Fortumin Suomen sähkönsiirtoliiketoiminnan myynti päätökseen

Pörssitiedote 24.3.2014 klo 15.05 EET

Fortum on tänään saattanut päätökseen Suomen sähkönsiirtoliiketoimintansa myynnin Suomi Power Networks Oy:lle, jonka omistaa suomalaisten ja kansainvälisten sijoittajien ryhmä. Yritysjärjestely on saanut kaikki tarvittavat viranomaishyväksynnät ja tavanomaiset yrityskaupan ehdot ovat täyttyneet.

Velaton kauppahinta on 2,55 miljardia euroa. Fortum kirjaa noin 1,8-1,9 miljardin euron myyntivoiton eli noin 2,0 euroa osaketta kohden. Lopullinen myyntivoitto raportoidaan Fortumin Distribution-segmentissä vuoden 2014 ensimmäisessä osavuosikatsauksessa.

Myydyn liiketoiminnan palveluksessa jatkaa noin 340 henkilöä. Noin  640 000 asiakkaan sähkönsiirtosopimukset jatkuvat niin ikään keskeytymättä. Fortum puolestaan jatkaa sähkön vähittäismyyjänä ja siihen liittyvien palveluiden kehittäjänä ja tarjoajana kuten ennenkin.

"Olemme tyytyväisiä, että kauppa on nyt saatettu onnistuneesti päätökseen. Lämmin kiitos sähkönsiirtoasiakkaillemme ja sähkönsiirron henkilöstölle Suomessa yhteisistä vuosista", sanoo Fortumin talousjohtaja Timo Karttinen, joka myös vastaa Fortumin sähkönsiirtoliiketoiminnasta.

Fortumin päätös myydä Suomen sähkönsiirtoliiketoiminta liittyy yhtiön viime vuonna tekemään sähkönsiirtoliiketoiminnan strategisten tulevaisuuden vaihtoehtojen arviointiin. Fortum tiedotti arvioinnin päättymisestä ja yritysjärjestelystä 12.12.2013.

Helena Aatinen
Viestintäjohtaja, konserniviestintä

Jakelu:

Viestintä: Viestintäjohtaja Helena Aatinen, 010 45 20480, Fortum Media Desk 040 1982 843
Sijoittajasuhteet: Johtaja Sophie Jolly, puh. 010 45 32552
Sähkönsiirron viestintä: Marina Stenfors, viestintäpäällikkö, puh. 050 364 4909

Kuvia sähkönsiirrosta toimitusten käyttöön:

Taustatietoa myydystä liiketoiminnasta:
Fortumin suomalaista sähkönsiirtoliiketoimintaa jatkava yhtiö on maamme suurin sähkönsiirtoon keskittyvä yritys, joka vastaa 640 000 yksityis- ja yritysasiakkaan sähkönjakelusta Etelä-, Lounais- ja Länsi-Suomessa, Joensuussa, Koillismaalla sekä Satakunnassa. Yhtiö työllistää suoraan 340 henkilöä ja välillisesti yhteensä 1 500 työntekijää eri puolilla Suomea. Se panostaa vahvasti säävarman verkon rakentamiseen ja investoi vuosittain noin 100 miljoonaa euroa sähköverkon kehittämiseen. Yhtiön omistaa Suomi Power Networks Oy, jonka osakkaita ovat suomalaiset eläkevakuutusyhtiöt Keva (12,5 %) ja Elo (7,5 %) sekä kansainväliset infrastruktuurisijoittajat First State Investments (40 %) ja Borealis Infrastructure (40 %).

Fortumin toiminnan tarkoitus on tuottaa energiaa, joka edesauttaa nykyisten ja tulevien sukupolvien elämää. Vastaamme asiakkaidemme tarpeisiin tuottamalla, myymällä ja jakelemalla sähköä ja lämpöä sekä tarjoamalla energia-alan asiantuntijapalveluja. Yhtiön toiminta on keskittynyt Pohjoismaihin, Baltiaan, Venäjälle ja Puolaan. Vuonna 2013 Fortumin liikevaihto oli 6,1 miljardia euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 1,6 miljardia euroa. Konsernissa työskentelee noin 9 600 henkilöä. Fortum Oyj:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä. www.fortum.com/fi