Pohjoismaiden suurin akku otettiin käyttöön Järvenpäässä

FORTUM OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 1.3.2017

Pohjoismaiden suurin akku otettiin käyttöön tänään Fortumin Järvenpään voimalaitoksella. Fortumin Batcave-akkuprojektissa Pohjoismaiden suurin litium-ion-akkuvarasto asennettiin biomassaa käyttävän Fortumin Järvenpään biovoimalaitoksen yhteyteen.

Olosuhteista riippuvaiset sähkön tuotantomuodot, kuten tuuli- ja aurinkoenergia, vaativat sähköverkolta tulevaisuudessa nykyistä enemmän joustavuutta. Joustoa tuovaa säätövoimaa saadaan sähköjärjestelmään vesivoiman lisäksi myös sähköä varastoimalla. Akkuvarastoinnin tuoma joustavuus mahdollistaa uusiutuvien energianlähteiden käytön kasvua Suomessa.

Batcave-akun nimellisteho on 2 megawattia (MW) ja energiakapasiteetti 1 megawattituntia (MWh). Akku koostuu noin 6 600 litium-ioni-kennosta, ja se tarjoaa sekunti- ja minuuttitasoista nopeaa joustoa sähköverkolle taajuussäädössä. Batcave-nimi viittaa huippuakkuteknologialla varusteltuun ja uusien ideoiden testikentäksi luotuun rakennuskonttiin, eräänlaiseen ”akkuluolaan”. Akkuprojekti täydentää muiden tulevaisuuden ratkaisujen, kuten kysyntäjouston ja virtuaalivoimalaitosten tutkimusta Fortumissa.

”Batcave-projektimme vie meitä suuren harppauksen kohti aurinkotaloutta, jossa sähkön varastoinnilla on uusiutuvien energiantuotantomuotojen rinnalla merkittävä rooli. Sähköakku tuo joustavuutta valtakunnalliselle sähkömarkkinalle, mikä hyödyttää kaikkia sähkönkäyttäjiä. Batcave-projektissa pystymme sähkön varastoinnin lisäksi testaamaan täysin uusia ideoita akun
mahdollisimman optimaaliseen ohjaukseen yhdessä muiden joustavien sähköntuotantomuotojen kanssa”, kertoo Fortumin tuotannon ohjauksesta ja kehityksestä vastaava johtaja Tatu Kulla.

Batcave-kehitysprojektin investointikustannus on noin 1,6 miljoonaa euroa, johon Fortum saa työ- ja elinkeinoministeriöltä tukea 30 prosenttia. Sähköakun toimittaa ranskalainen SAFT, jolla on vuosikymmenten kokemus erilaisten akkuteknologioiden valmistamisesta.

Roosa Nieminen, projektipäällikkö, Fortum Trading and Asset Optimisation, puh. 050 336 0704
Tatu Kulla, kehitysjohtaja, Fortum Trading and Asset Optimisation, puh. 0400 294 499

Lisää aiheesta:
Kuvia akusta lehdistön käyttöön: http://mediabank.fortum.com:80/public/e950814de10E.aspx
360-video akun sisältä: https://www.youtube.com/watch?v=KITw_vMea6g&sns=em

Sähkövarastot
Sähkövarasto on osa tulevaisuuden energiajärjestelmää. Sähkön välivarastoinnilla tuotanto ja kysyntä voidaan sovittaa joustavammin yhteen, ja varasto toimii myös sähköverkon vakauttajana esimerkiksi vikatilanteissa. Sähkövaraston etuja ovat lisäksi sen salamannopea käynnistyminen ja helppo säädettävyys. Lisäksi sähkön varastointi vähentää fossiilisia polttoaineita käyttävien huipputeholaitosten tarvetta.

Fortum on johtava puhtaan energian yhtiö, joka toimittaa asiakkailleen sähköä, lämpöä ja jäähdytystä sekä älykkäitä ratkaisuja resurssitehokkuuden parantamiseen. Haluamme edistää asiakkaidemme ja yhteiskunnan kanssa muutosta kohti puhtaampaa maailmaa. Palveluksessamme on noin 8 000 ammattilaista Pohjoismaissa, Baltian maissa, Venäjällä, Puolassa ja Intiassa. Sähköntuotannostamme 62 % on CO2-päästötöntä. Vuonna 2016 liikevaihtomme oli 3,6 miljardia euroa. Fortumin osake noteerataan Nasdaq Helsingissä.