiintymät. Meriveden käytölle on olemassa varajärjestelmät jo nykyisinkin, mutta uudet jäähdytystornit vahvistavat voimalaitoksen turvallisuusjärjestelmiä vielä entisestään.

Fortum on selvittänyt ja kehittänyt tätä merivedestä riippumatonta jäähdytysjärjestelmää jo useamman vuoden ajan. Hanke toteutetaan osana Loviisan voimalaitoksen vuotuista investointiohjelmaa. Jäähdytystornit nousivat yhdeksi kehityskohteeksi myös Säteilyturvakeskuksen vuonna 2012 tekemissä ydinturvallisuusarvioinneissa, jotka olivat osa Euroopan unionin ns. ydinturvallisuuden stressitestejä.

Jäähdytystornit toimittaa unkarilainen GEA EGI Contracting/Engineering Co. Ltd.

Samuli Savolainen, puh. 050 455 4020, samuli.savolainen@fortum.com

Fortumin Loviisan ydinvoimalaitos

Vuonna 2012 Loviisan voimalaitoksella tuotettiin sähköä 7,61 terawattituntia, joka vastaa noin kymmentä prosenttia Suomen sähkönkulutuksesta. Loviisan voimalaitos kuuluu turvallisuudeltaan ja käytettävyydeltään maailman parhaiden ydinvoimalaitosten joukkoon. Voimalaitoksen tuotantoa kuvaava vuosittainen käyttökerroin on kansainvälisesti vertailtuna korkealla tasolla, esimerkiksi viime vuonna se oli 87,4 prosenttia.

Lisätietoja: www.fortum.com/loviisa

Fortumin toiminnan tarkoitus on tuottaa energiaa, joka edesauttaa nykyisten ja tulevien sukupolvien elämää. Tarjoamme kestäviä ratkaisuja, jotka auttavat vähentämään päästöjä, tehostamaan resurssien käyttöä ja varmistamaan energian saatavuuden – samalla tuotamme merkittävää lisäarvoa osakkeenomistajillemme. Liiketoimintaamme on sähkön ja lämmön tuotanto, myynti ja jakelu sekä energia-alan asiantuntijapalvelut.

Fortumin toiminta on keskittynyt Pohjoismaihin, Venäjälle, Puolaan ja Baltiaan. Tulevaisuudessa kasvumahdollisuuksia tarjoavat myös yhdentyvät Euroopan ja nopeasti kasvavat Aasian energiamarkkinat. Vuonna 2012 Fortumin liikevaihto oli 6,2 miljardia euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 1,7 miljardia euroa. Konsernissa työskentelee noin 10 400 henkilöä. Fortum Oyj:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä.

Lisätietoja: www.fortum.com/fi